Is dit een emelt?

Gestart door MarjoSmeets, april 14, 2011, 12:11:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Er lagen deze week behoorlijk wat uitgedroogde collega's van dit beestje op het tuinpad langs het gazon. Gisteren vond ik er een die nog leefde. Na wat zoeken kom ik nu op een emelt. Klopt dit?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Ton van Haaren

ja, dit klopt, het is een emelt. Familie Tipulidae, genus aan de hand van de foto niet te bepalen, maar ik neig naar Tipula sp., ofschoon ik Nephrotoma niet kan uitsluiten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

MarjoSmeets

Bedankt Ton! Gezien de hoeveelheid uitgedroogde exemplaren op het tuinpad, kan ik er bijna wel van uitgaan dat er nog veel meer in het gras zitten. En dat is niet al te best voor mijn gras, heb ik gelezen. Is er ook een natuurvriendelijke manier om er vanaf te komen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)

AndreVrijens

terugkijkend in mijn foto's.... vorig jaar op 13 april vond ik op mijn werk tientallen emelten op de straat naast een grasveld.
Deze week weer hetzelfde fenomeen. Iets in de natuur zegt dat de beestjes op pad moeten?
Het is me overigens vorig jaar niet gelukt om de emelten uit te kweken  :(  de soort blijft onbekend, hoewel waarschijnlijk inderdaad Tipula spec.
mvg.  André

AndreVrijens

Citaat van: MarjoSmeets op april 14, 2011, 15:11:01 PM
Is er ook een natuurvriendelijke manier om er vanaf te komen?
laten uitsluipen en bijzaaien of een halve meter tuin afgraven ;D
mvg.  André

Corryabbink

Citaat van: MarjoSmeets op april 14, 2011, 15:11:01 PM
Bedankt Ton! Gezien de hoeveelheid uitgedroogde exemplaren op het tuinpad, kan ik er bijna wel van uitgaan dat er nog veel meer in het gras zitten. En dat is niet al te best voor mijn gras, heb ik gelezen. Is er ook een natuurvriendelijke manier om er vanaf te komen?

Kippen of eenden erop loslaten. Die halen ze er gegarandeerd uit :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Citaat van: AndreVrijens op april 14, 2011, 15:12:37 PM
laten uitsluipen en bijzaaien of een halve meter tuin afgraven ;D
Zucht, men moet er wat voor over hebben om natuurvriendelijk te werk te gaan :angel:

Citaat van: Corryabbink op april 14, 2011, 15:27:43 PM
Kippen of eenden erop loslaten. Die halen ze er gegarandeerd uit :D
Dat zal ik die kippen en eenden maar niet aandoen, met een echte jagende Jack Russell in de buurt ;)

Corryabbink

Dat lijkt me ook geen goed plan. Meestal valt de schade nog wel mee.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Robert Heemskerk

Vogels eten er ook graag van.
nodig een groepje spreeuwen uit..

Aan wat voor schade moet ik nu denken?
Kale plekjes in het gras?

groeten Robert

gko

van hoeveel soorten heten de larven emelt?
met vr gr gkoopman

AndreVrijens

De schade in het gazon bestaat uit kale plekjes / plekken (vierkante meters!)

Naar mijn weten heten alle langpootmuggenlarven emelt. Echter niet alle larven leven in het gazon.
mvg.  André

gko

met vr gr gkoopman