Twee dode duinhagedissen

Gestart door JohnvR, mei 04, 2011, 20:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag in het duin bij Castricum stuitte ik ineens op deze twee dode duinhagedissen. Ze lagen er zo bij als op de foto, een vreemd gezicht.

Norman

Dode Zandhagedissen, misschien overvallen door de nachtvorst van afgelopen week?

HPM

Citaat van: Norman op mei 04, 2011, 22:03:01 PM
Dode Zandhagedissen, misschien overvallen door de nachtvorst van afgelopen week?

Ook vanochtend was het in Meijendel op veel plaatsen aan de grond berijpt.
Herman van der Meer

Raymond Creemers-RAVON

Het is onwaarschijnlijk dat dieren die zo open en bloot liggen zich hebben laten verrassendoor nachtvorst, zandhagedissen hebben meestal een hol waarin ze wegkruipen. De dieren zijn zo te zien nog gaaf. Dode dieren waarvan de doodsoorzaak niet duidelijk is graag verzamelen voor DWHC, dan kunnen ze worden onderzocht op dierziektes (virussen etc). zie http://www.ravon.nl/OnderzoekAdvies/Onderzoek/Dodedieren/tabid/882/Default.aspx


gko

een van de vreemdste foto's die ik dit jaar tegengekomen ben, ik weet weinig van zandhagedissen. maar kunnen het geen twee
zich doodgevochten mannetjes zijn? of komt dit niet voor bij hagedissen? het feit dat ze nog gaaf zijn pleit hier natuurlijk ook niet voor.
met vr gr gkoopman

Raymond Creemers-RAVON

De bovenste is een man (zeer lange staart), de onderste lijkt me een drachtig vrouwtje (dik en beduidend kortere staart). Het kan natuurlijk dat een predator een beetje misselijk is geworden, maar dan zou je meer zichtbare beschadigingen verwachten

JohnvR

De dieren zagen er inderdaad nog vrij gaaf uit. Het mannetje heeft een kale plek vlak achter de kop. Een oog van het vrouwtje lijkt te ontbreken. Er vloog een enkele vlieg op toen ik aan kwam lopen. Rondom geen sporen in het zand.

Het zou mooi meegenomen zijn bij te kunnen dragen aan onderzoek. Ik heb me dat ter plekke niet gerealiseerd en de dieren laten liggen. Het is goed dat het hier genoemd wordt, dat helpt voor een volgende keer en voor de bewustwording. Het transportverbod dat er op rust maakt het wel wat lastig praktisch uitvoerbaar. Ik zag in hetzelfde kilometerhok overigens ook een aantal levende exemplaren van de zandhagedis (die je vroeger duinhagedis mocht noemen  ;) ).

JohanvantBosch

Het zou natuurlijk kunnen dat iemand anders ze al had gevonden, meegenomen heeft en toch weer heeft neergelegd. Dat zou de rare manier waarop ze bij elkaar liggen verklaren.