Palomena prasina

Gestart door gardensafari, oktober 01, 2006, 19:42:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik weet het nu niet meer. Alles wijst op Palomena prasina: de kleur van de antenne. Het feit dat de lidjes drie en vier even lang zijn enz. Toch vermeldt mijn boekje heel duidelijk dat het membraam altijd bruinig moet zijn en op dit beest is het wittig. Palomena viridissima heeft het tweede antennelidje van onderen langer dan het derde. Lijkt mij hier niet het geval. En Nezara viridula komt niet in Nederland voor. Toch een P.prasina, maar nog niet uitgekleurd of zo?

Wie helpt?

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

robin

ik denk ook net na de vervelling tot adult. ik houd tropische kevers en de vliesvleugels zijn dan ook melkwittig en worden bruin.
groeten robin kraaij

bart hanssens

In Brussel komt de Nezara viridula ondertussen wel degelijk voor op verschillende plaatsen. Ik heb ze waargenomen in alle stadia van ontwikkeling en ook parende volwassen exemplaren. Onze info-fiche staat op Nezara viridula
Groeten,
Bart Hanssens
't Moeraske, Evere (Brussel)

gardensafari

Beste Bart,

Erg bedankt voor die link naar prachtige foto's. Als ik naar mijn beestje kijk, dan zie ik in ieder geval duidelijk dat het Nezara viridula niet is. Allereerst is de vorm net iets anders. Maar belangrijker is het verschil in de lengte van het 3e segment van boven. Dat is bij N. viridula duidelijk langer. Dus sluit ik de discussie maar af: het beestje op mijn foto is gewoon een groene stinkwants en waarschijnlijk een pas verveld volwassen exemplaar.

Naast Bart ook alle andere deelnemers aan dit draadje bedankt!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.