bruine winterjuffers

Gestart door JohanvantBosch, september 28, 2006, 10:46:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Iets wat ik me al een poosje afvraag: hoever gaan bruine winterjuffers gewoonlijk van de voortplantingsplek in najaar en winter. En dan bedoel ik niet een enkele zwerver die weet ik waar heen gaat, maar meer de grote massa... wat is een normale afstand voor ze naar 'goede jacht- en overwinteringsgebieden'? Weet iemand dat? Is er onderzoek naar gedaan? En anders misschien voor de noordse winterjuf?
Ben benieuwd.
Groeten,
JOhan

Weia

Voor de noordse is er dacht ik wel een en ander onderzocht, maar daar moet je de Drenthen en Friezen maar op nalezen/vragen. Een getal van 15km komt in me op, maar dat kan ook over iets heel anders gaan!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Zoiets zou me niets verbazen. Maar of deze ook ooit terugkomen op de voortplantingsplek is maar de vraag.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Ik ben inderdaad even op de drenthse site gaan kijken. Daar worden enkele meldingen gedaan van in de Lindevallei gemerkte no. winterjuffers die op het Uffelter Binnenveld zijn teruggevonden. Dat is op zo'n 20 kilometer afstand.

Ook gaan ze er daar vanuit dat beesten uit de Weerribben op U.B. overwinteren.

Mijn vraag komt voort uit mijn idee dat de grote aantallen bruine winterjuffers in Meijendel, tegen Scheveningen aan, afkomstig zouden kunnen zijn uit Lentevreugd (tussen Wassenaar en Katwijk).

Mijn volgende vraag was inderdaad of ze ook weer hun voortplantingsplek terug weten te vinden.

marcel123

Ik dacht dat er in de afgelopen NVL Brief iets over stond. Heb je die?

JohanvantBosch

CiteerIk dacht dat er in de afgelopen NVL Brief iets over stond. Heb je die?
Die heb ik, maar niet bij de hand. Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezien heb. In de laatste digitale libellennieuwsbrief heb ik zelf deze optie geopperd....

grunsven

Dit soort afstandan zijn bij paedisca inderdaad aangetoond. Bij fusca is er zover is weet niet naar gekeken maar het zal niet veel anders zijn. Sympec ma fusca zit al wel langer in Meijendel, ook toen lentevreugd nog een bollenveld was. De vele duinplasjes zijn ook geschikt voor deze soort.

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Imperator

CiteerIets wat ik me al een poosje afvraag: hoever gaan bruine winterjuffers gewoonlijk van de voortplantingsplek in najaar en winter. En dan bedoel ik niet een enkele zwerver die weet ik waar heen gaat, maar meer de grote massa... wat is een normale afstand voor ze naar 'goede jacht- en overwinteringsgebieden'? Weet iemand dat? Is er onderzoek naar gedaan? En anders misschien voor de noordse winterjuf?
Ben benieuwd.
Groeten,
JOhan
Citeer

Johan e.a.,

diezelfde vraag heb ik eerder via de digitale nieuwsbrief gesteld. Er heeft toen echter niemand op gereageerd.
Vorig en dit jaar trof ik Bruine Winterjuffer(s) aan aan de westkant van Amsterdam. (oa in mijn tuin, vorig jaar een ♀ en dit jaar een ♂)

Omdat de dichtsbijzijnde bekende populatie (voor zover ik weet) in de duinen zit, stelde ik die vraag ook. Qua afstand zouden ze die 20 km zomaar kunnen overbruggen, begrijp ik uit de onderzoeken in Drente en Friesland.
vriendelijke groet,

Trees

ronald

CiteerIets wat ik me al een poosje afvraag: hoever gaan bruine winterjuffers gewoonlijk van de voortplantingsplek in najaar en winter. En dan bedoel ik niet een enkele zwerver die weet ik waar heen gaat, maar meer de grote massa... wat is een normale afstand voor ze naar 'goede jacht- en overwinteringsgebieden'? Weet iemand dat? Is er onderzoek naar gedaan? En anders misschien voor de noordse winterjuf?
Ben benieuwd.
Groeten,
JOhan
bruine winterjuffers ben ik matig bekend mee, vandaag één in beetsterzwaag, friesland. dat is hier (nog) groot nieuws. noordse ben ik wel bekend mee. de massa zit tot een kilometer of tien in bosrijke omgeving vooral westelijk van de laagveengebieden. als je weet waar je daar moet zijn kun je er honderden op een dag vinden (wel een hele dag sjouwen en beulen). als je dan nog een 10 km verder komt, kom je in de tientallen, en dan wordt het langzaamaan minder oostwaarts. het gekke is dat we in odoorn vrij makkelijk 9 exemplaren vonden, en dat is achter in drenthe!
ik ben er inmiddels van overtuigd dat een groot deel in het voorjaar weer de zandrug afdenderd richting de grote laagveengebieden, we vinden ze daar voortplantend op vrij open tot erg open petgaten waar ze nu niet meer te vinden zijn en dus niet overwinteren.
of een ander deel verder oostwaarts trekt moet nog uitgezocht worden, opletten dus in groningen e.o. nu de aantallen weer toenemen blijkt dat paedisca minder kritisch is dan eerst gedacht. zelfs op de friese meren is een verse paedisca gevonden. rommelige sloten en petgaten goed in de gaten houden dus.(moeras)bos is niet nodig maar wordt wel gewaardeerd.
na twee jaar zeer intensief onderzoek in noordoost nederland heb ik vele honderden paediscas gezien, en ik zit nu op 10 bruine winterjuffers. verspreid worden ze wel gezien, maar echte massa als bij paedisa hebben we nog niet kunnen ontdekken. voortplanting in lage aantallen of zijn dit uiterste zwervers?

groeten uit friesland, ronald van seijen
groeten, Ronald van Seijen

grunsven

Ik geloof er eigenlijk weinig van dat ze terug gaan naar de laagveengebieden. Gerichte trek vraagt nogal wat van een juffer.
In de laagveengebieden zijn ook plekken waar vrij grote aantallen overwinteren naar mijn idee zijn dit de plekken waar degene die je in het voorjaar ziet hebben gezeten.
Sympecma's zwerven heel sterk en kunnen daardoor goed nieuwe gebieden koloniseren maar dit is heel iets anders dan trek zoals bij zwaluwen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bas vd Burg

Er zitten ook Bruine Winterjuffers in de Coepelduynen (de duinen ten noorden van Katwijk). Zouden die dan afkomstig kunnen zijn van Lentevreugd? Of dan net andersom? Zou deze populatie dan de "bron" kunnen zijn voor Lentevreugd, waarna vanuit Lentevreugd Meijendel is gekoloniseerd?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

grunsven

Ik heb al in 2000 bruine winterjuffers gezien bij de Klip. Ik vermoet dat ze al een tijdje verspreid in de duinen zitten maar door natuurontwikkeling zoals bij Lentevreugd, en het schonen van duinvalleien in Meijendell en Berkheide in aantal zijn toegenomen.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronald

CiteerIk geloof er eigenlijk weinig van dat ze terug gaan naar de laagveengebieden. Gerichte trek vraagt nogal wat van een juffer.
In de laagveengebieden zijn ook plekken waar vrij grote aantallen overwinteren naar mijn idee zijn dit de plekken waar degene die je in het voorjaar ziet hebben gezeten.
Sympecma's zwerven heel sterk en kunnen daardoor goed nieuwe gebieden koloniseren maar dit is heel iets anders dan trek zoals bij zwaluwen.
als je er van uitgaat dat paedisca in het voorjaar alle kanten opvliegt (lijkt mij wel), is de kans erg groot dat er ook een groot deel weer in de bekende laagveengebieden terechtkomt. dat is meer trefkans dan gerichte trek, en kan mogelijk jaarlijks sterk wisselen afhankelijk van windrichting, dit moeten we nog beter onderzoeken. een feit is dat er hoge aantallen niet al te ver van geschikt water zitten, ze hoeven maar een stukje af te zakken om het te vinden.
de aantallen die we vinden in het najaar in laagveengebieden zijn meestal vrij matig in verhouding met wat er op de hogere zandgrond wordt gevonden. in het laagveen vinden we op een dag tientallen, op de zandgrond honderden mits je niet al te ver van de bekende voortplantgebieden zoekt.
wanneer je een plek weet in het laagveen waar hoge aantallen overwinteren zou ik het graag weten, wat ik nu weet is dat er overal enkele, tot hooguit enkele tientallen op de allermooiste plekjes gevonden worden. deze vinden in de buurt genoeg geschikt water, en hoeven niet kilometers te vliegen om op een kaal petgat te gaan zitten.
belangrijker is dat volgens mij ook een behoorlijk deel het in andere richtingen zoekt, en dat door de stijgende aantallen het een kwestie van tijd is voordat er op nieuwe plekken populaties ontstaan, en dat er dus goed opgelet wordt op deze soort! het is inmiddels aangetoond dat ze zeker niet aan de weerribben gebonden zijn. in friesland zien we jaarlijks vooruitgang, en het is een kwestie van tijd voordat enkele zeer geschikte gebieden in midden friesland bereikt worden. deze uitbreiding moet ook in andere richtingen mogelijk zijn.
groeten, Ronald van Seijen

JohnvR

Hier in de duinen van Noord Holland (Castricum) zitten ook een aantal bruine winterjuffers. Ik kwam er laatst vier tegen (twee keer twee), niet heel dicht bij voortplantingswater, meer in het bos (op 25 september, was een nieuwe soort voor mij). Er is waarschijnlijk ook sprake van voortplanting (een populatie), omdat er op 12 juli elf zeer verse werden waargenomen (niet door mij).