Onbekende hommel

Gestart door xenion, september 29, 2006, 19:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Vandaag zag ik deze hommel naar een bloem toe vliegen, en wat mij van afstand al opviel is dat het achterlijf glanzend was... Niet echt iets wat je normaal bij een hommel ziet.
Dichterbij gekomen viel mij op dat hij een lichte streep dwars over zijn lijf had lopen. Over het borststuk en achterlijf heen.
Op de foto's lijkt het alsof het laatste punt van zijn achterlijf ook bijna helemaal zwart is.
Hij was helaas nogal beweeglijk en snel weer weg uit de tuin, dus maar enkele foto's kunnen maken.
De streep en het glanzende achterlijf zijn niet echt kenmerken die je normaal bij een hommel ziet, ik weet er dus ook geen naam aan te geven. Kan iemand anders hier wel een naam aan geven?
Groeten,
Martin

blerf

Dit is een akkerhommel (Bombus pascuorum). De beharing op de achterlijfjes is vaak inderdaad niet erg opzienbarend. Het is een erg algemene hommel en te herkennen aan het bruine borststuk, de bruine achterlijfspunt en daartussen wat zwart en wit. Kijk maar eens rond, je zult haar veel zien vliegen.

-blerf-
Groet,
Jeroen

xenion

Ik heb wel gedacht aan een akkerhommel, maar een akkerhommel met een opvallend glanzend achterlijf én die streep over zijn lichaam heb ik nog nooit gezien.
Vandaar dat ik dus het idee heb dat het misschien toch een andere soort is...
Groeten,
Martin