Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Het korhoen is op sterven na dood

zaterdag 23 april 2011 | 07:02

NIJVERDAL - De laatste groep Nederlandse korhoenders op de Sallandse Heuvelrug is, ondanks alle inspanningen, vrijwel uitgestorven. Uit deze week gehouden tellingen blijken nog maar vier hanen en zo'n negen hennen over. Over laatste reddingspogingen bestaan uiteenlopende meningen.

De huidige korhoenderstand op de Sallandse Heuvelrug is een halvering ten opzichte van vorig jaar. De laatste strohalm voor de beheerders is onderzoek naar de reden waarom de kuikens de eerste levensmaanden niet overleven. Om de kuikens te volgen, moeten enkele hennen en oudere kuikens van een zender worden voorzien. De provincie Overijssel wil echter geen vergunning verstrekken. Volgens de provincie is het risico op ongelukken te groot en wordt soortgelijk onderzoek al verricht in Duitsland.

,,Het is inderdaad niet geheel zonder risico's, maar als we niets doen is het korhoen binnenkort echt uitgestorven. Het is zeer teleurstellend dat de provincie haar verantwoordelijkheid niet neemt'', aldus Corné Balemans van Staatsbosbeheer.

Volgens Daan Vreugdenhil van Natuurmonumenten is werkelijk alles gedaan om het gebied optimaal in te richten. ,,Dat heeft voor veel soorten planten en dieren gunstig uitgepakt. Alleen het korhoen profiteert er niet van."

Inmiddels is Staatsbosbeheer begonnen met het vangen van een havik die het op de laatste vier hanen heeft voorzien. ,,Daarvoor hebben we vergunning, waarbij de vogel na de vangst elders weer wordt vrijgelaten", aldus Rianne Evers van Staatsbosbeheer.

Vanuit de politiek is er steeds minder steun voor het behoud van de korhoenders. Volgens CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans moet worden gestopt met de 'waanzin' om deze 'stresskip' voor Nederland te behouden.

In 1991 presenteerde zijn partijgenoot Dzsingisz Gabor als staatssecretaris voor Natuur nog een beschermingsplan. Het korhoen mocht niet uitsterven in Nederland. De Sallandse Heuvelrug kreeg later de Natura2000-status. Op grond daarvan heeft Nederland de verplichting alles te doen om de korhoenders te behouden.


Bron+video+foto: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/8559146/Het-korhoen-is-op-sterven-na-dood.ece

Oenanthe

Om te beginnen distantieer ik mij van wat het CDA denkt over de redding van het korhoen.

De Sallandse heuvelrug is al jaren het middelpunt van de acties om het korhoen voor Nederland te behouden. We moeten constateren dat deze pogingen mislukt zijn. Als je nu nog eens moet gaan onderzoeken wat daar de oorzaak van is ben je te laat. Haviken wegvangen schijnt al eerder te zijn gebeurd, en heeft ook al niet geholpen. De wetenschappelijke begeleiding van de pogingen om het korhoen te redden is onvoldoende geweest. Een harde les voor de toekomst.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Wat een prachtige manier om nota bene als Cda-er zo over Gods schepselen te praten... Want zo kan je natuurlijk over elk uitstervend dier praten.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan Zwaaneveld

Het CDA probeert door het nawauwelen van de PVV- en VVD- natuur-/cultuurbarbaren nog wat stemmen terug te winnen. Het zal ze niet lukken. Het CDA is gedoemd uit te sterven. Ik stel voor dat we maar geen reddingspogingen ondernemen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Johan op den Dries

Eind maart ben ik ook nog wezen kijken op de Sallandse Heuvelrug. Ik heb toen het " geluk"  gehad 75% van de mannelijke populatie te zien :'(
Nog wel een hele tijd met 2 mannen uit de buurt staan praten. Erg gezellig en veel opgestoken over de natuur op de heuvelrug. Mooie verhalen gehoord over o.a. de korhoenders.
Het blijkt dat er vanuit Nijverdal en omgeving erg veel weerstand is tegen alle maatregelen die voor de "kippen" gedaan worden. Vooral het kappen van grote stukken bos waar reeen in schuilen is niet te begrijpen. Die arme beesten kunnen nergens meer heen nu.....
Dit werd nog eens bewerkstelligd door een vrouw met hond die langs kwam lopen en precies deze argumentatie ten gehore bracht. Ook een blik door de telescoop kon hier niets aan veranderen.

