welke vogel?

Gestart door huysse, april 19, 2011, 19:13:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Van welke vogel zijn deze veren?

groet,
Marijke

Stijn E.

Hmm, even mijn verenkennis opgraven. Lijkt me een uil en ik denk Steenuil...
Misschien kun je even meten, dat helpt vaak heel veel!

Ben benieuwd wat bijvoorbeeld Kees en Wim er van maken   ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

huysse

grootste 7 cm

kleinste 5 cm

groet,
Marijke

huysse

Zou het een Nachtzwaluw kunnen zijn?

groet,
marijke

whmvb

Hoi Marijke,

Nachtzwaluw is helemaal goed :duim: . Leuke vondst.

Wim
Wim van Boekel

huysse

Vind ik eigenlijk niet.
Een restant veren, dus hij zal wel dood zijn.
En dan ben ik ook nog bang dat mijn kat de dader is.
Laat ik maar denken dat een roofvogel hem eerst gepakt heeft en dat mijn kat zich over de restanten ontfermd heeft....., ik heb dan ook alleen maar een paar veertjes gevonden.....
De wereld wil bedrogen worden!

Maar op zich leuk natuurlijk dat hij hier voorkomt!
Bedankt Wim!

Marijke

BramtK

Uhm, pardon, dit is m.i. geen Nachtzwaluw. Lijkt mij daarentegen een Draaihals. Ik heb geen literatuur of maten bij de hand, maar 5 - 7 cm lijkt me te klein voor Nachtzwaluw. Staartveren van Nachtzwaluw heeft daarnaast meer banden, terwijl grijs gespikkelde staartveren beter bij Draaihals past.
Groeten,

Bram ter Keurs

whmvb

Bram,

ik denk dat je weer eens gelijk hebt. Ik was zelf vooral afgegaan op de (middelste) staartveren, die best veel gelijkenis hebben met Nachtzwaluw, maar de maten kloppen inderdaad niet. Draaihals is een betere optie qua grootte.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

#8
Klopt. Potverdikkeme Marijke, dit is een Draaihals!
(Ik zou in zo'n geval nog teruggaan om alles te verzamelen...).

Veren zijn uitgetrokken, niet afgebeten, dus vogel door een roofvogel gepakt.
Omdat er nog een stuk veren aan elkaar zit, denk ik een wat grotere krachtigere roofvogel (Havik bijvoorbeeld).

Geweldige vonsdt!

Misschien is er nog een leeftijd aan te plakken als je meer veren hebt. Het gaat om slijtageverschillen in het verenkleed. Zie daarvoor: http://www.ibercajalav.net/img/287_WryneckJtorquilla.pdf
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

huysse

Ben er dus niet zo gelukkig mee als jullie!
De veren heb ik bij mij in de schuur gevonden, dus dacht ik aan de kat.
Een uil is daar ook mogelijk maar heb ik eerlijk gezegd nooit in die schuur gezien.
Er is hier wel een kast met steenuilen.
Het is natuurlijk mogelijk dat de kat met een restant is gaan sjouwen want erg veel meer veren dan dit kon ik niet vinden, maar ik zal nog eens uitgebreid zoeken.
Sperwer zit hier ook regelmatig en een Havik zou ook kunnen, maar niet zo dicht bij huis (tot nu toe)

Allen bedankt!

Marijke

whmvb

Marijke,

uiteraard is niemand er gelukkig mee dat zo'n mooi vogeltje het loodje legt, maar als hij/zij dat toch doet is het wel weer prettig dat je er nog iets van terug vindt. Wel vreemd inderdaad dat de veren in de schuur lagen. Ben benieuwd of je nog ergens anders meer vindt.

Mooie site trouwens, Kees. Zeer bruikbaar.

Wim
Wim van Boekel

BramtK

Dank je, Wim. ;) Zonde natuurlijk, Marijke, maar trek is nu eenmaal een gevaarlijk gebeuren.
Groeten,

Bram ter Keurs

keesschreven

Citaat van: whmvb op april 21, 2011, 07:44:35 AM
Marijke,

uiteraard is niemand er gelukkig mee dat zo'n mooi vogeltje het loodje legt, maar als hij/zij dat toch doet is het wel weer prettig dat je er nog iets van terug vindt. Wel vreemd inderdaad dat de veren in de schuur lagen. Ben benieuwd of je nog ergens anders meer vindt.

Mooie site trouwens, Kees. Zeer bruikbaar.

Wim

Die visie hang ik ook aan. Het gaat er niet om OF het dier sterft (dat gebeurt toch wel), maar dat je hem daadwerkelijk vindt.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

huysse

ellek nadeel hep se voordeel?

groet,
Marijke

BramtK

Een citaat van de website in je handtekening: "Helaas, een vinkje minder! Maar ja, een sperwer moet ook eten... Een vrouwtje met enkele witte veertjes".

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

huysse

Ja, maar de kat wordt goed gevoerd in huis!
Ik neem dus maar aan dat het een roofvogel was....

groet,
Marijke

BramtK

Je weet inderdaad niet met zekerheid dat je kat deze vogel heeft gedood. En anders ga je eens met de kat op de bank zitten voor een goed gesprek. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

huysse