Onbekende wants, licht behaard

Gestart door gardensafari, november 07, 2006, 12:02:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Gefotografeerd in de tuin, 6 november 2006. Dacht eerst aan een Stictopleurus, maar ik zie verschillen: het puntje van het scutellum lijkt puntiger, de stand van de ogen lijkt iets anders, hij is behaard. Toch zie ik geen alternatief. Het is geen blindwants, want hij heeft ocelli. De ogen staan misschien net iets te veel naar voren voor een Lygaeidae. Dus toch een Stictopleurus? Hulp wordt op prijs gesteld.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Rhopalus parumpunctatus, familie Rhopalidae

gardensafari

Ha, bedankt. Die staat in mijn boeken, maar daar heeft hij altijd een geblokte zijrand, vandaar dat ik hem niet meenam. Dit jaar voor het eerst Rhopalidae in de tuin gezien en nu zit ik al op 4 soorten. Het kan hard gaan ineens....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Een aantal Rhopaliden (Rhopalus subrufus, Brachycarenus tigrinus, Stictopleurus abutilon, Stictopleurus punctatonervosus en Corizus hyoscyami) gedraagt zich de laatste jaren invasief. Zo'n 15 jaar geleden niet of nauwelijks in ons land te vinden of alleen in Zuid-Limburg en nu sommige zelfs tot op de waddeneilanden. Heeft zeker te maken met veranderingen in het klimaat!