Drie onbekende gallen

Gestart door wouterbosgra, april 23, 2011, 01:40:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

De eerste op hazelaar, de tweede op een onbekende plant, de derde (denk ik) dagkoekoeksbloem. Heb de bekende sites en DvL afgezocht maar niks gevonden. Alle suggesties zijn welkom!

Margreet Kwh

#1
Hallo  Wouter,

De eerste, hoornvormige gallen zitten volgens mij op blad van een Linde. Het zijn gallen van een mijt, en twee soorten komen in aanmerking:
Eriophyes tiliae, de Zomerlindehoorntjesmijt, op Zomerlinde en Hollandse linde; of Eriophyes lateannulatus, de Winterlindehoorntjesmijt, op Winterlinde en Hollandse linde.
Zie voor foto's ook de website Gallen in Nederland, zoek onder Linde.

De derde lijkt me een roest, misschien Puccinia arenariae, bekend van Silene. Maar ik ben niet zeker daarvan.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Hoi Margreet, ik zat altijd met die stomme hoorntjesmijt omdat je vrijwel nooit een echte zomer- of winterlinde, maar altijd een Hollandse linde te pakken hebt. Had nog nergens kunnen vinden dat alleen  wrlindehoorntjesmijt op de Hollandse voorkomt! Van die roest zijn nauwelijks afbeeldingen te vinden, dus dat lijkt me zeer dun ijs. Toch bedankt!

Jordy van der Beek

Het zijn:
1e - Eriophyes tiliae (Zomerlindehoorntjesmijt) (op linde, Tilia sp.)
2e - Zou echt niet weten? Heb je een foto van de waardplant?
3e - Heb even gezocht, maar ik kom er niet uit wat deze plant is, zal vanavond even vragen aan mijn pa, want die floept dat er altijd zo uit. Kom hierop terug.

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Jordy van der Beek

mijn vader wist het niet, "hij zij misschien Stachys, maar die lijkt er niet echt op" Deze zou ik even op het plantenforum zeggen, dan kan ik de naam wel oplepelen denk ik.
Validator steekmuggen

Maico Weites

Silene spec., maar geen dagkoekoeksbloem, want de bloemen lijken wit.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jordy van der Beek

In dat geval, de enige roest die op Silene voorkomt is: Puccinia arenariae (Anjerroest) "en Puccinia soorten kunnen er zo uit gaan zien als op de foto" Dus ik zou het daar maar op houden.

Maar eerlijk gezegt zie ik geen silene in die plant???

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

rkoops

Hoi,

Door de discussie over gal 3 is gal 2 er een beetje bekaaid afgekomen naar mijn idee en is nog niet op naam gebracht.

Kan het zijn dat het hier gaat om een sterk vergald blad van gewone esdoorn? In het oosten (Twente) en zuiden(mergel-heuvelland) komen op de bladeren de ronde gallen voor van Pediaspis aceris oftewel Esdoorngalwesp. Het idee is dat de veroorzaker voor zijn/haar ontwikkeling mogelijk gebonden is aan kalkhoudende bodems. Hierdoor zie je de soort ook (bijna) niet buiten deze gebieden.

Waar is de foto gemaakt?

Groeten Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

rkoops

.....en nog een bijlage van de soort die ik in Z. Duitsland vond.
Hartelijke groet,

Roelof Jan

wouterbosgra

Citaat van: rkoops op augustus 22, 2011, 11:42:18 AM
Hoi,

Door de discussie over gal 3 is gal 2 er een beetje bekaaid afgekomen naar mijn idee en is nog niet op naam gebracht.

Kan het zijn dat het hier gaat om een sterk vergald blad van gewone esdoorn? In het oosten (Twente) en zuiden(mergel-heuvelland) komen op de bladeren de ronde gallen voor van Pediaspis aceris oftewel Esdoorngalwesp. Het idee is dat de veroorzaker voor zijn/haar ontwikkeling mogelijk gebonden is aan kalkhoudende bodems. Hierdoor zie je de soort ook (bijna) niet buiten deze gebieden.

Waar is de foto gemaakt?

Groeten Roelof Jan

Interessant! De foto's zijn gemaakt in Zuid-Limburg op een zeer kalkrijk stuk. Overigens hadden we P. aceris een paar weken later blijkbaar wel herkend, want ik heb em daar ingevoerd zie ik.

rkoops

Hoi Wouter,

leuk om te horen! Weer een misterie opgelost!

Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan