Onbekende duin- / eilandplantjes 3

Gestart door wouterbosgra, april 19, 2011, 17:06:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties so far! Hierbij de laatste lading.

1: raar groot blad. her en der op texel staan dit jaar vreselijk lelijke bloemen gepoot: narcissen, tulpen, blauwe druifjes. misschien een actie van de plaatselijke vvv? denk dat dit ding ook in die categorie valt, maar ik heb geen idee wat het is...

wouterbosgra

2: Moeilijkerds Bij de tweede kwam ik na sleutelen toch op paardenbloem uit. Hoewel ik weet dat dat een soortencomplex is vond ik deze toch wel erg afwijken, vandaar graag jullie feedback.

wouterbosgra

3: kwam met sleutelen uit op ruw parelzaad. maar lijkt totaal niet op de overige plaatjes op wrn?

wouterbosgra

4: nog wat vetplant-achtige dingen.

wouterbosgra

5: tsja... geen idee eigenlijk

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

de derde lijkt me Veldsla.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

brambonius

Paardenbloem lijkt me wel juist. Hoe dat verder binnen het soortencomplex Taraxacum zit weet ik ook niet...
Bram

gertjanvannoord

tweede foto van 5: kale jonker denk ik
Gertjan van Noord

han.endt

De eerste is een blad van een (tuin)tulp.

nick w

5a, ik dacht even aan Mottenkruid maar dat heeft andere bladranden. Toch iets uit die familie?

Groet,
Nick W

Margreet Kwh

wouterbosgra

Nog even een vraagje over de veldsla. Als ik me niet vergis zijn er 2 kandidaten: V.locusta en V.carinata. Het verschil zou em in de vrucht moeten zitten, dus ik neem aan dat dit een veldsla spec wordt?

Margreet Kwh

Wouter, ga uit van V. locusta, Veldsla, want die is plaatselijk vrij algemeen op Texel.
Alleen als je heel goede argumenten hebt voor een zeldzame soort, zal dat geaccepteerd worden.

rapunzel

Citaat van: MarKoHu op april 20, 2011, 10:56:02 AM
Wouter, ga uit van V. locusta, Veldsla, want die is plaatselijk vrij algemeen op Texel.
Alleen als je heel goede argumenten hebt voor een zeldzame soort, zal dat geaccepteerd worden.

Ik vind dat je er Valerianella spec. van zou moeten maken. Als er veel V.locusta is verbouwd op Texel, is vervuiling van het zaad met V. carinata niet uit te sluiten.

Koos
Koos Ballintijn

ejslootweg

groeten, Erik

Datura

Ik zou er ook spec. van maken. Het zou me niet verbazen als V. carinata veel vaker gevonden gaat worden als er goed naar gezocht en gekeken wordt. Zeker op open zandgrond als duinen (zee en rivier) en langs spoorwegen verdient het aanbeveling naar V. carinata uit te kijken. Overigens is het verschil in vrucht ook al in het vruchtbeginsel (tijdens de bloei dus) te zien als je het vruchtbeginsel doorsnijdt en onder een binoc legt. Zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/42599770
waar ik de doorsnedes van carinata en locusta naast elkaar heb gelegd (sorry voor de reclame voor mijn eigen waarneming).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Margreet Kwh