Sluipwesp

Gestart door corzonneveld, oktober 01, 2006, 13:47:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Toen ik een fraaie distelvlinder fotografeerde zag ik een miniscuul beestje over de vleugels heenlopen. Het lijkt mij een sluipwesp, maar is dat ook zo?

Is het toeval dat dit wespje op de vlinder loopt, of liften ze mee zodat ze bij het eiafzetten de eieren meteen kunnen infecteren?

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Imperator

Antwoord op je vraag kan ik je niet geven, maar ik vind je foto wel bijzonder!
vriendelijke groet,

Trees

Macrospider

Inderdaad vliegt mee, er is daar een wetenschappelijke term voor. Het fenomeen is vooral bekend van pseudoschorpioenen.
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoördinator van Spinnen In Terraria vzw

Th.Heijerman

Nou, bij boekenschorpioenen gaat het toch om een ander verschijnsel: de bedoeling is dat de boekenschorpioen van A naar B komt. Boekenschorpioenen kunnen immers maar slecht vliegen. Veel mijten doen hier ook aan. Het verschijnsel heet phoresie.
Hier gaat het inderdaad om een sluipwespje (dat vleugeltjes heeft en dus zelf kan vliegen), en mogelijk eentje die, zoals Cor suggereert,  op de eieren van de vlinder parasiteert ...

Macrospider

CiteerNou, bij boekenschorpioenen gaat het toch om een ander verschijnsel.....

Helemaal niet, zelfde verschijnsel andere vorm! -_-

Dabei können zwei verschiedene Formen von Phoresie unterschieden werden:

   *

     Im ersten Fall werden die Weibchen eines Parasiten von einem imaginalen, meist weiblichen Transportwirt mitgeschleppt und der Parasit befällt dann die frisch gelegten Eier seines Transportwirtes.
   *

     Im zweiten Falle sind es die morphologisch entsprechend adaptierten Junglarven (vom Planidium- bzw. Triungulinus-Typ), welche vom Transportwirt zum Endwirt (in der Regel die Brut des Transportwirtes) verbracht werden.
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoördinator van Spinnen In Terraria vzw

Th.Heijerman

Nou ja, verschijnsel of vorm van een verschijnsel maakt me niet uit. Voor mijn part noem je alle transport via een ander organisme phoresie en ook paardrijden is een vorm van phoresie.

Ik wilde slechts wijzen op het verschil in biologische betekenis tussen de boekenschorpioen (kan niet vliegen en lift mee bij erg veel veschillende diersoorten die alleen voor transport zorgen) en de sluipwesp (is wel gevleugeld, kan zelfs ruiken dat de vlinder eieren gaat leggen en wil daar haar eitjes in leggen en lift dus mee puur voor de eiafzet; is dus een parasiet). Dus phoresie bestaat er in een pure vorm, maar kan overgaan in of gecombineerd worden met parasitisme aan de en kant, of mutalisme aan de andere ...

Jelle

#6
Het beestje is vrij zeker een lid van de Chalcidoidea. Zoek eens op 'chalcid wasp'. Deze zijn dikwijls glanzend groen, zoals dit beestje, ook de vorm van het achterlijf past niet voor een sluipwesp Ichneumonidae. Alles wijst naar een Chalcidoidea. Heel veel soorten waarschijnlijk meer dan 100 parasitairen op Lepidoptera. Dit is prachtig, zelfs in de literatuur staat er niets tot weinig over vermeld, dat deze wespjes meeliften. Dit zal je niet veel meer meemaken.


Imperator

interessant om te lezen!
vriendelijke groet,

Trees

corzonneveld

Dank voor jullie input en complimenten! Zo'n waarneming wordt er veel leuker door. Prachtig, zo'n forum waar allerlei kennis bij elkaar komt!

Groet,
Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

N.a.v. de suggestie van Grusgrus en Heijerman heb ik een email gestuurd naar John Noyes, genoemd op de website van het Natural History Museum, pagina Chalcidoidea, http://www.nhm.ac.uk/research-curation/projects/chalcidoids/

Hij mailde het volgende terug:

So far as you insect is concerned, it looks very much like a
platygastrid which are mostly egg-larval parasitoids of cecidomyiids and
similar insects. To my knowledge, none is known to be a parasitoid of
butterlfy eggs. The sister family of Platygastridae is Scelionidae and
these are egg parasitoids of several groups of insects, especially
Lepidoptera. However, I do not think that the insect you have
photographed is a scelionid. Unfortunately these families do not belong
to the Chalcidoidea and are therefore not included in the UCD.

Dat wordt dus verder zoeken!

It may just be that your insect just happened to land on the butterfly,
or perhaps it is even merely "hitch-hiking" with no other intent.

Het laatste is uiteraard logisch gezien correct: een foto bewijst niets; maar deze is wel suggestief!

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

T_18

Helaas, kan ik verder niks bijdragen aan informatie of iets dergelijks.

Maar ik wou even melden dat ik het een hele mooie/bijzondere foto vind! :duim:

MVG,

Thijmen
Met vriendelijke groet,

Thijmen

gardensafari

De wesp kan natuurlijk gewoon toevallig op die vleugel zijn gaan rondlopen. Ik weet niet of de pootjes geschikt zijn voor transport als lifter....

Hier een foto van een pseudoschorpioen, die niet kan vliegen en daarom hulp zoekt. Meestal hangen ze bij vliegen aan een pootje, deze iets grotere soort heeft zich om een vleugel geklemd.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

corzonneveld

Prachtige foto! Lijkt me wel lastig vliegen voor de zweefvlieg...

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

En gegeven het grote aantal slagen per seconde van de vliegenvleugel zal zo'n pseudoschorpioentje toch wel ziek zijn na een reis....  :wacko:

Dan kun je denk ik maar beter aan een pootje gaan hangen  B)  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.