Rietzanger met ringetje

Gestart door MarianneW, april 27, 2011, 18:40:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianneW

Hierbij een rietzanger met metalen ringetje met code (C21 met daaronder AR3... en daaronder KA....). Overigens dacht ik door de telescoop rechts van het cijfer 2 de letters NL te lezen (hij draaide zich uiteraard niet nog eens om) maar op de foto ziet het eruit als 21. Op CR-birding (uiteraard) alleen een project met kleurringetjes.
Waar kan ik dit Rietzangertje melden of wie kent het project?

Marianne
Marianne

Oenanthe

Dit is in geen geval een ring zoals die door Nederlandse ringers wordt gebruikt. Een buitenlandse ringcentrale die dergelijke inscripties gebruikt ken ik ook niet en ik vind de ring dermate ruim zitten dat ik vermoed dat het geen officiële ring is. Wat dan wel zou ik niet weten, maar er duiken telkens weer foto's op van vogels met onverklaarbaar vreemde ringen. Hem ergens melden kan je niet want je hebt het volledige ringnummer niet en bovendien is het sterk de vraag of deze vogel in het kader van een wetenschappelijk project is geringd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rob_voesten

Citaat van: Oenanthe op april 27, 2011, 19:18:21 PM
Dit is in geen geval een ring zoals die door Nederlandse ringers wordt gebruikt. Een buitenlandse ringcentrale die dergelijke inscripties gebruikt ken ik ook niet en ik vind de ring dermate ruim zitten dat ik vermoed dat het geen officiële ring is. Wat dan wel zou ik niet weten, maar er duiken telkens weer foto's op van vogels met onverklaarbaar vreemde ringen. Hem ergens melden kan je niet want je hebt het volledige ringnummer niet en bovendien is het sterk de vraag of deze vogel in het kader van een wetenschappelijk project is geringd.

Hoi

Dit is een vogel die door een Ringer is gevangen en is geringd. Het lijkt mij inder daat ook geen ring die door eht VT is uitgegevens maar het is wel een wetenschappelijke ring. Ik kan de tekst niet zo snel platsen die er onder staat. De ring zit ook niet dermaten ruim. Lijkt mij gewoon een 2,3 ring die in NL is voorgeschreven voor Rietzanger.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

Ringmaat vershillen zijn binnen de Europese landen soms groot. Uit mij hoofd krijgt Rietzanger 2,3. Maar kan me best voorstellen dat er elders 2,5mm wordt gebruikt.

Onderste regel lijkt KADR te bevatten. Waarschijnlijk is dit een deel van het land.
2e deel van de bovenste regel lijkt wel KA

Blijft een beetje frustrerend die onherleidbare ringen... Je zou bijna gericht willen vangen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MarianneW

Hij zat al eerder op hetzelfde plekje, ik kan nog eens een gokje wagen als het zo uitkomt en het weer een beetje redelijk is.

Marianne
Marianne

Oenanthe

Citaat van: rob_voesten op april 27, 2011, 21:27:28 PM
Citaat van: Oenanthe op april 27, 2011, 19:18:21 PM
Dit is in geen geval een ring zoals die door Nederlandse ringers wordt gebruikt. Een buitenlandse ringcentrale die dergelijke inscripties gebruikt ken ik ook niet en ik vind de ring dermate ruim zitten dat ik vermoed dat het geen officiële ring is. Wat dan wel zou ik niet weten, maar er duiken telkens weer foto's op van vogels met onverklaarbaar vreemde ringen. Hem ergens melden kan je niet want je hebt het volledige ringnummer niet en bovendien is het sterk de vraag of deze vogel in het kader van een wetenschappelijk project is geringd.

Hoi

Dit is een vogel die door een Ringer is gevangen en is geringd. Het lijkt mij inder daat ook geen ring die door eht VT is uitgegevens maar het is wel een wetenschappelijke ring. Ik kan de tekst niet zo snel platsen die er onder staat. De ring zit ook niet dermaten ruim. Lijkt mij gewoon een 2,3 ring die in NL is voorgeschreven voor Rietzanger.

Groetjes Rob

Dat de vogel door een ringer is gevangen en een wetenschappelijke ring draagt acht ik op grond van wat er aan de ring te ontcijferen valt onwaarschijnlijk. Ik ben het met Jeroen eens dat vangen en aflezen in dit geval wel wenselijk is. Dan kan de vogel, mocht de ring inderdaad geen officieel uitgegeven ring zijn, meteen herringd worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Lijkt mij ook wel een ring voor wetenschappelijke doeleinden. De inscriptie doet inderdaad een buitenlandse oorsprong vermoeden. De ring lijkt te zijn ingekleurd met metaalverf. Dit wordt maar heel sporadisch gedaan, misschien is daar nog iets mee te doen? Nog eens terug gaan zou zeker mooi zijn!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

rob_voesten

#7
Citaat van: Oenanthe op april 27, 2011, 22:29:12 PM
Citaat van: rob_voesten op april 27, 2011, 21:27:28 PM
Citaat van: Oenanthe op april 27, 2011, 19:18:21 PM
Dit is in geen geval een ring zoals die door Nederlandse ringers wordt gebruikt. Een buitenlandse ringcentrale die dergelijke inscripties gebruikt ken ik ook niet en ik vind de ring dermate ruim zitten dat ik vermoed dat het geen officiële ring is. Wat dan wel zou ik niet weten, maar er duiken telkens weer foto's op van vogels met onverklaarbaar vreemde ringen. Hem ergens melden kan je niet want je hebt het volledige ringnummer niet en bovendien is het sterk de vraag of deze vogel in het kader van een wetenschappelijk project is geringd.

