Mestpaddenstoelen

Gestart door Melchior van Tweel, april 24, 2011, 21:20:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Op het forum zie ik dat diverse mensen bezig zijn met het kweken van paddenstoelen uit mest. Hoewel dat niet echt mijn ding is (ik ben meer van de grotere paddenstoelen), volg ik het wel met veel interesse. Ik vraag me alleen af waar jullie paddenstoelen die uitgekweekt worden plaatsen op de kaart in wrn.nl. Je kan volgens mij voor twee plekken kiezen, de vindplaats van de mest (natuurgebied) of thuis waar je het uitkweekt. Er is voor allebei wel wat te zeggen. Je mag ervan uitgaan dat veruit de meeste soorten die je zeker in het begin uitkweekt in het natuurgebied al in de mest zaten (spore of hyphen). Als je de mest langere tijd laat staan, mag je er toch ook wel vanuit gaan dat er nieuwe sporen op de mest komen vanuit de lucht thuis en dan zou je die soorten "thuis" moeten zetten. Tenzij je het geheel afsluit natuurlijk. En dan zijn er nog de omstandigheden. Je mag er best vanuitgaan dat de omstandigheden in een bakje thuis heel anders zijn dan buiten in het veld waar je de mest hebt gevonden. Is het dan wel terecht dat je de soorten plaatst in het natuurgebied?
Kortom: vragen vragen vragen...
Hoe gaan jullie daar mee om? Waar plaatsen jullie de vondsten van mest (thuis of natuurgebied) en met welke reden daar? Of voer je ze misschien wel helemaal niet in? Ik hoor graag van jullie.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Ismael

voer altijd de vindplaats in, het natuurgebied. Dat lijkt mij logisch wat de sporen zitten er vanaf het begin in en niet in mn koelkast hoop  ;D (hoewel...)
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Dag Melchior,

Dat er veel sporen van bij 'thuis' er bij komen betwijfel ik, er zullen er wel zijn, maar niet veel. Ik heb hier ook al wat literatuur over gelezen vorig jaar en die zwammetjes kiemen dikwijls beter doordat de sporen eerst eens door het spijsverteringsstelsel zijn gegaan van die dieren. Daardoor zou er ook een verschil zijn in soortensamenstelling, vermoed men. En wat het invoeren betreft, de sporen komen van ergens, meestal van waar de begrazing is. Omdat deze specifiek op mest groeien moeten er grazers zijn in de buurt van waar de zwammetjes zich ontwikkelen (er zijn hier wel enkele uitzonderingen op, zwammetjes die het overal goed op doen).
En ja de omstandigheden zijn anders. In het veld zie je soorten die je niet zal opkweken en omgekeerd. Dikwijls zie je ze gewoon niet in het veld, bv. die kleine inktzwammetjes zie je bijna nooit in het veld, maar toch zijn ze er. Ik was een paar maand geleden in een begraasd bos en kon het niet laten om toch eens een kijkje te nemen naar de mest in het veld. En jawel hoor, de kleine inktzwammetjes stonden er ook op, maar ze waren zich aan het ontwikkelen op de onderkant van de mest, niet zichtbaar dus. Naar kleinere dingen heb ik niet gekeken, met een loepje moet je bijna met je neus erop zitten.  :P 
En ik weet uit ervaring, andere gebieden leveren andere soorten op, en niet steeds dezelfde, wat zou wijzen op sporen afkomstig van thuis.
Dit is mijn mening erover.  ;)

Ismael, kweek je de zwammetjes in je koelkast? Niet de meest geschikte plaats.  :rolleye:
Kamertemperatuur is beter...
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Maar ik heb toen meegemaakt, dat een zeldzame Peziza (de uitkomst van alle determinatiepogingen zullen jullie nog ooit in Coolia kunnen lezen) bij mij door 4, dus vier! verschillende kweekbakken groeiden. Ik zag toen ook het condidienstadium uitbundig sporuleren. Ik denk dus dat de oorspronkelijke lokatie (toen Schoorlse Duinen naar de brand)is geweest, en de verspreiding door verschillende kweekbakken bij mij thuis heeft plaats gevonden. Helaas is er op dit moment niets van over, maar ik heb nog wat kweek in het wild (ik moet wel gaan gieten, denk ik, anders wordt het niets).
Groeten van Christiane

Dieter

Citaat van: Gulistan op april 24, 2011, 23:25:17 PM
Ik denk dus dat de oorspronkelijke lokatie (toen Schoorlse Duinen naar de brand)is geweest, en de verspreiding door verschillende kweekbakken bij mij thuis heeft plaats gevonden.

