Ter controle: veldleeuwerik en kleine karekiet?

Gestart door Johan Helmus, april 26, 2011, 20:27:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo allen,

afgelopen dagen kwam ik nog een tweetal vogels tegen waarvan ik de determinatie niet helemaal zeker ben. Volgens mij gaat gaat het om een veldleeuwerik en een kleine karekiet.

De veldleeuwerik:
Meerdere exemplaren gezien, vaak zingend in de lucht, en daarna landend tussen de heide. De reden dat ik aan de determinatie twijfel is dat ik geen kuif zie, hoewel ik heb begrepen dat deze niet altijd zichtbaar hoeft te zijn. Verder heeft de vogel op de foto wel een erg grote witte ring rond het oog.

http://waarneming.nl/waarneming/view/53835254
Veldleeuwerik - Alauda arvensis gezien op 2011-04-24 te Holtinge - Holtingerveld
foto`s :






De kleine karekiet:
Zat te zingen tussen het riet. Helaas is de belichting van de foto niet helemaal denderend... Als ik de foto verlicht, dan lijkt het mij op een kleine karekiet, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

http://waarneming.nl/waarneming/view/53838820
een onzekere Kleine Karekiet - Acrocephalus scirpaceus gezien op 2011-04-25 te Douwe Jarichspolder
foto`s :




Kan iemand mijn determinaties bevestigen/ontkrachten? :)

Groeten,
Johan
Groeten, Johan Helmus

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Johan Helmus

#2
Dank voor de reactie. De vliegende vogel op de tweede foto was sowieso geen torenvalk. Het was een vogeltje ter grootte van een zanglijster, dat al zingend door de lucht fladderde.  De foto is echter wel vaag, ik ga hem verwijderen. :)

Ik blijf het toch lastig vinden om al die gespikkelde vogeltjes zoals veldleeuwerik, boom- en graspieper uit elkaar te houden. Hetzelfde geldt voor al die kleine bruinige rietvogeltjes. Langzaam komt het wel..!  :P
Groeten, Johan Helmus

djansen2

Bij de leeuwerik lijkt er een wit "v'tje" op het achterhoofd te zitten en sporen van een zwarte (duim?)vleugel te hebben, deze twee zaken duiden op een boomleeuwerik

met vriendelijke groeten Diego Jansen

BramtK

Citaat van: Johan1981 op april 27, 2011, 07:21:19 AM
Dank voor de reactie. De vliegende vogel op de tweede foto was sowieso geen torenvalk. Het was een vogeltje ter grootte van een zanglijster, dat al zingend door de lucht fladderde.  De foto is echter wel vaag, ik ga hem verwijderen. :)

Hmmm, zou toch interessant zijn om anderen mee te laten kijken.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: djansen2 op april 28, 2011, 11:34:18 AM
Bij de leeuwerik lijkt er een wit "v'tje" op het achterhoofd te zitten en sporen van een zwarte (duim?)vleugel te hebben, deze twee zaken duiden op een boomleeuwerik

Maar dat is 't niet...... 8)
(Let o.a. op de snavelvorm.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Helmus

#6
Citaat van: BramtK op april 28, 2011, 13:07:47 PM
Citaat van: Johan1981 op april 27, 2011, 07:21:19 AM
Dank voor de reactie. De vliegende vogel op de tweede foto was sowieso geen torenvalk. Het was een vogeltje ter grootte van een zanglijster, dat al zingend door de lucht fladderde.  De foto is echter wel vaag, ik ga hem verwijderen. :)

Hmmm, zou toch interessant zijn om anderen mee te laten kijken.
Ik had hem verwijderd omdat hij blijkbaar verwarring veroorzaakte, en nogal vaag was. Hier zijn een aantal foto's, waarvan de laatste vergroot en opgelicht is.








Edit: nu ik de foto nogmaals zie begin ik zelf te twijfelen of dit wel de vogel was die ik bedoel... Het doet me ook meer denken aan een valk als ik het zo zie.
Groeten, Johan Helmus

Maurice Elf

Mvg Maurice

Johan Helmus

Jep, ik begin zelf te twijfelen of ik de goede foto voor me heb...  Misschien heb ik tussen al het fotograferen een torenvalk gefotografeerd zonder het te herinneren :rolleye:
Groeten, Johan Helmus

BramtK

Kijk, daarom is het handig om 'm te laten staan. ;) Toch een Torenvalk.
Groeten,

Bram ter Keurs