Dit alles aanhorend  zou mij niets verbazen als de mensen uit de omgeving misschien wel een grote stempel drukken op de teloorgang van deze populatie. En is dit geen natuurlijke oorzaak meer.
UIteraard is dit een gedachtenspinsel, ik heb hier helemaal geen bewijzen van. Feit zijn wel de negatieve gedachtes van de mensen uit de omgeving.
Johan op den Dries
Sneek

JRoosma

Ger Koopmans  :o . Wat een  :-X , net als Bleker. Aan zulk soort mensen hebben onze toekomstige generaties wat...
Laten we bij deze doorgeven aan de volgende generaties dat in ieder geval Koopmans, Rutte en Bleker verantwoordelijk waren voor het uitsterven van het Korhoen in Nederland. En waarschijnlijk voor nog veel meer soorten:

http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=494
Jaring Roosma

HPM

Citaat van: JRoosma op april 24, 2011, 18:47:57 PM
Ger Koopmans  :o . Wat een  :-X , net als Bleker. Aan zulk soort mensen hebben onze toekomstige generaties wat...
Laten we bij deze doorgeven aan de volgende generaties dat in ieder geval Koopmans, Rutte en Bleker verantwoordelijk waren voor het uitsterven van het Korhoen in Nederland. En waarschijnlijk voor nog veel meer soorten:

http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=494

Vele kabinetten geleden en vekle kabinetten lang was het Korhoen al voor Nederland verloren. Dat heeft geen politieke maar een biologische oorzaak.



Herman van der Meer

JRoosma

Das natuurlijk  waar Herman. Maar hoe dit kabinet tekeer gaat en dan zo'n uitspraak van Ger Koopmans eroverheen, het interesseert ze blijkbaar niks...
Op natuur moet je niet bezuinigen, het ging juist wat beter de laatste jaren.
Korhoenders in Nederland, helaas biologisch gezien geen goede combi meer, net als kuifleeuweriken, Ortolanen, veel vlinderssoorten enz...
Jaring Roosma

ArjanH

Als er al sprake is van een "stresskip" mag Koopmans zich wel afvragen hoe en waarom het Korhoen is verworden tot een "stresskip". Maar daar zal de brave man zich vermoedelijk niet in gaan verdiepen.

joostheeremans

Ik dacht altijd dat de CDA een agrarisch standpunt verwoordde, maar zoals nu weer blijkt hebben ze dus gewoon een pesthekel aan natuur.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

M.Haverkamp

Citaat van: JRoosma op april 24, 2011, 19:30:23 PM
Das natuurlijk  waar Herman. Maar hoe dit kabinet tekeer gaat en dan zo'n uitspraak van Ger Koopmans eroverheen, het interesseert ze blijkbaar niks...
Op natuur moet je niet bezuinigen, het ging juist wat beter de laatste jaren.
Korhoenders in Nederland, helaas biologisch gezien geen goede combi meer, net als kuifleeuweriken, Ortolanen, veel vlinderssoorten enz...

Teloorgang van korhoen is een complex verhaal. Korhoen is een cultuurvolger in Nederland geweest, profiteerde van grootschalige ontginningen en traditionele landbouw (boekweitcultuur) In Nederland is het korhoen nooit een natuurbeest geweest.

joostverhoeven

Het blijven schitterende vogels, Die 10-tallen jaren nog veelvuldig in Nederland voorkwamen. Ik heb vaak verhalen mogen horen, dat ze ook voorkwamen in de Kempen en de rest van Nederland.
Ik denk dat de Korhoen samen met de laatste exemplaren kuifleeuwerikken niet te redden zijn voor Nederland. Jammer, ik denk dat ik toch nog meer een x ga kijken voordat ze daadwerkelijk uitgestorven zijn!

