witsnuitbuikjes

Gestart door ronald, april 28, 2011, 17:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

in een ander topic zei ik iets over de tekening van witsnuithuidbuikjes. als je dat eenmaal kent zul je witsnuiten niet snel meer verwarren met andere soorten, daarom heb ik de serie NL witsnuithuidjes even samen op de foto gezet. op de onderste rij zie je van links naar rechts: Noordse, Ven, Gevlekte, Oostelijke en de Sierlijke witsnuit.
de rij erboven van links naar rechts: Zwarte heli, Steen/Bruinrode heli, Gevlekte witsnuit, Vuurlibel en Viervlek.
de heidelibellen zijn duidelijk genoeg, daar zie je geen tekening zoals bij de witsnuiten.
de Gevlekte heb ik ertussen gelegd omdat dit een van die beestjes was die een nogal minimale tekening heeft, maar nog steeds is het er wel uit te halen.
de Vuurlibel heeft ook een buiktekening, maar een heel andere dan de witsnuiten (ik weet niet hoe constant deze tekening bij de soort is, ik heb er maar een paar van).
en dan de Viervlek, maar ook dat is wel duidelijk lijkt me.

ik hoop dat het zo duidelijk is en dat iemand er wat aan heeft  :)
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Dank je wel Ronald, mooi! En altijd weer bijzonder dat uit zo'n klein jasje zo'n grote libel kan komen  :rolleye:

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

De witsnuiten zijn dan idd vrij duidelijk herkenbaar als je ze zo op een rijtje legt, behalve dat ik ze bij de gevlekte nog niet zo heel duidelijk vind.
Leuk, het wereldje van de exuviae beginnen zo een beetje te leven voor mij :)

ronald

bij de Gevlekte op de bovenste rij is het idd niet erg duidelijk, maar dat is ook wel een uitzonderlijk exemplaar hoor. en net daarom heb ik hem er ook bij gedaan, maar meestal zijn ze zoals die op de onderste rij, en daar is het wel vrij duidelijk op het onderste deel des buiks. de buiktekening van vooral Gevlekte kan overigens behoorlijk variƫren
groeten, Ronald van Seijen