Hoofdmenu

Duif met ringen

Gestart door Botervlieg, mei 01, 2011, 11:58:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vanochtend een duif gezien met twee ringen. http://waarneming.nl/waarneming/view/53955587

Een blauwe en gele (?), met allemaal cijfers.
Blauw .....625165 (de stipjes, ik heb geen idee of er nog iets voor staat en hoeveel)
Geel 06 453129xx (de xx die cijfers heb ik wel, maar het lijkt me een telefoonnummer? Of niet?)

Op de site van de vogelbescherming verwijzen ze naar de website van de npo - Nederlandse Postduivenhouders Organisatie.

Is dat volgens jullie ook de juiste plek om verder te zoeken? Vraag me af of het klopt, want de nummers zijn volgens mij langer dan wat er op de website staat (2 + 7)

Ik zal de foto's even in orde maken en uploaden. Omdat het zulke lange nummers zijn, ben ik er niet zeker van dat het hele nummer te achterhalen is.

Groetjes, Marleen

Klaas van Dijk

hoi Marleen,

Dit is inderdaad een Postduif. Dergelijke -verwilderde?- Postduiven met ringen zitten inderdaad ook wel tussen de Stadsduiven. Via het complete ringnummer (staat op de blauwe ring) is de eigenaar wel te achterhalen. Op de blauwe ring moet een jaartal staan (bijvoorbeeld '2009') en een landcode (NL = Nederland, etc.). De kleur blauw zegt volgens mij ook iets over hert jaar. Jaar en land staan vaak overdwars. Veel info staat inderdaad op de site van de NPO.

Vriendelijke groeten,

Klaas

Botervlieg

Dank je wel, Klaas.

Ik heb de duif alleen van voor en van één zijkant gefotografeerd. Daarna was de duif het ook zat en liep weg.
Wilde de vogel niet opjagen dus heb het zo gelaten.

Ik heb via de site van NPO een mail gestuurd met alle info voor zover ik die heb,
en link naar de waarneming erbij.

Ben benieuwd of ik reactie krijg.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Citaat van: M. Baltus op mei 01, 2011, 13:36:44 PM
Ik heb via de site van NPO een mail gestuurd met alle info voor zover ik die heb,
en link naar de waarneming erbij.

Ben benieuwd of ik reactie krijg.

Groetjes, Marleen

Ik ook. Er wordt beweerd dat duivenhouders alleen geïnteresseerd zijn in duiven die op eigen kracht snel het thuishonk weten te vinden en niet in achterblijvers omdat die toch geen geld opleveren. Laat je even weten wat je gehoord hebt?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Hallo Maarten,

Ja, als ik iets hoor zal ik het laten weten  :duim:

Tja, je weet niet wat de duif er deed he, misschien eten zoeken of uitrusten?

Was overigens wel een plek met een boom die veel bezocht wordt door duiven. Er waren ook een houtduif en turkse tortel bij die boom.

Ach, ik wacht het wel af. Ik vind het vooral gewoon leuk om te weten hoe ver zo'n vogel van huis is en hoe oud etc.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Ik ook. Daarom ben ik zeker ook ringer geworden ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op mei 01, 2011, 14:19:38 PM
Ik ook. Daarom ben ik zeker ook ringer geworden ;D

Lijkt mij ook erg leuk!


CiteerEen postduif heeft een harde geplastificeerde ring waar een jaartal en een 7 cijferig nummer op staat, ook met de letters van het land van herkomst.
Zonder deze gegevens kunnen wij geen eigenaar zoeken
Het door u genoemde 06 nummer lijkt ons een telefoonnummer

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Onhandig dat je dus de vogel van alle kanten moet kunnen bekijken om het dier te achterhalen.

Ik zal vanavond of morgen het telefoonnummer eens proberen, kijken waar het toe leidt.

Groetjes, Marleen


Jeroen Nagtegaal

Is zeker een NL-vogel.
En niet geboren in 2009 (geel) of 2010 (wit)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

Inderdaad een postduif uit 2011 (blauw). De kleuren zijn in NL om de zes jaar hetzelfde (rood-groen-roze-geel-wit-blauw). Sinds 2009 heeft de npo twee groeven op de ringen waaraan je een transponder kunt klikken. Die zijn hier ook te zien.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Botervlieg

Hallo Kees,

Zeer bedankt voor je aanvulling. Dit was voldoende om achter het juiste ringnummer + telefoonnummer eigenaar te komen.

Ik miste nog 1 cijfer, ik heb elk cijfer (0-9) geprobeert en het systeem van de site herkent er maar 1 van.

Dus die zal het zijn.  ;D

Even mailen... Als ik meer nieuws heb hoor je van mij.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

De eigenaar belde mij net.

De duif mag gewoon vrij rondvliegen, maar was nu weer "thuis".
Hij bleek gewond te zijn.

Het is inderdaad een jonge duif, van dit jaar zei hij.

Groetjes, Marleen