Groeten,

Joost Verhoeven

M. Langbroek

Laatst ook nog wezen kijken bij de Korhanen, 2 gezien. Ook even met een SBB-boswachter gesproken, die me dit verhaal vertelde. De havik is al meerdere keren verplaatst, maar komt steeds weer terug. Er zijn al vele hanen ten onder gegaan aan deze rover. Dat wetende, zal het ECHT niet lang meer duren..

Het is inderdaad zeer ongepast om zo te spreken over die mooie natuur die we nog hebben (politici) Ze zullen inderdaad wel andere gedachten hebben bij deze uitspraken cq het winnen van nieuwe stemmen..

: En weer een zeer bijzonder onderdeel van onze NL flora en fauna verdwijnt..
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op juni 15, 2011, 19:53:58 PM
Toch nog toestemming voor de zenders: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=126552.

En nu maar hopen dat door de provincie het seizoen niet verloren is gegaan.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: M. Langbroek op april 26, 2011, 23:15:16 PM
Laatst ook nog wezen kijken bij de Korhanen, 2 gezien. Ook even met een SBB-boswachter gesproken, die me dit verhaal vertelde. De havik is al meerdere keren verplaatst, maar komt steeds weer terug. Er zijn al vele hanen ten onder gegaan aan deze rover. Dat wetende, zal het ECHT niet lang meer duren..


Wat een naar karakter hebben die Havikken toch; ze doen er werkelijk alles aan om de mooie plannen voor het voortbestaan van de Korhoenders te dwarsbomen. Ze komen er zelfs voor terug!

Sanne Koolwijk

Wat ik zo cynisch vond was een keer, vorig jaar tijdens de olympische spelen naar ik meen, het zien van een TV-portret van zo'n bekende noorse schaatser. Geen geen grotere ontspanning bestond er voor hem dan het zoeken en afschieten van korhoenders in de bergen. :(


M gr Sanne

peter123

#17
Citaat van: Bram Rijksen op juni 16, 2011, 20:40:27 PM
Citaat van: M. Langbroek op april 26, 2011, 23:15:16 PM
Laatst ook nog wezen kijken bij de Korhanen, 2 gezien. Ook even met een SBB-boswachter gesproken, die me dit verhaal vertelde. De havik is al meerdere keren verplaatst, maar komt steeds weer terug. Er zijn al vele hanen ten onder gegaan aan deze rover. Dat wetende, zal het ECHT niet lang meer duren..


Wat een naar karakter hebben die Havikken toch; ze doen er werkelijk alles aan om de mooie plannen voor het voortbestaan van de Korhoenders te dwarsbomen. Ze komen er zelfs voor terug!

Ik denk toch dat mensen/jagers de populatie hebben gedecimeerd in het verleden. Dat de Havik de laatste pakt, ach het zij zo. Maar kijk eens wat we er voor terug hebben gekregen: Halsbandparkieten en Nijlgansen!

Groetjes Peter Soer


Marcel van kammen

@Peter hierboven: ik hoop toch echt dat je zelf wel snapt dat de achteruitgang van het Korhoender niet aan jagers te wijten is? Ik weet dat je anti-jacht bent,maar je kunt ze echt niet alles in de schoenen schuiven. O0

joostheeremans

Citaat van: Sanne Koolwijk op juni 16, 2011, 22:34:10 PM
Wat ik zo cynisch vond was een keer, vorig jaar tijdens de olympische spelen naar ik meen, het zien van een TV-portret van zo'n bekende noorse schaatser. Geen geen grotere ontspanning bestond er voor hem dan het zoeken en afschieten van korhoenders in de bergen. :(


M gr Sanne


http://www.fluefiske-trysil.com/nl/smaviltjakt.htm is nog heel normaal in Scandinavië...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Catwzl

Citeerik hoop toch echt dat je zelf wel snapt dat de achteruitgang van het Korhoender niet aan jagers te wijten is?

