Verstoring "de Putten" Camperduin

Gestart door mac.slot, april 25, 2011, 12:36:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

mac.slot

Gisteravond was ik tussen 18 en 19 uur bij het natuurgebied "de Putten" te Camperduin. Vanaf het naastgelegen weiland (ten zuiden) steeg een aantal paragliders met motor (geen idee hoe dat heet) op en vloog laag over het zuidelijk deel van de plas. Dit is juist de plek waar de kluten broeden en waar zich de grote sterns bevinden. Steeds gingen alle aanwezige vogels op de wieken.  Naar mijn mening is hier toch sprake van een onaanvaardbare verstoring, zeker in het broedseizoen.     Bovenstaande tekst heb ik ook gemaild naar Natuurmonumenten, hopelijk kan dit verschijnsel een halt worden toegeroepen.  Vriendelijke groet,  Marianne Slot

UtrechtsVogelNet

Ik zou ook de AID bellen. Heb je misschien een telefoonnummer van de gemotoriseerde paraglider-club kunnen noteren (op hun uitrusting dan wel vervoer)? Ik ga er vanuit dat ze het niet bewust doen om de boel te verstoren dus ze vriendelijk verzoeken het niet (meer) te doen zou heel goed kunnen helpen.

Phil

Jeroen Nagtegaal

Is binnen de vogelaars een ergelijk iets. Gebeurt in Limburg ook vaker.
Als het goed is staan er nummers op de parachute. Noteer of fotografeer deze zoveel mogelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mac.slot

Nee, helaas heb ik geen naam of nummer. Bij uitzondering stond ik eens niet met de camera in de aanslag, anders had een foto misschien nog nadere informatie opgeleverd.
groet,  Marianne

Mark Zevenbergen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 25, 2011, 13:09:17 PM
Is binnen de vogelaars een ergelijk iets. Gebeurt in Limburg ook vaker.
Als het goed is staan er nummers op de parachute. Noteer of fotografeer deze zoveel mogelijk.

Helaas staat niet op elke "parapente" een nummer, deze zijn uitwisselbaar maar gelukkig hebben veel eigenaars maar 1 chute zodat ze ook daar het nummer op zetten. Op het motortje MOET (volgens mij) een nummer staan, dit is helaas meestal slechts heel klein. Nummers (eigenlijk registraties) van deze gevallen vallen momenteel in de PH-8x* en PH9x* series. Hierbij staat de x voor een letter en de * voor een cijfer. (letter O wordt niet gebruikt cijfer 0 wordt ook niet gebruikt)

Zal nog even een kennis raadplegen hoe het precies zit.

grts Mark

hiskodevries

zijn er geen regels voor dat soort 'vliegtuigen' ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mark Zevenbergen

Citaat van: hiskodevries op april 27, 2011, 10:22:40 AM
zijn er geen regels voor dat soort 'vliegtuigen' ?

Ja.. Er is een vergunning nodig om ermee te mogen vliegen (en een brevet natuurlijk) en er moet toestemming zijn van de terreineigenaar om het te gebruiken om op te stijgen/landen.