vogels in je tuin, waarneming?

Gestart door vosje50, april 22, 2011, 14:30:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Hallo,
Ik heb me vanmorgen ingeschreven en wat zitten lezen hier.
Ik vroeg me af wanneer en wat kan melden als waarnemingen.
Ik heb namelijk de hele dag door in mijn tuin vogels, die o.a. komen eten.
Koolmeesjes, pimpelmeesjes, grote bonte spechten - mannetje en vrouwtje - Vlaamse gaaien - ook steeds 2 - vinkjes, groenlingen, turkse tortels en een stelletje houtduiven, die zitten te broeden op 2 eieren.
Ik kon niets vinden op de site over vogels bij je huis, in je tuin. Dus even mijn vraag, valt dit buiten waarnemingen of is het nuttig dit te melden? En dan bv eenmalig?
groetjes, Vosje50

petermeer

Allereerst, van harte welkom op het forum.

Je mag zelf bepalen wat je invoert en hoe vaak.
Ook de 'gewone' soorten zijn van harte welkom en kunnen je na verloop van tijd laten zien of het er meer of minder worden.

Zou je je berichten willen ondertekenen met je eigen naam?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

vosje50

Hallo Peter,

Bedankt voor je welkom! En voor je antwoord.
Een leuke site! Ik zag dat er hier in de buurt een purperreiger zat.
Ik fiets daar wel eens en zal eens uitkijken of ik die ook eens zie.
Gister hebben we daar gefietst en allerlei vogels gezien. Zoiets zou ik dus ook in kunnen voeren.
Nou, ik ga beslist af en toe eens invoeren wat ik zie!

groetjes,
Janny Heijkoop

vosje50

Hallo,

Ik wilde vandaag een waarneming invoeren, maar dat lukt niet.
Ik heb hier eerst ingelogd en wat zitten lezen.
Daarna geklikt op waarnemingen, daar moest ik ook inloggen. Dus nog eens ingelogd, maar ik krijg de melding:
Ongeldige gebruikersnaam en / of ongeldig wachtwoord.
Blijkbaar doe ik dus iets niet goed?
Vraag 1:
Hoe los ik dit op?

Vraag 2:
Ik bekijk vooral de waarnemingen in de Alblasserwaard. Er is een keuze menu daarvoor.
Als je een waarneming door wil geven, komt dat in een landelijk bestand en hoef je niet naar bv de Alblasserwaard te gaan?

Janny Heijkoop

hiskodevries

Janny, voor het forum en waarneming.nl gebruik je 2 aparte accounts.
voor waarneming.nl moet je inloggen met de codes die je in je email hebt gekregen bij registeren. als je die niet meer hebt gebruik je de functie 'wachtwoord vergeten'
het maakt niet uit waar je de waarneming invoert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Citaat van: vosje50 op april 26, 2011, 16:25:16 PMVraag 2:
Ik bekijk vooral de waarnemingen in de Alblasserwaard. Er is een keuze menu daarvoor.
Als je een waarneming door wil geven, komt dat in een landelijk bestand en hoef je niet naar bv de Alblasserwaard te gaan?
Als je alleen de waarnemingen binnen de Alblasserwaard wilt zien, kun je dat doen via deze link: http://alblas.waarneming.nl/index.php
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

vosje50

Aha, 2 registraties, ik was er al bang voor, nog meer wachtwoorden te onthouden dus ;-) Nou dan ga ik me straks even registreren.
Bedankt Hisko!

Peter ook bedankt voor de rechtstreekse link! Ik moet alles nog een beetje leren hier hoor.

Een prettige dag verder,
groetjes, Janny

F.Wanders

Citaat van: petermeer op april 22, 2011, 14:36:03 PM
...
Je mag zelf bepalen wat je invoert en hoe vaak.
Ook de 'gewone' soorten zijn van harte welkom en kunnen je na verloop van tijd laten zien of het er meer of minder worden.
...

Wat zou een goede interval zijn, om niet een stortvloed aan meldingen van 'gewone' soorten te krijgen?
Eens per week, eens per maand?
Bij ons zit bijvoorbeeld een kolonie huismussen in de heg. Om die nu elke dag door te geven...

Groet,
F.Wanders

Jan Mudde

Citaat van: F.Wanders op juni 15, 2011, 11:15:46 AM
Citaat van: petermeer op april 22, 2011, 14:36:03 PM
...
Je mag zelf bepalen wat je invoert en hoe vaak.
Ook de 'gewone' soorten zijn van harte welkom en kunnen je na verloop van tijd laten zien of het er meer of minder worden.
...

Wat zou een goede interval zijn, om niet een stortvloed aan meldingen van 'gewone' soorten te krijgen?
Eens per week, eens per maand?
Bij ons zit bijvoorbeeld een kolonie huismussen in de heg. Om die nu elke dag door te geven...

Groet,
F.Wanders

Zelf zie ik waarneming.nl (zeker nu gegevens ook doorgegeven worden aan de NDFF) als een uitstekende plek om ALLE soorten en ALLE waarnemingen op te slaan. Enige beperkende factor daarin is volgens mij hoeveel tijd je zelf achter PC wil doorbrengen om in te voeren (je kan in die tijd nameleijk niets waarnemen ;D ;D). Zelf voer ik vrijwel dagelijks in,(heb alleen gedurende de maand mei een invoerachterstand opgelopen) ook alle gewone soorten, want dat wat vandaag nog gewoon is kan over enige jaren wel zeldzamer worden en dan is het prettig dat er veel waarnemingen zijn zodat bepaalde trends geannalyseerd kunnen worden. Zie recente ontwikkelingen bij de Scholekster (terugloop broedsucces mogelijk leidend tot uitsterven in NL). Hoe meer mensen waarnemingen invoeren hoe duidelijker het beeld van de nederlandse biodiversiteit kan worden.

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Melchior van Tweel

Ik ben het hier helemaal mee eens, maar het beantwoord eigenlijk de vraag niet. Je moet natuurlijk zelf weten hoevaak je de huismussen in je tuin invoert, maar ik zou het niet vaker dan eens per dag doen (en dan het maximale aantal dat je die dag in één keer hebt gezien. Ik ken verhalen van vlinderwaarnemers die elke keer dat ze in de tuin keken de vlinder noteerden. Tien Kleine vossen was dan in werkelijkheid 10x 1 Kleine vos.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

'Wij' van Waarneming.nl schrijven niets voor, zolang datum, soort en lokatie maar kloppen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

F.Wanders

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 16, 2011, 13:31:49 PM
...niet vaker dan eens per dag doen (en dan het maximale aantal dat je die dag in één keer hebt gezien....

Groet, Melchior

Dit had ik inderdaad ook al een beetje als regel aangenomen voor mezelf.
Bedankt!

F.Wanders

Citaat van: Jan Mudde op juni 15, 2011, 17:51:41 PM
...
Zelf voer ik vrijwel dagelijks in,(heb alleen gedurende de maand mei een invoerachterstand opgelopen) ook alle gewone soorten, want dat wat vandaag nog gewoon is kan over enige jaren wel zeldzamer worden en dan is het prettig dat er veel waarnemingen zijn zodat bepaalde trends geannalyseerd kunnen worden. Zie recente ontwikkelingen bij de Scholekster (terugloop broedsucces mogelijk leidend tot uitsterven in NL). Hoe meer mensen waarnemingen invoeren hoe duidelijker het beeld van de nederlandse biodiversiteit kan worden.

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Is dat ook een goede reden om eens meer op de Scholekster te letten?