Hoewel bij het Korhoen in Nederland ook andere oorzaken zijn voor de achteruitgang  (voornamelijk verlies van leefgebied), heeft de jacht wel degelijk bijgedragen aan de teloorgang van de soort. Dit is natuurlijk niet van toepassing voor de laatste exemplaren op de Sallandse Heuvelrug.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joostheeremans op juni 17, 2011, 19:15:27 PM
Citaat van: Sanne Koolwijk op juni 16, 2011, 22:34:10 PM
Wat ik zo cynisch vond was een keer, vorig jaar tijdens de olympische spelen naar ik meen, het zien van een TV-portret van zo'n bekende noorse schaatser. Geen geen grotere ontspanning bestond er voor hem dan het zoeken en afschieten van korhoenders in de bergen. :(


M gr Sanne


http://www.fluefiske-trysil.com/nl/smaviltjakt.htm is nog heel normaal in Scandinavië...
NL is echt niet anders hoor. In Griekenland geven ze veel geld uit voor de bescherming van de Grauwe Gans... De rest kan eenieder invullen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

50 jaar terug hadden we niet eens meer broedende grauwe ganzen...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

peter123

Ach, er zitten er NOG genoeg in Noorwegen, ook Auerhoenders trouwens:
http://www.novahunt.nl/Aanbiedingen
Groetjes Peter Soer

ArjanH

Citaat van: HPM op april 24, 2011, 19:10:18 PM
Citaat van: JRoosma op april 24, 2011, 18:47:57 PM
Ger Koopmans  :o . Wat een  :-X , net als Bleker. Aan zulk soort mensen hebben onze toekomstige generaties wat...
Laten we bij deze doorgeven aan de volgende generaties dat in ieder geval Koopmans, Rutte en Bleker verantwoordelijk waren voor het uitsterven van het Korhoen in Nederland. En waarschijnlijk voor nog veel meer soorten:

http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=494

Vele kabinetten geleden en vekle kabinetten lang was het Korhoen al voor Nederland verloren. Dat heeft geen politieke maar een biologische oorzaak.


Ik ben het er mee eens dat het Korhoen jaren geleden op termijn al min of meer als verloren kon worden beschouwd voor Nederland maar het is natuurlijk onzin om te veronderstellen dat de achteruitgang van het Korhoen alleen een biologische oorzaak heeft. Door ingrijpen van de mens (en dus ook de politiek) is deze soort in rap tempo achteruit gegaan en zeker onder het huidige afbraakkabinet valt te verwachten dat het op zeer korte termijn wel eens afgelopen kan zijn met het Korhoen in Nederland.

Chris van Rijswijk

#25
Wen maar alvast aan het idee dat ze gaan verdwijnen. De korhoen zelf is trouwens de schuldige. Klik  hier (3e artikel) en hier
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen


HPM

Citaat van: peter123 op juni 18, 2011, 19:46:58 PM
http://jachtforum.messageboard.nl/viewtopic.php?t=9011
Groetjes Peter Soer

"De vader van mijn jachtmaat zag deze teruggang ook gebeuren en schoot deze korhoen eind vijftiger jaren. het was daarmee zijn laatste korhoen"

Herman van der Meer

BramtK

Zo zie je maar, met die jagers valt best te praten.
Groeten,

Bram ter Keurs

peterlindenburg



Citaat van: peter123 op juni 18, 2011, 19:46:58 PM
http://jachtforum.messageboard.nl/viewtopic.php?t=9011
Groetjes Peter Soer


als ik dat zo op dat jagersforum lees dan kom ik er eens te meer achter dat ik helemaal niets van jagers snap... een op zichzelf niet onaardig schilderij van een reebok in landschap, en dat dan opgehangen tussen allemaal reebok-doodshoofden...? En zo sentimenteel doen over de tijd dat dat prachtige korhoen er nog was, waar ze dan op konden schieten...?


Gelukkig maken wij foto's:) dat kun je eindeloos herhalen, als het goed is