weer een afwijkende buizerd

Gestart door gcusters, april 18, 2011, 21:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

gcusters

Naast enkele mooie duidelijke buzerds vloog er gisteren ook deze buizerd over.

Door de duidelijke polsvlekken en iets geheven vleugels ben ik weer aan het twijfelen of het mogelijk een ruigpoot is.
Borst is donker maar loopt niet echt ver door over buik.

Groet,
geert

Robertmeer

Gewoon een Buizerd. De staart klopt niet voor een Ruigpootbuizerd.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Een mooie gewone Buizerd. De staart is vrij donker, terwijl die bij Ruigpoot wit is met één (juveniel en sommige vrouwen) of meer (mannen, sommige vrouwen) zwarte eindbanden. Een donker buikschild ontbreekt alleen bij adulte mannen, en die hebben een donkere kop.
Groeten, Jarinka Heijink

gcusters

bedankt voor de duidelijke antwoorden.
was inderdaad een mooie buizerd.

groet,
Geert

JohanvantBosch

Overigens is dit geen afwijkend kleed voor buizerd, maar een van de voorkomende kleurvormen.

gcusters

Bedankt Johan,
Weer wat geleerd.
Een buizerd met donkere polsvlekken krijgt van mij de nodige aandacht om zodoende de verschillen tussen de 2 soorten beter te leren zien.

Groet,
Geert

HPM

Citaat van: gcusters op april 19, 2011, 08:57:14 AM
Bedankt Johan,
Weer wat geleerd.
Een buizerd met donkere polsvlekken krijgt van mij de nodige aandacht om zodoende de verschillen tussen de 2 soorten beter te leren zien.

Daar kun je dan wel mee stoppen want Ruigpootbuizerden zijn zo langzamerhand het land wel uit  :)
Herman van der Meer

Rikstar

#7
ik vind dat er vrij licht word gedacht over deze buizerd.
Ik vind deze buizerd goed in het straatje passen van een ruigpoot lookalike.
Hij voldoet aan 2 van de 3 kenmerken die bij ruigpoot passen. (donkerachtige borst al is het geen echt buikschild , grote zwarte polsvlekken en ook nog een lichte kop)
Had deze buizerd ook nog een witte staart met donkere eindband gehad, hadden veel vogelaars zich vergist in deze vogel, schat ik zo in.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Wat bedoel je met licht gedacht? Er wordt gezegd: het is een buizerd. En dat is het ook. En gezien het aantal fouten dat met ruigpootbuizerd wordt gemaakt is je laatste opmerking natuurlijk helemaal juist.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

#9
Hoi Guus,

niet helemaal heldere reactie van mij als ik terug lees.
Veel vogelaars hebben als algemene regel als een roofvogel aan de volgende 3 hoofdkenmerken voldoet (witte staart met zwarte eindband, donker buikschild en grote zwarte polsvlekken) dat het meestal om een ruigpoot gaat. natuurlijk zijn ook andere kenmerken van belang.


Citaat van: guusp op april 19, 2011, 10:49:55 AM
Wat bedoel je met licht gedacht? Er wordt gezegd: het is een buizerd. En dat is het ook. En gezien het aantal fouten dat met ruigpootbuizerd wordt gemaakt is je laatste opmerking natuurlijk helemaal juist.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Maar dan zouden ze zich vergissen. Heb je wellicht opmerkingen bij de hierboven genoemde onderscheidende kenmerken, Rik?
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

je bedoeld dit zinnetje Bram?: (witte staart met zwarte eindband, donker buikschild en grote zwarte polsvlekken) natuurlijk zijn ook andere kenmerken van belang.

Citaat van: BramtK op april 19, 2011, 11:10:01 AM
Maar dan zouden ze zich vergissen. Heb je wellicht opmerkingen bij de hierboven genoemde onderscheidende kenmerken, Rik?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Nee, ik bedoel dat dit geen Ruigpootbuizerd is en dat het feit dat je daar vragen bij stelt wellicht moet worden opgevat als kritiek op de beschrijving van de onderscheidende kenmerken die hierboven zijn genoemd. Anders begrijp ik niet waarom je die vragen stelt. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

#13
nou, echt vragen heb ik volgens mij niet gesteld.
Even duidelijkheid over mijn vorige berichten.
Ik wilde vooral een algemene opmerking maken dat ik mij kon voorstellen dat vogelaars met wat minder ervaring met ruigpoten hier best wel een ruigpoot in kunnen zien.
Voor de rest had het niets te maken met commentaren in dit topic etc, achteraf gezien was het een nutteloze opmerking/bijdrage van mij.


Citaat van: BramtK op april 19, 2011, 11:44:17 AM
Nee, ik bedoel dat dit geen Ruigpootbuizerd is en dat het feit dat je daar vragen bij stelt wellicht moet worden opgevat als kritiek op de beschrijving van de onderscheidende kenmerken die hierboven zijn genoemd. Anders begrijp ik niet waarom je die vragen stelt. ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Oke, dat onervaren vogelaars hier misschien een Ruigpootbuizerd van zouden maken, dat kan ik me voorstellen. Maar dat zou dan onjuist zijn omdat ze de kenmerken onjuist beoordelen. Witte basis van staartveren ontbreekt bijvoorbeeld, het buikschild is afwezig en dat wat wel zichtbaar is komt niet overeen met de tekening van een adult mannetje Ruigpootbuizerd, de kleur klopt niet voor Ruigpoorbuizerd en de vogels is te kortvleugelig. Dus, we zijn het eens. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

gcusters

Ik kan me volledig vinden in de conclusie.
Ik schaar me onder de onervaren vogelaars en hoewel ik inderdaad kenmerken zag die tegen ruigpoot pleiten wilde ik zekerheid hebben dat ik niet een detail over het hoofd zag.
Allen bedankt voor de input.
Groet,
Geert

Rikstar

 :duim:

Citaat van: BramtK op april 19, 2011, 14:14:36 PM
Oke, dat onervaren vogelaars hier misschien een Ruigpootbuizerd van zouden maken, dat kan ik me voorstellen. Maar dat zou dan onjuist zijn omdat ze de kenmerken onjuist beoordelen. Witte basis van staartveren ontbreekt bijvoorbeeld, het buikschild is afwezig en dat wat wel zichtbaar is komt niet overeen met de tekening van een adult mannetje Ruigpootbuizerd, de kleur klopt niet voor Ruigpoorbuizerd en de vogels is te kortvleugelig. Dus, we zijn het eens. ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre