Erg tamme vossen in de AWD?

Gestart door wijnands, april 16, 2011, 08:24:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Zeker een jaar lang geen vos gezien daar, wel veel sporen en uitwerpselen en van de week nu al 2 keer.

Deze dame is heel tam, blijft bij je zitten in de hoop op een traktatie en loopt ook op mensen af.


foxed again by j_wijnands, on Flickr


baffled family by j_wijnands, on Flickr

Deze kwam bij me kijken en ging daarna door met zelf voedsel zoeken


virile fox by j_wijnands, on Flickr

Gisteren kwam ik nog een 3e vos tegen waar ik heel even een staart van zag en verder niets meer, die vertoonde dus nog wel wild gedrag.
Zijn deze tamme vossen uniek voor de AWD? Of is dit een te verwachten resultaat van dit overvolle landje?
Groeten,
Jeroen Wijnands

HPM

Er was hier toch al een topic over? En nee, het is niet uniek voor de AWD en het is geen gevolg van een overvol landje.

Herman van der Meer

wijnands

Citaat van: HPM op april 16, 2011, 08:30:45 AM
Er was hier toch al een topic over? En nee, het is niet uniek voor de AWD en het is geen gevolg van een overvol landje.

Kijk ik met m\n neus? Ik zag 't niet.
Groeten,
Jeroen Wijnands

HPM

Citaat van: wijnands op april 16, 2011, 08:33:07 AM
Citaat van: HPM op april 16, 2011, 08:30:45 AM
Er was hier toch al een topic over? En nee, het is niet uniek voor de AWD en het is geen gevolg van een overvol landje.

Kijk ik met m\n neus? Ik zag 't niet.

Deze had ik in mijn hoofd zitten http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=136492.msg909743.html
maar bij het zoeken kwam ik het geval vaker tegen.
Herman van der Meer

wijnands

Grappig, is nog dezelfde vos ook. Al loopt 'ie nu echt niet meer mank.
Groeten,
Jeroen Wijnands

ArjenDrost †

Heeft afgelopen week ook een artikel over in de Trouw gestaan (maandag, meen ik?)

HPM

Citaat van: ArjenDrost op april 16, 2011, 14:22:32 PM
Heeft afgelopen week ook een artikel over in de Trouw gestaan (maandag, meen ik?)

Dan zal het wel snel afgelopen zijn.
Herman van der Meer

Norman

Herman,

De beheerder kennen de situatie aldaar, maar gedogen het.
Als mensen dieren willen voeren, moeten ze een goudvis nemen en niet de wilde natuur verzieken.

Maar voor de liefhebbers, op de kruising Barnaartkanaal en Duizendmeterweg is het een kwestie van een beetje kraken met een zakje en de Vossen komen er zo aangehobbeld. NIET VOEREN!!

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op april 16, 2011, 14:28:12 PM
Citaat van: ArjenDrost op april 16, 2011, 14:22:32 PM
Heeft afgelopen week ook een artikel over in de Trouw gestaan (maandag, meen ik?)

Dan zal het wel snel afgelopen zijn.
Het was juist een mooi genuanceerd artikel over het wel of niet voeren van dieren ten behoeve van de natuurfotografie. Waarbij verschillende standpunten naar voren kwamen (en eigenlijk niemand dit goedkeurde).


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: Norman op april 16, 2011, 16:06:01 PM
Herman,

De beheerder kennen de situatie aldaar, maar gedogen het.
[...]

Dat is mooi, maar wat als een kind in zijn hand wordt gehapt? Dan zullen de rapen toch wel gaar zijn.

Herman van der Meer

wijnands

Nou, ik doe er als fotograaf m'n voordeel mee. Gebeurt nooit dat ik de telelens aan de kant moet leggen en een 100mm uit de tas moet halen voor een iets anders dan een insect.

Groeten,
Jeroen Wijnands

Norman

Citaat van: HPM op april 16, 2011, 18:32:38 PM
Citaat van: Norman op april 16, 2011, 16:06:01 PM
Herman,

De beheerder kennen de situatie aldaar, maar gedogen het.
[...]

Dat is mooi, maar wat als een kind in zijn hand wordt gehapt? Dan zullen de rapen toch wel gaar zijn.

Dat is helemaal niet mooi en de Vos zal het (weer) niet overleven.

Botervlieg

Ik was vandaag in de AWD en mijn wandeltocht ging via het kruispunt die Norman noemt.

Geen vos gezien.

Heb alle paden stukje opgelopen en tussen de struiken e.d. gekeken. Geen vos te zien.
Heb nog even gewacht, er was ook iemand anders die zat te wachten op de vos.

Maar ik zelf heb hem dit keer niet gezien.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 17:00:30 PM
Ik was vandaag in de AWD en mijn wandeltocht ging via het kruispunt die Norman noemt.

Geen vos gezien.

Heb alle paden stukje opgelopen en tussen de struiken e.d. gekeken. Geen vos te zien.
Heb nog even gewacht, er was ook iemand anders die zat te wachten op de vos.

Maar ik zelf heb hem dit keer niet gezien.

Groetjes, Marleen

Er worden tegenwoordig dus ook al vossen getwitcht.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 18, 2011, 18:35:25 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 17:00:30 PM
Ik was vandaag in de AWD en mijn wandeltocht ging via het kruispunt die Norman noemt.

Geen vos gezien.

Heb alle paden stukje opgelopen en tussen de struiken e.d. gekeken. Geen vos te zien.
Heb nog even gewacht, er was ook iemand anders die zat te wachten op de vos.

Maar ik zelf heb hem dit keer niet gezien.

Groetjes, Marleen

Er worden tegenwoordig dus ook al vossen getwitcht.

Nou ik kom wel vaker op die plek en meestal zit de vos er wel. Ik ben niet vanwege het verhaal van Norman op pad gegaan.
Alleen omdat mij opviel dat de vos er nu niet was, dacht ik, ik zeg het even. 0-waarneming invoeren kan niet dus...

ArjenDrost †

Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 18:40:10 PM
0-waarneming invoeren kan niet dus...
Bij andere soortgroepen wel... Dus bij zoogdieren kan het vast ook wel.


Je kunt je in dit geval alleen afvragen hoe nuttig het is...


Groeten, Arjen

Botervlieg

Citaat van: ArjenDrost op april 18, 2011, 18:56:57 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 18:40:10 PM
0-waarneming invoeren kan niet dus...
Bij andere soortgroepen wel... Dus bij zoogdieren kan het vast ook wel.

Dan heb ik het wellicht verkeerd gedaan. Ik heb bij aantal een 0 ingevuld. Dat kon niet, het moest een positief getal zijn.

Tja, of het nuttig is, geen idee. Heb er daarom verder ook geen punt van gemaakt dat het niet lukte.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 18:40:10 PM
Citaat van: HPM op april 18, 2011, 18:35:25 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 17:00:30 PM
Ik was vandaag in de AWD en mijn wandeltocht ging via het kruispunt die Norman noemt.

Geen vos gezien.

Heb alle paden stukje opgelopen en tussen de struiken e.d. gekeken. Geen vos te zien.
Heb nog even gewacht, er was ook iemand anders die zat te wachten op de vos.

Maar ik zelf heb hem dit keer niet gezien.

Groetjes, Marleen

Er worden tegenwoordig dus ook al vossen getwitcht.

Nou ik kom wel vaker op die plek en meestal zit de vos er wel. Ik ben niet vanwege het verhaal van Norman op pad gegaan.
Alleen omdat mij opviel dat de vos er nu niet was, dacht ik, ik zeg het even. 0-waarneming invoeren kan niet dus...

Jij zat op dat beest te wachten en volgens jou iemand anders ook. Dat is een heuse twitch.
Voor dit soort situaties zijn nulwaarnemingen niet bedoeld en niet geschikt.



Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op april 18, 2011, 19:07:00 PM
Voor dit soort situaties zijn nulwaarnemingen niet bedoeld en niet geschikt.
Dan komt de vraag naar voren hoe men waarneming.nl ziet. Als digitaal opschrijfboekje of als database van soorten voor (wetenschappelijk) onderzoek. In het eerste geval zou een 0-waarneming voor een waarnemer leuk/nuttig kunnen zijn. In het tweede geval heeft een 0-waarneming in dit geval idd totaal geen zin.


Groeten, Arjen

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 18, 2011, 19:07:00 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 18:40:10 PM
Citaat van: HPM op april 18, 2011, 18:35:25 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2011, 17:00:30 PM
Ik was vandaag in de AWD en mijn wandeltocht ging via het kruispunt die Norman noemt.

Geen vos gezien.

Heb alle paden stukje opgelopen en tussen de struiken e.d. gekeken. Geen vos te zien.
Heb nog even gewacht, er was ook iemand anders die zat te wachten op de vos.

Maar ik zelf heb hem dit keer niet gezien.

Groetjes, Marleen

Er worden tegenwoordig dus ook al vossen getwitcht.

Nou ik kom wel vaker op die plek en meestal zit de vos er wel. Ik ben niet vanwege het verhaal van Norman op pad gegaan.
Alleen omdat mij opviel dat de vos er nu niet was, dacht ik, ik zeg het even. 0-waarneming invoeren kan niet dus...

Jij zat op dat beest te wachten en volgens jou iemand anders ook. Dat is een heuse twitch.
Voor dit soort situaties zijn nulwaarnemingen niet bedoeld en niet geschikt.