Hoi

Dit is een vogel die door een Ringer is gevangen en is geringd. Het lijkt mij inder daat ook geen ring die door eht VT is uitgegevens maar het is wel een wetenschappelijke ring. Ik kan de tekst niet zo snel platsen die er onder staat. De ring zit ook niet dermaten ruim. Lijkt mij gewoon een 2,3 ring die in NL is voorgeschreven voor Rietzanger.

Groetjes Rob

Dat de vogel door een ringer is gevangen en een wetenschappelijke ring draagt acht ik op grond van wat er aan de ring te ontcijferen valt onwaarschijnlijk. Ik ben het met Jeroen eens dat vangen en aflezen in dit geval wel wenselijk is. Dan kan de vogel, mocht de ring inderdaad geen officieel uitgegeven ring zijn, meteen herringd worden.

Er staat een code op de ring met 2 regels tekst er onder. Mag je mij wel effe vertellen waarom dit geen oficele ring is die door een Vogel trekstation in europa uitgegeven is. Het is een aluminium ring. Ik ken de ringen niet anders en ik heb er al heel wat in de handen gehad en zelf aan gelecht.

Groetjes Rob

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

MarianneW

Nog tips hoe ik een rietzanger moet vangen ? ;)

Even voor de volledigheid: hij zit in de Groene Jonker. Vanaf de grote parkeerplaats links het gebied in lopen (niet langs de dijk dus) en bij het eerste veerooster dat je tegenkomt staan links en rechts twee rietkragen (voorbij het veerooster komt de splitsing van het pad naar links of rechts). Hij zit meer in de rechtse dan de linkse rietkraag, daar lijkt hij z'n territoriumpje te hebben, maar vliegt wel over en weer van links naar rechts. Hij laat zich best veel zien maar een ring van ALLE kanten zien en fotograferen is andere koek. Maar aangezien er meer mensen toch vaker in de jonker komen, kunnen ze wellicht ook eens een poging wagen.

Marianne
Marianne

Klaas van Dijk

hoi Marianne,

Het vangen is een mogelijk pakkie aan voor ringers met een ringvergunning (opzettelijk wilde vogels vangen is natuurlijk verboden) en mag ook alleen maar met toestemming van de grondeigenaar/gebruiker. Maar het is erg goed dat je de locatie goed hebt omschreven. Het is heel goed mogelijk / erg waarschijnlijk dat deze vogel hier op dit moment een territorium heeft en zich dus -hopelijk- vaker op de foto laat zetten. Gezien je eerste foto zou het erg de moeite waard zijn om te proberen foto's van alle kanten van de ring te maken. is inderdaad niet makkelijk, en kan zo maar een flinke tijd in beslag nemen (cq meerdere dagen, omdat het gewoon eerst niet lukt).

Tegelijkertijd staat het welzijn van de vogel natuurlijk altijd voorop. Ik heb geen goed beeld van de locatie en de mate van verstoringsgevoeligheid, maar je / men moet natuurlijk altijd voorkomen dat het welzijn van deze vogel niet wordt geschaad omdat wij zo nodig willen weten wat er op die metalen ring staan. Het is per slot van rekening broedseizoen en daar moet je altijd goed rekening mee houden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

MarianneW

Hallo Klaas,

Van dat vangen was uiteraard een grapje, zie smiley.

Ik heb de foto's gewoon vanaf het pad genomen, en redelijk dichtbij, er is geen enkele reden of excuus tot verstoring of het afgaan van het pad want het beestje zit gewoon in de rietkragen langs het pad te zingen, en zelfs soms erg dichtbij. Wat niet wegneemt dat ik op verschillende andere plekken al platgetrapt riet heb gezien, vorige week liep er zelfs een voetspoor zo'n 20 meter minimaal het slik op.
Voor dit beestje kun je gewoon voor, op of achter het veerooster gaan staan op het pad.

Marianne
Marianne

Klaas van Dijk

hoi Marianne,

Smileys let ik nooit zo goed op. Sorry hoor. Maar wel goed om te lezen dat je dus deze vogel gewoon goed vanaf het pad / een veerooster kunt bekijken.

Groetjes, Klaas

MarianneW

Hij zit nog steeds op dezelfde plek, lekker zingen etc. Ook vandaag zijn ringetje weer gezien maar gezien de windkracht was het nu helemaal geen doen er nog iets van te maken. Wordt nog een leuk projectje....

Marianne
Marianne