Determinatieklusje voor de kooivogelaar.

Gestart door HPM, april 21, 2011, 18:29:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Gisteren kwam ik in duinen van Meijendel een vreemde vogel tegen die in een boompje luidkeels zat te zingen. Ik heb hem niet op mijn gemak kunnen bekijken en becommentarieren dus mijn beschrijving maakt geen aanspraak op volledig- en nauwkeurigheid. Ik heb wel een geluidsopname. Maar eerst de visuele beschrijving.
Hij zat eerst op een paar meter hoogte, naar mij toe gericht. Hij leek toen het formaat van een lijster of iets kleiner te hebben. Hij was rood (wel een beetje vlekkerig) maar de kruin was donkerder (niet zwart) evenals zijn masker (oogstreep). Toen hij zich naar een lagere struik verplaatste kon ik hem van de zijkant zien en dacht: "Wat een raar Goudvinkachtig beest!". Het model leek daar wel wat op, maar wel groter. De kleurstelling deed er ook aan denken. Overwegend rood, maar de vleugels donkergrijs of zoiets en niet egaal. Van de rug herinner ik me niets dus die zal ik wel niet gezien hebben. Ik heb geen tropenkoldergids maar in mijn normale vogelgidsen zag het er globaal uit als een man Haakbek, maar dan met een donkerder kruin. De snavel weet ik niet. Mijn indruk van de eerste blik was dat die vrij lang was maar ik vraag me af of ik dan bij de tweede blik zo gemakklijk de vergelijking met een Goudvink zou hebben getrokken. O ja, toen ik hem van opzij zag zag ik dat hij rechts een lilakleurige ring droeg, misschien met opschrift en/of een afwijkende rand.

Dit is de geluidsopname http://waarneming.nl/sound/2/7422.mp3
Er zit wel een Nachtegaal een beetje slordig doorheen te tetteren. Andere soorten (o.a. Sprinkhaanzanger, Winterkoning, Fitis, Braamsluiper) zijn minder storend.
De eerste 20 seconden (tot de pauze) is zang. Die heeft wel iets van een kanariepiet, maar is veel voller en harder. Dan volgen roepjes die hij liet horen tijdens het wegvliegen, die sterk doen denken aan hard uitgevallen vluchtroepjes (juup) van Vink. Daarna een serie harde roepen (whiep! of zoiets) die wellicht alarmroepen zijn. Aan het eind weer wat vluchtroepjes. Toen was hij dus vertrokken. Later kwam ik hem 100 meter zuidelijker nog even tegen maar toen heb ik hem niet meer kunnen bekijken.

Kan iemand hier iets van maken?


Herman van der Meer

gjcaspers

Is Roodborstkardinaal (Rose-breasted Grosbeak) een mogelijkheid?
Groet,
Gert-Jan Caspers

HPM

Citaat van: gjcaspers op april 21, 2011, 19:31:58 PM
Is Roodborstkardinaal (Rose-breasted Grosbeak) een mogelijkheid?

Nee, zeker niet. Onderdelen en kop waren vrijwel helemaal rood en een ander, minder fel,  rood dan dat.  Ik heb wel in die richtinmg gezocht maar niets passends gevonden.


Herman van der Meer

frankneijts

Formaat , kleur en kanarie-achtige zang doen denken aan 1 van de 'grote' roodmussen: (Caucasian) Great (Grote = C. rubicilla + oostelijke ssp. al is/zijn die recentelijk afgeplitst geloof ik) en Streaked (Eastern Great) = Reuzenroodmus (C. rubicilloides). Beide zag ik een aantal jaren geleden weleens in de handel en zouden dus kunnen ontsnappen: de lila ring wijst op een in 2009 gekweekte vogel (of is in elk geval een ring om gedaan uit dat jaar). Ik herinner me niks meer van de geluiden maar ik weet dat  Kaukasische in elk geval een gevarieerde zang met allerlei trillers enz. heeft . De roep van rubicilloides is hier te vinden: http://www.xeno-canto.org/browse.php?query=or:9935.00
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Het uiterlijk heeft daar wel wat van weg (ongeveer de juiste kleur rood en de vlekkerigheid, maar ik dacht dat het contast met de vleugels groter was. Het lijken me ook kleinere vogels. Zo klinkt het geluid C. rubicilloides op XC ook. Als hij niet het formaat van een Zangljster had dan toch wel dat van een flinke Goudvink. Ik heb naar andere roodmussen op XC geluisterd en niets passends gevonden. Niet helder, hard en kanarieachtig genoeg.
Lastig hoor zo'n beest wat ik niet veel langer dan anderhalve minuut heb gezien, en nog veel korter door de kijker.

Herman van der Meer

HPM

Vanochtend kwam ik dat rare beest weer tegen. Drie weken later en 900 meter verder. Helaas zat hij aan de waterkant van een bosje. Pas toen hij zich naar de top van een wilgje op een eilandje verplaatste kreeg ik hem te zien, maar dat was wel van 75 meter afstand. Veel meer dan dat hij rood was heb ik daarom niet kunnen constateren. Van die afstand leek de snavel me relatief kort en dus niet vrij lang zoals ik de vorige keer dacht. Formaat lijster of iets kleiner was het beest wel.
Hier zijn zang http://waarneming.nl/sound/3/8023.mp3

Herman van der Meer

Jarinka

Herman, hoe graag wil je het weten? Elke dag als ik naar school fiets hoor ik vanuit een volière een soortgelijke zang, maar net ietsje anders (dus wellicht een andere soort uit dezelfde familie?). Ik ken de eigenaar niet, maar als je het heel graag wilt weten, bel ik er binnenkort eens aan.
Groeten, Jarinka Heijink

smoely


HPM

Citaat van: Jarinka op juni 19, 2011, 21:18:16 PM
Herman, hoe graag wil je het weten? Elke dag als ik naar school fiets hoor ik vanuit een volière een soortgelijke zang, maar net ietsje anders (dus wellicht een andere soort uit dezelfde familie?). Ik ken de eigenaar niet, maar als je het heel graag wilt weten, bel ik er binnenkort eens aan.

Als je vindt dat het er op lijkt en het komt zo eens uit dann zou het leuk zijn om een naam of een nieuwe suggestie te hebben. Ik ben nog verschillende malen op zoek geweest maar heb nog niets kunnen vinden.

Citaat van: smoely op juni 19, 2011, 21:31:21 PM
Langstaartroodmus al opgezocht?

Ja.
Herman van der Meer

August

#9
Je beschrijving klinkt als een Rode Kardinaal  en het geluid is volgens mij van een Rode Kardinaal.
http://www.birdjam.com/birdsong.php?id=3
Als deze niet op kleur zijn hebben ze ook soms geen kuif en lijken ze op een Goudvink Bekijk deze video op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=SGtJrTePScw&feature=
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op juni 19, 2011, 23:42:13 PM
Je beschrijving klinkt als een Rode Kardinaal  en het geluid is volgens mij van een Rode Kardinaal.
http://www.birdjam.com/birdsong.php?id=3
Als deze niet op kleur zijn hebben ze ook soms geen kuif en lijken ze op een Goudvink Bekijk deze video op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=SGtJrTePScw&feature=

Rode Kardinaal is een van de eerste die ik gekeken en beluisterd heb.

Herman van der Meer

August

Luister het geluid van mijn eerste link en vergelijk hem met jouw eerste opname.  Komt behoorlijk overeen toch?
August van Rijn

August

#12
Anders de Arizona Kardinaal?Arizonakardinaal (Pyrrhuloxia sinuatus), Arizonakardinaal (Cardinalis sinuatus fulvescens)
August van Rijn

HPM

De zang van de Rode Kardinaal heeft er wel iets van maar is het toch niet. Ook het uiterlijk niet. Arizonakardinaal nog minder.

Herman van der Meer

laatvlieger

Ik heb het allemaal niet helemaal exact doorgelezen, maar zat er niet inderdaad een of andere Goudvink escape in Meijendel? Meende zoiets gehoord te hebben.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 08:42:08 AM
Ik heb het allemaal niet helemaal exact doorgelezen, maar zat er niet inderdaad een of andere Goudvink escape in Meijendel? Meende zoiets gehoord te hebben.

Niets van gehoord. Maar dit was zeker geen goudvink. Overigens heb ik het beest ook op 30 mei nog gehoord. D.w.z.: ik kwam het geluid ver op de achtergrond van een opname van een Kleine Karekiet tegen. Hij zat toen dus al zeker vijf weken in dezelfde omgeving.
Herman van der Meer

Jarinka

Ben vanmiddag bij de eigenaar van de volière geweest. Mooie ruime volière met een paartje Goudvinken, een Putter, wat bruine vogels en een hoop Kanaries. Het was lastig om ze te fotograferen omdat het vrij donker was en ze erg bewegelijk zijn.
Het geluid dat ik zo vaak heb gehoord werd door drie verschillende Kanaries gemaakt: een gele, een witte, en de meest fanatieke was een oranje. De enige Kanarie die knalrood is heeft de naam rood intensief, maar als die niet de goede voeding (met een bepaalde kleurstof?) krijgt wordt hij oranjerood (zoals de vogel die ik gefotografeerd heb).
Dit is de zang die ik bedoel: http://www.supload.com/listen?s=X5X6Pp.







Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Dank je wel voor de moeite, Jarinka. Helaas was het geen kanarie.

Herman van der Meer

August

August van Rijn

August

Meesgoudvink Uragus Sibericus
Hoi Herman heb veel soorten gehad vroeger. Ik wil het nu wel weten hoor ha ha
August van Rijn

August

Roodkopgoudvink Pyrrhula erythrocephala
Als het deze is is deze ongeveer 2000 euro waard
August van Rijn

August

August van Rijn

August

August van Rijn

HPM

Die Pyrrhula's staan niet op XC, maar als ze iets van Goudvink hebben zullen ze wel niet zo hard zingen. Die Uragus (Long-tailed Rosefinch) is het niet.
De Carpodacussen heb ik in het begin na suggesties van Frank al eens nagelopen.
Raar hoor, zo'n aantrekkelijk ogende goede zanger die nog geringd was ook zou toch te vinden moeten zijn.

Herman van der Meer

August

Heb al mijn volière boeken nagekeken. De enige optie is de Damalijster nog. En voor de rest is er geen  volière vogel meer die aan jouw beschrijving voldoet. Behalve nog aantal hybrides zoals Noorse Goudvink met Kanarie of Rode kardinaal met groene Kardinaal. Ik denk dat de vogel die je gezien hebt al door ons genoemd is!
August van Rijn

HPM

Damalijster komt alleen al door het uiterlijk niet in aanmerking.

Herman van der Meer