Volgens mij is dit zeldzaam

Gestart door Duinsafari, april 26, 2011, 20:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Duinsafari

Deze kwam ik tegen op mijn vlinderlaken en is voor mij de eerste keer.
Gevonden in zelhem de mark.

Steven

Sjoerd

tsja...
ik zou hier ook hulstblad van maken, maar ik heb totaal geen ervaring met deze soorten.
hier een leuk overzichtje: http://www.vlindernet.nl/content.php?id=260

Jordy van der Beek

Validator steekmuggen

acherontia

Nee ok dit is tremulifolia! (en ook die is zeldzaam)

Jeroen

gko

gefeliciteerd Steven
en Jeroen, mag ik vragen waarom tremulifolia ?, duidelijke franje en scherpe vleugelpunt,
maar jij kent de soorten waarschijnlijk(en ik niet!)
met vr gr gkoopman

Duinsafari

nog een foto
Steven

acherontia

Het is echt tremulifolia, de kleur vleugelvorm en totaal niet duidelijk wit geblokte franje van de voorvleugel sluiten ilicifolia uit. Bovendien denk ik dat gerust gesteld kan worden dat ilicifolia niet meer voorkomt in Nederland.

Jeroen

gko

bedankt jeroen, het eerste argument kan ik wat mee, het tweede
argument niet, het kan altijd een zwerver zijn.
Ik ga natuurlijk wel mee met tremulifolia, vooral vanwege de franje.

met vr gr gkoopman

wim veraghtert

Een kenmerk dat bij ilicifolia vaak voorkomt en niet op de vergelijking van vlindernet.nl vermeld wordt, is een grijs stigma op de voorvleugel.
Zowel bij Espen- als bij Hulstblad zie je zwarte vlekjes op de voorvleugel; bij Hulstblad is de zone tussen twee zwarte vlekjes lichtgrijs en daardoor sterk contrasterend.
Goed te zien op de foto bij de volgende waarneming: http://waarnemingen.be/waarneming/view/53802393

Merk overigens op dat die waarneming vlakbij de Nederlandse grens gebeurde. Ik denk dat de soort in Noord-Brabant zeker op te sporen valt.
In Vlaanderen nog minstens 2 vindplaatsen (Kalmthout en Brecht, beide in de Noorderkempen).

Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

acherontia

CiteerIk denk dat de soort in Noord-Brabant zeker op te sporen valt.

Dag Wim,  Ik hoop het; maar in Noord Brabant wordt redelijk fanatiek gevlinderd en is ilicifolia al lang niet meer waargenomen. Ook niet op oude bekende vliegplaatsen.

Jeroen

gko

dag wim, begrijp ik je nu goed dat jij het ook een tremulifolia vindt?
groet gko
met vr gr gkoopman

Duinsafari

Bedankt voor alle reakties.
Ik ga mijn waarneming veranderen in espenblad
Groeten Steven