zeeprik?

Gestart door hmmuller, april 20, 2011, 21:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hmmuller

Is dit zeeprik?  lengte, concentrische tandenring? Of toch rivierprik? graag een bevestiging!

gr. Dirk

Rickschonewille

Lijkt mij idd een Zeeprik.

Theo Linders

dit is idd een zeeprik.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Bobvde

Ik heb gisteren ook een zeeprik gevonden in de waalhaven bij Nijmegen. Door het lage water worden ze waarschijnlijk naar de schepen gezogen en sterven.
Tussen de vele dode palingen vond ik deze zeer vreemde vis, na zoeken op internet blijkt het vrijwel zeker om een Zeeprik te gaan.

Deze paling en Zeeprik lagen tegen elkaar langs de waal.


hmmuller

Er verschijnen steeds vaker berichten dat er zeeprikken gevonden worden. Blijkbaar gaat de soort langzaamaan vooruit....?

frankw


hmmuller

Hoi,

Zeeprikken leven het grootste deel van hun leven in zout water maar komen de rivier op om te paaien. Ze doen dit in langzaam stromende delen van de rivier. Na het paaien sterven ze. De vondst van een volwassen dooie zou er op kunnen wijzen de dieren gepaaid hebben. Andere oorzaken zijn natuurlijk ook mogelijk.

Het aantal gevonden zeeprikken is in ieder geval een indicatie van hoe het gaat met de omvang van de populatie.

Het aanleggen van meestromende (langzaam stromende) geulen langs de waal heeft wellicht een gunstige invloed. Ik weet geen onderzoek dat dat bevestigd maar ik houd mij aanbevolen voor artikelen over dit onderwerp.

m.v.g. Dirk