schaatsenrijder

Gestart door huysse, september 29, 2006, 22:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit ook een Schaatsenrijder?

Groet,
Marijke

huysse

het lijkt ook wel ijs maar het is toch echt water!

xenion

Jep, is een schaatsenrijder
Groeten,
Martin

huysse

Heb je Schaatsenrijders dan ook in verschillende soorten?
Deze was echt zwart en niet zo groot.
Ik ken de "gewone"Schaatsenrijder als meer bruin, ook niet zo glimmend.

Marijke

xenion

Volgens mij niet, ik weet wel dat de grootte afhangt van het water waar ze op zitten. Hier in de vijver zijn ze relatief klein, terwijl op meertjes ze vaak een heel stuk groter zijn. Dus misschien dat de kleur hier ook wel van af hangt.
Groeten,
Martin

Jeroen Nagtegaal

Ik heb wel eens iets gehoord over een beekschaatesenrijder deze zou anders zijn dan de gewone schaatsenrijder, er zijn dus dnek ik meerdere soorten,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#6
Nederland kent zes soorten schaatsenrijders uit het geslacht Gerris. Determinatie is bijzonder lastig en helaas niet mogelijk vanaf een foto. Microscoopwerk.
De naam Gewone Schaatsenrijder, G. lacustris, is misleidend, want deze soort is niet algemener dan een paar sterk gelijkende.

Het glimmende van de schaatsenrijder op de foto komt omdat dit exemplaar gevleugeld is. Binnen een populatie schaatsenrijders vind je zowel gevleugelde als ongevleugelde individuën. Ook dit zegt niets over de soort.

Berend Aukema

Er komen in Nederland negen soorten schaatsenrijders voor: zes soorten van het geslacht Gerris, twee Aquarius soorten en Limnoporus rufoscutellatus.
De laatste drie zijn veel groter dan de Gerris-soorten. Aquarius najas is de beschermde beekschaatsenrijder en op grotere wateren, o.a. visvijvers, komt Aquarius paludum voor. Het dier op de foto is een vijfde stadium nimf, waarbij de vleugelaanleg goed te zien is. Voor informatie over schaatsenrijders (en water, oppervlakte- en oeverwantsen zie het eerste deel van de Verspreidingsatlas Nederlandse wantsen van Aukema, Cuppen, Nieser en Tempelman in 2002 uitgegeven door EIS-Nederland, Leiden!