Het Groene kikker complex

Gestart door Coenagrion, maart 22, 2004, 10:51:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Coenagrion

In Nederland komen 3 soorten groene kikkers voor, te weten:

Grote Groene Kikker (Meerkikker)
Middelste Groene Kikker
Kleine Groen Kikker (Poelkikker)

Weet iemand of er over deze soort misschien een goede tabel bestaat waarin het verschil tussen deze soorten beschreven word en het voorkomen in nederland belicht wordt?

coen
Coen Nengerman

-Arthy-

Ik ben een keer met een telling mee geweest van iemand die amfibieën telde.
Van hem begreep ik dat de middelste groene kikker een hybride was tussen kleine & grote, en dat deze wel vruchtbaar was en daardoor een nieuwe soort was geworden. (zo heb ik dit begrepen in ieder geval)

Het enige verschil dat ik tussen deze soorten ken is het geluid.
De grote groene kwaakt het hardste, en kleine het zachts, en sneller achter elkaar. En dan natuurlijk heel toepasselijk, middelste groene zit daar weer tussen in.

Dit is het enige wat ik verder van deze soorten weet, misschien heb je hier wat aan ;) maar ik denk dat je meer zoekt naar uiterlijke kenmerken, iets waar ik ook wel benieuwt naar ben.
Rick Gevers

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HJ Eygenraam

Da's een leuke site zeg. Veel vogels ook. Daar kan ik ook weer uren blijven hangen.

hiskodevries

op de site van ravon
van alle drie de vormen van het complex het geluid weergegeven plus een aantal kenmerken en een verspreidingskaartje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0