welke zanger is dit?

Gestart door willy ramaekers, april 20, 2011, 09:11:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Gisteren genomen om 09.56u,ik kan hem niet vinden in de anwb gids.Wie kan mij helpen? Het fluiten was duidelijk geen Fitis of Tjiftjaf.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Certhia

Dit is een grasmus. Een vrouw zo te zien.


Groet Marc

willy ramaekers

#2
Fluiten de vrouwen van een grasmus dan ook???
Hier een andere foto maar dan fluitend.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Oenanthe

Nee. Die laten naar zich fluiten, zoals dat niet-geëmancipeerde vrouwen betaamt  ;)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: Oenanthe op april 20, 2011, 10:34:05 AM
Nee. Die laten naar zich fluiten, zoals dat niet-geëmancipeerde vrouwen betaamt  ;)

Je bedoelt goede vrouwen, toch!? ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

willy ramaekers

Het gaat wel over vogels,niet dan???????? :huh: :huh: :huh: :huh:
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Certhia

Deze vogel zal aan t roepen zijn en niet zozeer aan t zingen. Het is namelijk toch echt een vrouw. En ik ben niet bekend met zingende vrouwtjes grasmus.

HPM

Citaat van: Certhia op april 20, 2011, 14:47:27 PM
Deze vogel zal aan t roepen zijn en niet zozeer aan t zingen. Het is namelijk toch echt een vrouw. En ik ben niet bekend met zingende vrouwtjes grasmus.

Waarom is dit dan namelijk toch echt een vrouw?
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik denk dat jij de geslachtsbepaling van de grasmus een beetje onderschat. Ik heb de literatuur niet bij de hand maar in de handkenmerken van de ringcentrale worden een aantal kenmerken voor mannetje grasmus genoemd, waarvan ik alleen de grijsblauwe kruin en de rose flanken uit het hoofd weet. Wat ik wel zeker weet is dat in dat werk uitdrukkelijk wordt gesteld dat je pas een vogel mag sexen als alle genoemde kenmerken van toepassing zijn. Mannetjes grasmussen in hun tweede kalenderjaar hebben die kenmerken vaak niet allemaal en kunnen dan veel op vrouwtjes lijken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: willy ramaekers op april 20, 2011, 13:53:53 PM
Het gaat wel over vogels,niet dan? ??? ??? ? ??? ??? ??? ???

Oh jee, heb ik te weinig smileys gebruikt?

Man/vrouw, zingend/niet zingend: Allebei niet vast te stellen met deze foto, dus gaan we maar uit van de informatie die Willy heeft verstrekt en dus dat de vogel zingt. Heb je geluiden van de Grasmus nageluisterd, Willy?
Groeten,

Bram ter Keurs

gko

volgens mij is dit geen grasmus, eerder een bosrietzanger
met vr gr gkoopman

Certhia

#11
Citaat van: Oenanthe op april 20, 2011, 15:00:55 PM
Ik denk dat jij de geslachtsbepaling van de grasmus een beetje onderschat. Ik heb de literatuur niet bij de hand maar in de handkenmerken van de ringcentrale worden een aantal kenmerken voor mannetje grasmus genoemd, waarvan ik alleen de grijsblauwe kruin en de rose flanken uit het hoofd weet. Wat ik wel zeker weet is dat in dat werk uitdrukkelijk wordt gesteld dat je pas een vogel mag sexen als alle genoemde kenmerken van toepassing zijn. Mannetjes grasmussen in hun tweede kalenderjaar hebben die kenmerken vaak niet allemaal en kunnen dan veel op vrouwtjes lijken.

Als dat zo is (en daar ben ik nog niet van overtuigd) dan heb ik wat bijgeleerd. Heb het echter zelf nog nooit bewust in t veld gezien en ging af op m'n eigen ervaring.

gko

echt geen grasmus
met vr gr gkoopman

Oenanthe

Toch wel hoor. Ik moet de eerste bosrietzanger nog zien die half april bovenin een kaal takje open en bloot gaan zitten zingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gko

#14
volgens mij is het eind april en het kan ook wat anders zijn.
maar ik ken deze houding van grasmus niet, foto 2 lijkt trouwens een andere
vogel als die van foto 5683
met vr gr gkoopman

frankneijts

#15
Citaat van: Certhia op april 20, 2011, 17:13:33 PM
Citaat van: Oenanthe op april 20, 2011, 15:00:55 PM
Ik denk dat jij de geslachtsbepaling van de grasmus een beetje onderschat. Ik heb de literatuur niet bij de hand maar in de handkenmerken van de ringcentrale worden een aantal kenmerken voor mannetje grasmus genoemd, waarvan ik alleen de grijsblauwe kruin en de rose flanken uit het hoofd weet. Wat ik wel zeker weet is dat in dat werk uitdrukkelijk wordt gesteld dat je pas een vogel mag sexen als alle genoemde kenmerken van toepassing zijn. Mannetjes grasmussen in hun tweede kalenderjaar hebben die kenmerken vaak niet allemaal en kunnen dan veel op vrouwtjes lijken.

Als dat zo is (en daar ben ik nog niet van overtuigd) dan heb ik wat bijgeleerd. Heb het echter zelf nog nooit bewust in t veld gezien en ging af op m'n eigen ervaring.

Maarten heeft toch echt gelijk Marc: Svensson (in: ID Guide to European Passerines) stelt nadrukkelijk dat alleen vogels met "Crown ash-grey; lesser coverts tipped grey; throat white; breast tinged pinkish and outer tail-feathers with pure white; iris orange- or reddish-brown. (N.B. All these characters should be present for most reliable determination.) adulte mannen zijn. En dat vogels die "all other appearances than described above." tonen mannetjes òf vrouwtjes zijn...!
En GKO: voor een Bozrietzanger/Kleine Karekiet is o.a. de snavel te kort en te dik.

(Op de plaatjes een 1e zomer man, gedetermineerd als man omdat-ie zong, en een adult mannetje; beide Eindhoven, april)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gko

#16
Citaat van: frankneijts op april 20, 2011, 17:51:22 PM
En GKO: voor een Bozrietzanger/Kleine Karekiet is o.a. de snavel te kort en te dik.

wel van foto 5683, ik hou mijn twijfels over de andere foto,
maar het kan zijn dat hij net de wind in de veren kreeg en daardoor
een andere vorm kreeg
met vr gr gkoopman

Oenanthe

Citaat van: gko op april 20, 2011, 17:46:01 PM
volgens mij is het eind april en het kan ook wat anders zijn.
maar ik ken deze houding van grasmus niet, foto 2 lijkt trouwens een andere
vogel als die van foto 5683

Eind april is voor bosrietzanger ook uitzonderlijk vroeg hoor. En voor 20 april helemaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Hoewel vroeg heb ik er vanochtend toch naar uitgeluisterd. Vergeefs uiteraard. Zelfs Kleine Karekieten waren nog maar zeer beperkt (zingend) aanwezig.

Aan de houding van de discussievogel zie ik niets vreemds voor een Grasmus.


Herman van der Meer

willy ramaekers

De foto,s zijn van het zelfde vogeltje.Ik heb er 7 van kunnen maken op het zelfde takje.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

gko

zoals ik al zei, het zal de wind wel zijn die hem net een andere vorm gaf,
  na de foto's van Frank kan ik moeilijk nog eigenwijs zijn, maar ik vind nog steeds
foto 5681 geen duidelijke grasmus, maar 5683 wel en als dat 100%
zeker hetzelfde beestje is, is het probleem voor mij opgelost
met vr gr gkoopman

Certhia

Citaat van: frankneijts op april 20, 2011, 17:51:22 PM
Citaat van: Certhia op april 20, 2011, 17:13:33 PM
Citaat van: Oenanthe op april 20, 2011, 15:00:55 PM
Ik denk dat jij de geslachtsbepaling van de grasmus een beetje onderschat. Ik heb de literatuur niet bij de hand maar in de handkenmerken van de ringcentrale worden een aantal kenmerken voor mannetje grasmus genoemd, waarvan ik alleen de grijsblauwe kruin en de rose flanken uit het hoofd weet. Wat ik wel zeker weet is dat in dat werk uitdrukkelijk wordt gesteld dat je pas een vogel mag sexen als alle genoemde kenmerken van toepassing zijn. Mannetjes grasmussen in hun tweede kalenderjaar hebben die kenmerken vaak niet allemaal en kunnen dan veel op vrouwtjes lijken.

Als dat zo is (en daar ben ik nog niet van overtuigd) dan heb ik wat bijgeleerd. Heb het echter zelf nog nooit bewust in t veld gezien en ging af op m'n eigen ervaring.

Maarten heeft toch echt gelijk Marc: Svensson (in: ID Guide to European Passerines) stelt nadrukkelijk dat alleen vogels met "Crown ash-grey; lesser coverts tipped grey; throat white; breast tinged pinkish and outer tail-feathers with pure white; iris orange- or reddish-brown. (N.B. All these characters should be present fo most reliable determination.) adulte mannen zijn. Vogels die "all other appearances than described above." mannetjes òf vrouwtjes zijn...!
En GKO: voor een Bozrietzanger/Kleine Karekiet is o.a. de snavel te kort en te dik.

(Op de plaatjes een 1e zomer man, gedetermineerd als man omdat-ie zong, en een adult mannetje; beide Eindhoven, april)




Te gek! Nooit te oud om te leren.
Dank Maarten en dank Frank