zwammetjes op blad

Gestart door Robert Heemskerk, september 29, 2006, 11:00:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag paddenstoelenforum,

Deze kleine zwammetjes vond ik 13-9-2006 op een plant in de omgeving van brandnetels.
Ik zou niet weten op wat voor soort plant ze zaten.

Weet iemand wat voor soort zwammetjes dit nu zijn?

Cees Veenema

Hallo Robert,

De plant herken ik ook zo niet :rolleyes:
Mooie vondst, scherpe ogen, geen idee.
Groet,

Cees

Natuvos

Hallo Robert,

Mijn eerste reactie is dat we te maken hebben met de vruchtlichamen van één of ander soort korstmos, zoiets als een boomspijkertje. Via Google kom ik niet verder.

Frans de Vos

Arno van Stipdonk

Hallo Robert,

Je hebt een van de mooiere myxomyceten oftewel slijmzwammen gevonden. Dit is Diachea Leucopodia - Witpootglinsterkopje. Komt vaak in grote groepen voor en is niet zeldzaam maar ook niet algemeen.
Deze soort heeft weinig dubbelgangers en doordat de sporangia (bovenste gedeelte) niet rond is, kan deze waarneming op zeker gezet worden. Van alle andere Diachea-soorten zijn de sporangia nl. rond.

Leuke vondst. :duim:  

Drachten

#4
Idd. Gave zwammatjes!

Heb je geen foto van de plant zelf genomen? Kunnen we de plant misschien toch nog determineren.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Arno van Stipdonk

CiteerIdd. Gave zwammatjes!

Heb je geen foto van de plant zelf genomen? Kunnen we de plant misschien toch nog determineren.
Dat heeft geen toegevoegde waarde Menko. Deze myxo's komen voor op allerlei levende kruiden, op dode blaadjes en takjes e.d.
Ze zijn niet gebonden aan één plantensoort.

a.houter

#6
Ladies en gentlemen...I give you Arno ven Stipdonk!...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#7
CiteerLadies en gentlemen...I give you Arno ven Stipdonk!...
Die hadden we al :P en we zijn er blij mee :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Drachten

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Arno van Stipdonk

Dank jullie wel, maar eigenlijk verdient Hans van Hooff alle eer. Klinkt misschien bescheiden maar het is wel zo.
Hans,

Corryabbink

CiteerDank jullie wel, maar eigenlijk verdient Hans van Hooff alle eer. Klinkt misschien bescheiden maar het is wel zo.
Hans,
Hans mag je dan wel geholpen hebben maar je vaart nu toch al een beetje op eigen kracht. Dat doe je zelf. Alleen met hulp kom je er niet je moet zelf de kennis uitbreiden en daarmee ben je druk bezig. Met resultaat zo te zien :duim:

Het is sympathiek van je dat je de eer wilt delen maar in dit geval komt die jou toe!
Ik heb mijn basiskennis ook van deze en gene verworven maar uiteindelijk moest ik zelf het meeste doen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk


Robert Heemskerk

Bedankt Cees, Frans, Arno (+ Hans  ;) ), ,Menko, André en Corry voor jullie commentaar.

Leuk dat zo'n piepklein zwammetje op naam gebracht kon worden!

deze groeide overigens niet alleen op één plant maar groeide alsof ie was uitgestrooid over verschillende plantjes (incl. bodem) heen!