onbekend

Gestart door Piet Schuttelaar, april 13, 2011, 19:51:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ik hoop dat ik hier goed zit...
weet iemand de juiste naam?
vanmorgen gefotografeerd in een open weiland op brandnetel.
thx. Piet

gko

dit is zeker een Nomada koekoeksbijtje, lastig te determineren
ik gok op Nomada alboguttata, maar de tweede naam is
onzeker, dus wacht daarvoor op een kenner
met vr gr gkoopman

gko

weet iemand de zekere naam van deze Nomada?
met vr gr gkoopman

wilde

#3
De calli lijken op de foto geelachtig. Die moeten voor N. alboguttata roodbruin zijn. De foto is overbelicht en onscherp en daarom is er voor mij verder geen zekere soortnaam mogelijk. De gele vlekken op het achterlijf zijn weliswaar wit, maar merendeels door overbelichting en dat biedt dus weinig houvast. Misschien komt de lichte kleur van de calli door de overbelichting, maar zo blijft het voor mij een onzekere alboguttata. Misschien durft een ander er meer van te maken?
Onderstaand een recente foto van een vrouwtje die ik zelf maakte. Daar is te zien dat bijna alles rood is aan dat beest, behalve de witgele vlekken op het achterlijf. Bij het mannetje is dat iets anders, bijv. een gele voorkant kop.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

#4
zeer bedankt albert voor je heldere analyse, de calli lijken me niet geelachtig, maar toch roodbruin, het haar op de voorkant kop vind ik wit/geelachtig, de achterlijfsvlekken zijn in ieder geval heel licht geel en misschien zelfs wittig, dus mijn gok van alboguttata was redelijk, ik weet niet welke soort het anders zou moeten zijn. alboguttata is in mijn insectengebied momenteel erg talrijk, ik weet niet hoe het landelijk met de soort gaat, je foto van de nomada is weer vakwerk
met vr gr gkoopman

Piet Schuttelaar

Ik heb hier nog een foto mogelijk draagt deze iets bij ??

wilde

Als de calli roodbruin zijn en de achterlijfvlekken duidelijk geelwit en niet geel kan het eigenlijk niet anders dan alboguttata zijn. Bij echt gele vlekken is bijv. verwarring met panzeri mogelijk.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Piet Schuttelaar

Gerrit en Albert, zeer bedankt voor jullie moeite.
Als ik hem weer in dat weiland aantref, zal ik meer moeite doen om hem duidelijk te fotograferen.
gr. Piet