Hoofdmenu

Curculio ?

Gestart door Remco (en Violet), april 15, 2011, 19:28:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Vandaag gezien op een brandnetel in Utrecht. http://waarneming.nl/waarneming/view/53539447
Dit kevertje van 7 mm.
Is het wellicht een C. venosus ? Of valt dat op basis van de foto's niet te zeggen en blijft het dus bij spec.?







bij voorbaat dank Violet & Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

Hoi saampies,

Ik zet in op nucum
- 7mm
- schildje vierkant (niet langwerpig)
- haarkam op kont
- lange snuit = dame
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Remco (en Violet)

Hoi Arp,
Ik hoor niemand die er tegen in gaat.
Ga er dus vanuit dat het C. nucum is.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

beetlestitch

waarom geen glandium? groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Wel een tegenstander dus  ;D
Ze lijken allebei.
Wat nu, toch maar spec. of onzeker C. nucum of glandium  ???
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Citaat van: beetlestitch op april 19, 2011, 19:45:24 PM
waarom geen glandium?
Vind jij die haarkam op de eerste foto niet duidelijk/hoog genoeg  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

er is nog meer tussen hemel en aarde. de tand op de achterdij en de kleur dus nucum??? groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#7
Die tand heb ik naar gekeken, maar volgens mij kijk je er bijna pal vanaf de voorkant (c.q. proximaal) tegenaan en kun je dus niks zinnigs zeggen over de uitbochting aan de achterkant - toch?

Kleur moet kunnen voor nucum dacht ik, dus met die haarkam had ik zoiets van "kat in het bakkie" - mja, kweenatuurlijkooknietechtvankevers  :rolleyes:

P.S. Anderzijds: De voelers zijn idd wel tamelijk slank/kaal ....  :rolleye:

Theodoooor!  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

'navond

Even een aanvulling/correctie ...

Theodoor reageerde in een ander draadje:
Citaat van: Th.Heijerman op april 22, 2011, 21:48:38 PM
(...) met die van Remco & Violet heb ik iets meer moeite. Die haarkam lijkt wel duidelijk aanwezig te zijn en dat wijst op C. nucum. Maar de kleur hoort meer bij C. glandium. Nu moet je met kleur erg oppassen want die is enigszins variabel en kan nog  beïnvloed worden door de belichting. Toon heeft het regelmatig over de tand op de achterdij. Ik begrijp niet goed wat de relevantie daar van is: zowel C. glandium als C. nucum hebben die tand.
Als we op waarneming.nl met zekerheid op naam gebrachte soorten van het genus Curculio willen hebben, zullen ze of perfect gefotografeerd moeten worden, of na een fotosessie moeten worden opgestuurd voor determinatie: onder de binoc is het een fluitje van een cent..
Mijn geneuzel over de achterkant van die tand (hierboven ergens) is een kwestie van op het verkeerde been gezet: door de opmerking van Toon schoot er iets m'n herinnering in over het uitgebocht/recht zijn van de achterzijde van die tand, maar dat is een kenmerk voor het verschil tussen venosus en pellitus, niet glandium en nucum en was hier dus niet van toepassing, sorry daarvoor.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)