Telbaar ontelbaar

Gestart door HPM, april 17, 2011, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Het maakt mij niet uit wat bepaalde mensen vinden dat bepaalde waarnemingen niet op hun lijstjes mogen verschijnen, maar wel dat hun regels ook aan anderen worden opgelegd en dat daarbij zoiets als 'nestvondst' tot de "niet telbare activiteiten" wordt gerekend. Als er al iets niet zou "mogen" worden geteld, waarom zou dat dan gelden voor een waarneming van een broedende vogel op het nest? Een meer passende codering dan 'nestvondst' ís er voor zo'n waarneming niet (beschikbaar). Je kan het toch moeilijk 'nestindicerend' noemen. Als ik iets als nestvondst codeer gaat het niet om een langs de stoeprand gevonden hoop stro of zoiets, maar om een actief nest. Dat is zeer relevant. Het gaat om broedzekerheidcode 13 van SOVON. (Gebruikt nest met onbekende inhoud. Bezoek door ouders aan nest waarvan de inhoud.
Het is toch eigenlijk van de gekke dat anderen, die het kennelijk leuk vinden om zichzelf beperkingen op te leggen, voor mij gaan bepalen dat ik standaard geen volledige samenvattingen van mijn eigen waarnemingen mag zien en dat die vogelaars hun zelfbeperkende regeltjes ook aan andere soortgroepen opleggen. Als het gaat om prestatielijstjesvergelijkingen zoals Toplijst (ranks) vind ik het geen probleem, dwz. zolang het om vogels gaat.

Ik stel daarom voor om in ieder geval bij het soortoverzicht van een waarnemer (http://waarneming.nl/lijst.php?user=####&diergroep=##) alle waarnemingen mee te tellen, met als optie om bepaalde dingen uit te sluiten en dan ook nog eens de z.g. 'niet telbare activiteiten' te herzien.

Verder stel ik voor om 'Vogel op of bij nest' als optie onder 'gedrag' toe te te voegen.

Herman van der Meer

hiskodevries

Herman,
het verhaaltje daar achter is heel simpel. een nestvondst kun je altijd doen ook al zit het beestje zelf nog in zuid afrika
dus (standaard) niet telbaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2011, 15:19:23 PM
Herman,
het verhaaltje daar achter is heel simpel. een nestvondst kun je altijd doen ook al zit het beestje zelf nog in zuid afrika
dus (standaard) niet telbaar

Dat begrijp ik Hisko. Ik schreef dan ook over actieve nesten, die als je ze als nestvondst opgeeft (wat correct is) in lijsten tot de 'niet-telbare activiteiten' worden gerekend (wat niet correct is.)
Hier een voorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/53581940
Waarom zou ik het resultaat van zo'n waarneming niet standaard mogen terugzien?
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Als je ze eerst als ter plaatse invoert, en dan opsplitst in 1 ter plaatse en een x-aantal nestvondst. Dan zou het volgen mij allemaal ook meetellen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik kan ze nog wel als meer dingen invoeren (roepend, paar in broedbiotoop, nestindicerend gedrag, ..) maar het gaat in dit soort gevallen om de hoge zekerheid van broeden en de absurditeit dat die nu dwingend als 'niet telbaar' wordt beschouwd.

Het lijkt mij veel handiger om een 'gedrag' toe te voegen wat daar recht aan doet, als 'nestvondst' dat al niet kan zijn. Ik stelde al voor om 'Vogel op of bij nest' toe te voegen, maar wellicht is 'Vondst actief nest' beter. Dan kan 'Nestvondst' gereserveerd worden voor de nestenverzamelaars, hoewel verwarring dan niet is uit te sluiten.


Herman van der Meer

Frank van de Putte

#5
Ten eerste vind ik het het gedrag "nestvondst" niet echt duidelijk. Betreft dit een leeg/verlaten nest, of een nest met eieren en/of jongen?

Ben het met Herman eens dat broedgevallen toch moeten worden geregistreerd, lijkt me erg relevant.
En een "nestvondst" wordt blijkbaar niet meegenomen in de statistieken.

Waarom bestaat het gedrag "broedend" niet? Kan dat niet worden toegevoegd? Of "vondst actief nest" zoals Herman voorstelde. Die andere opties (nestindicerend.., ...in broedbiotoop) zijn toch vrij vrij vaag en geven geen uitsluitsel.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2011, 08:24:05 AM
wat een ophef
zie betekenis van de terminologie http://www.sovon.nl/pdf/Handleiding-BMP.pdf

Ik weet niet waar je op doelt, maar dit is wat er in de handleiding staat:

Pagina 15
"Nestvondst
-nest met eieren/ jongen
-nest met broedende vogel
Nestvondsten
Alle vondsten van nesten met eieren of jongen. Bij soorten met duidelijk waarneembare nesten ook de waarnemingen van een broedende vogel of een vogel die - al dan niet alarmerend - het nest verlaat. Broedcode 13, 15, 16"

Pagina 41
"13  Gebruikt nest met onbekende inhoud. Bezoek door ouders aan een nest waarvan de inhoud niet kan worden vastgesteld, of waarneming van broedende vogel. Deze code is onder meer bedoeld voor in kolonies broedende vogels zoals Roek en Oeverzwaluw.
...
15  Nest met eieren.
16  Nest met jongen gezien, of de jongen in het nest gehoord."

Dat gaat dus niet over nestvondsten terwijl de gebruiker nog in Zuid-Afrika zit zoals jij eerder stelde.
Dus óf het huidige 'nestvondst' moet in Waarneming conform de beschrijving van SOVON worden geinterpreteerd en dan ook 'volwaardig' meetellen, óf er moet een andere code komen ('broedend', 'actief nest' o.i.d) die daaraan voldoet. Veel ophef lijkt me daarover niet nodig.
Herman van der Meer

hiskodevries

De nestvondst wordt keurig naar sovon geëxporteerd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2011, 17:48:05 PM
De nestvondst wordt keurig naar sovon geëxporteerd

Dan mogen ze ook wel standaard in de samenvattingen voor de waarnemer(s) meegenomen worden want ik neem toch niet aan dat SOVON ook speciaal een vinkje moet zetten om ze te kunnen zien.

Herman van der Meer

joostheeremans

Ach ja ik heb bij ringvangsten ook weleens een vogel al dan niet bewust het net in gejaagd of eerst gezien en gedetermineerd en vervolgens gevangen. Deze verschijnen niet op mijn levenslijst, so be it, ik ga ze echt niet dubbel invoeren omdat ze dan wel telbaar zijn of op mijn lijst verschijnen. Er is blijkbaar een onderscheid gemaakt, dat zal wel zijn redenen hebben, maar bij actieve nestvondst lijkt het me inderdaad handig dat die wel gewoon in de samenvatting verschijnen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Nestvondst opsplitsen in Nesvondst (actief) en Nestvondst (niet-actief) een idee?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 20, 2011, 11:21:01 AM
Nestvondst opsplitsen in Nesvondst (actief) en Nestvondst (niet-actief) een idee?

Lijkt me een goed idee.
Jan van Harten
Validator Plantengallen