Ik ben nog nooit in mijn eentje op dat kruispunt geweest. Altijd waren er ook 1 tot 10 andere mensen aanwezig.

peterlindenburg

Ik ben er anderhalve week toevallig geweest en heb daar mensen de vos zien voeren en ze hier op aangesproken. Het antwoord was dat de vos beloond werd voor zijn poseren... Ik heb ze verteld dat dieren opdringerig worden van gevoerd worden en dat opdringerige dieren vaak worden afgeschoten, zeker vossen omdat die eventueel rabies kunnen overdragen, maar ik had niet echt het gevoel dat men er heel boodschap aan heeft. De beste oplossing lijkt mij dat de beheerder van het gebied op de bewuste plek een bordje neerzet waarop staan dat er niet gevoerd mag worden en waarom niet.
Ik hoop dat het goed afloopt met deze vossen, maar ben er niet gerust op...


groeten Peter

ecotex

Peter,


Ik denk met je mee wat betreft jou standpunt. Iedereen moet hier niet gerust op zijn en zeer zeker is wel dat dit verhaal nog een staartje krijgt. De beheerder zal als eerste actie moeten ondernemen met het risico dat de "makke"dieren geruimd zullen worden. Het tegen houden van de "domme" fotograaf op zoek naar dierentuin foto's zal niet lukken . Dat er iemand gebeten gaat worden door een Vos staat als een paal boven water ook, als is dit verhaal uit een hele grote duim gezogen gaat worden. Vossen en Rabies  gevaarlijk! Vossen Bijten ,rare ziekte Rabies , optreden en afschotvergunning zal het vervolg verhaal worden ben ik bang voor.


Bekeur de mafkezen die een wild dier gaan voeren voor hun stand up!


Kees Verschoor

Oenanthe

Peter, waarom vertel je de mensen dat vossen rabiës kunnen overbrengen? Ik weet dat ze dat inderdaad kunnen maar het aantal door vossen met rabiës besmette mensen bedraagt in Nederland precies 1. Het rabiës verhaal wordt al jaren met eclatant succes door jagers misbruikt om mensen angst voor vossen aan te praten. Ga daar alsjeblieft niet aan meedoen. Van vossen met rabiës is in het duin nog nooit iets gebleken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wijnands

Sowiso is het spul wat de winter overleeft heeft aardig in conditie valt me op.
Groeten,
Jeroen Wijnands

wouterbosgra

Als kind (25 jaar geleden dus  :-[ ) kwam ik vaak in de AWD en zag daar vaak tamme vossen. In mijn pubertijd sliep ik wel eens in een hangmatje in de duinen en dan kwam er steevast 's nachts een vos kijken, wat natuurlijk een fantastische 'natuur'ervaring is. Maar de laatste 5 jaar zie ik eigenlijk nooit meer vossen in de AWD. Terwijl ik echt langs de bekende plekken kom. Onlangs zag ik na jaren eindelijk weer een vos, was het een behoorlijk schuw exemplaar dat op grote afstand bleef en al snel vluchtte.  Misschien komt het omdat ik tegenwoordig vooral doordeweeks kom als het rustig is, en meer sluip en struin ofzo?

Norman

Citaat van: wouterbosgra op april 27, 2011, 21:06:14 PM
Als kind (25 jaar geleden dus  :-[ ) kwam ik vaak in de AWD en zag daar vaak tamme vossen. In mijn pubertijd sliep ik wel eens in een hangmatje in de duinen en dan kwam er steevast 's nachts een vos kijken, wat natuurlijk een fantastische 'natuur'ervaring is. Maar de laatste 5 jaar zie ik eigenlijk nooit meer vossen in de AWD. Terwijl ik echt langs de bekende plekken kom. Onlangs zag ik na jaren eindelijk weer een vos, was het een behoorlijk schuw exemplaar dat op grote afstand bleef en al snel vluchtte.  Misschien komt het omdat ik tegenwoordig vooral doordeweeks kom als het rustig is, en meer sluip en struin ofzo?

Opmerkelijk, ik kom al 18 jaar met grote regelmaat in de AWD en ik denk dat ik zeker de helft van de gevallen Vossen heb gezien. En eigenlijk de laatste jaren meer dan de vroegere jaren. En ik struin echt kris kras door het gebied heen op allerlei dagen op allerlei tijdstippen.

Wat mij wel sterk opvalt is de enorme teruggang in het aantal Reeen. Dit jaar voor het eerst sinds jaren weer eens 2 Reeen gezien. Volgens de beheerders van Waternet zitten er nog maar 12 Reeen in het gebied. De oorzaak zit in de aanwas van Damherten. Oplossing hiervoor is afschot, maar daar ben ik tegen. Leven en laten leven en voor de Reeen is plek zat in de rest van nederland. De Damherten vertegenwoordigen ook een grote educatieve waarde. Dergelijke grote "wilde" dieren zorgen voor emoties bij mensen die daardoor meer van de natuur gaan houden en ook bereid zijn hierdoor om zich eerder in te zetten voor hun "wilde" dieren.

wouterbosgra

Je hebt zeker een punt mbt de educatieve waarde van de damherten. Maar gevoelsmatig blijf ik er moeite mee hebben om op een wandeling 50-80 van die beesten om me heen te hebben, alsof ik in een kinderboerderij loop.

Norman

Citaat van: wouterbosgra op april 28, 2011, 10:16:04 AM
...alsof ik in een kinderboerderij loop.

En daar heb jij zeker een punt. Overigens heb ik dat ook op de Hoge Veluwe.