Beetje rare zinsconstructie! En dat mengen van kweekbakken is wel een feit! Ik probeer ook geen bakken/potjes enz. open te laten staan terwijl ik naar een andere bak aan het kijken ben. En kun je nadat die Coolia is gepubliceerd het anders nog eens posten in dat topic, ik krijg dat magazine niet.  :'(

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

grietaf

Citaat van: Dieter op april 24, 2011, 23:36:58 PM
ik krijg dat magazine niet.  :'(

Gewoon lid worden van de Nederlandse Mycologische Vereniging, dan krijg je hem vanzelf toegestuurd.
Grieta.

Dieter

Ik ben al lid van de KVMV en ik ben niet direct van plan om er nog een lidmaatschap bij te nemen, aangezien ik het niet ben die betaal.  :angel:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Melchior van Tweel

Oke, Ik snap jullie argumenten en denk ook dat het het beste is om de soort te noteren op de plek waar je de mest hebt gevonden. Het argument dat de meeste sporen uit het natuurgebied komen vind ik ook een sterke. Daar heb ik niet van terug. :duim:
En toch zit me nog één punt niet helemaal lekker, namelijk de omstandigheden. Er is een (theoretische) mogelijkheid dat er een spore op of in de mest zit, maar die door de omstandigheden in het natuurgebied niet kan kiemen, maar in de vensterbank wel. De soort zou dus nooit in het natuurgebied voorkomen en dus is het niet geheel zuiver om deze voor het natuurgebied op te geven. Een analogie: een zaad dat niet kiemt schrijf je toch ook niet op. Of ben ik nu misschien aan het "mierenn**ken"?? :rolleye:

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

Melchior,

De omstandigheden zijn inderdaad anders, de vochtigheid, de temperatuur... Maar er zal wel een keer zijn dat de omstandigheden op die plaats goed zijn. Bij mij staan ze niet echt op de vensterbank, gewoon niet ver van een raam. En ik verwarm er bijna zelden. Natuurlijk kan je dat niet vergelijken met elkaar, laboratoriumexp. worden ook niet vergeleken met wat in het veld gebeurt, maar aangezien hier nog geen wetenschappelijke studie is van gepubliceerd die specifiek een vergelijking maakt tussen het veld en laboratorium voor coprofiele fungi kan je hier niet veel over zeggen. Om hier een ondubbelzinnig antwoord op te geven zou je een zelf een experimentje kunnen opstarten. Neem eens wat mest mee en vergelijk dat een met mest die er al een tijdje ligt (wel in een periode dat het wat vochtig is en ook niet te koud om toch een klein beetje dezelfde omstandigheden te hebben).

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Ik heb hierover ooit contact met Alder Gutter gehad, opgekweekte soorten kunnen zonder probleem opgegeven worden, met als vindplaats de locatie waar het materiaal verzameld is.
Dat je door het kweken bepaalde soorten opkweekt die in het veld niet willen fructificeren zal best gebeuren, een kweekbakje blijft continue nat, mest buiten is nu veel te droog... Maar die spore is ook ergens vandaan gekomen, en aangezien veel coprofiele paddenstoelen afhankelijk zijn van grazers voor de verspreiding kun je voor die soorten stellen dat ze in dat gebied ook in het veld wel voorkomen.
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Hallo Martin en Dieter,

Aan jullie verhaal zitten nogal wat veronderstellingen. En voor een deel heb ik daar geheel geen problemen mee. Het is voor mij in ieder geval wel weer wat duidelijker geworden.  ;D

Invoeren op de plek van de vondst van de mest lijkt me inderdaad het beste. Wel zou ik graag als suggestie mee willen geven bij de opmerkingen aan te geven dat de paddenstoel op mest thuis verder is gekweekt met een tijdsindicatie dat het kweken heeft geduurt totdat de soort verscheen.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

#11
Melchior,

Inderdaad veronderstellingen, maar als je goed gelezen hebt zeg ik dat er hier geen wetenschappelijk onderzoek over is gebeurd! Zonder dit kunnen deze veronderstellingen dus ook niet bevestigd worden. En dat "mierenn**ken" heeft een synoniem, wetenschap, which I like! Zonder discussie in de wetenschap zou er nogal wat onzin verspreid worden.  ;D
En het toevoegen van zo'n waarnemingen kan misschien verbeterd worden door bij kleed of gedrag een keuze 'opgekweekt' toe te voegen, kan dan ook gebruikt worden voor slijmzwammen. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Melchior van Tweel op april 25, 2011, 20:05:58 PM
Wel zou ik graag als suggestie mee willen geven bij de opmerkingen aan te geven dat de paddenstoel op mest thuis verder is gekweekt met een tijdsindicatie dat het kweken heeft geduurt totdat de soort verscheen.
Daar ben ik voor, ik probeer dat zelf al zoveel mogelijk te doen.
Groeten,
Martin