Wat is een goede foto?

Gestart door Melchior van Tweel, april 14, 2011, 11:45:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

In het topic over "wie wat waarmee" werd een voor mij intrigerende vraag gesteld: Wat is een goede foto? Ik heb daar geen definitieve mening over en ben heel benieuwd naar jullie ideeën.

Waar het volgens mij op neer komt is het (vaak onbewuste) doel waarmee een foto is gemaakt. Ik zal een aantal redenen geven waarom je een foto zou kunnen maken:
* Publicatie. Deze foto's worden vaak als de top gezien. Je komt ze tegen in bijvoorbeeld Grasduinen en National Geographic. Vaak is het een uitgever die bepaalt of de foto van voldoende kwaliteit is. Op internet zijn stockbureau's vol met deze beelden die je voor uiteenlopende prijzen kunt kopen. Scherpte(diepte), kleurbalans en compositie moeten kloppen, anders komt je er niet tussen.
* Verzameling. De foto's worden dan in de eerste plaats gemaakt voor jezelf en vormen een beeldend dagboek van je belevenissen. Hoewel het de fotograaf zelf is die bepaalt of de foto goed is, zal dat vaak wel het geval zijn. De foto's brengen herinneringen boven. Ook feest- en vakantiekiekjes horen hierbij.
* Bewijsmateriaal. Veel foto's van moelijkere groepen op waarneming.nl vallen hier mijns inziens onder. De foto's helpen bij het determineren van de soort en/of ondersteunen de zekerheid van de waarneming. De foto is dan goed als de benodigde kenmerken te zien zijn. Een perfect scherpe foto waarbij het kenmerk net niet te zien is, is dus voor dit doel niet goed.

Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als hierboven gesteld en maakt je vaak/soms foto's voor meerdere doelen.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Is het onzin wat hier staat? Met welk doel fotograferen jullie? Zijn er nog meer doelen te bedenken? Wat vind jij een goede foto?

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Robert Heemskerk

hi Melchior,

Interessante vraag  :D Wat is een goede foto?
(Misschien moet de titel eerder zijn: Wat vind je een goede foto?)

Ikzelf vind een foto goed als deze ruimte kan geven aan de kijker.
Dus het moet 'iets' oproepen/doen met je als je de foto ziet.
Het mag je ook best op een verkeerde been zetten.

Ik maak ook foto's omdat ik vaak nieuwsgierig ben over hoe iets er nu uit ziet en iets meer wil weten over iets.

groeten Robert



Mimino

Vraag me niet wie het ooit bedacht heeft, maar hier geldt:
"Beauty is in the eye of the beholder "

( er zal vast wel iemand zijn die deze quote nu gaat googelen en zometeen met een antwoord komt )

Maar deze spreuk is hier wel van toepassing.
Schoonheid ( in alle vormen ) is een persoonlijk begrip.
Daar zijn geen regels of richtlijnen voor.

Een foto kan goed zijn, maar niet mooi, of andersom.
Of niet mooi en niet goed, maar toch worden gezien als "kunst"

Ik heb zelf een kreatieve opleiding gevolgd ( afdeling Fotografie van de Kunstakademie Den Haag ) maar ook ik zie af een toe in een museum een schilderij hangen waarvan ik zeg : " ik vond dat kleurenstaaltje van de Gamma vorige week mooier "

Anderen vinden dat geniaal.

Dit kan nog een leuke discussie worden!


Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Melchior van Tweel

Hallo Robert en Peter,

Leuke reacties! Bij beide zie ik eigenlijk dat je een foto kunt zien als kunst of in ieder geval veel kenmerken daarvan heeft (emoties oproepen, schoonheid is persoonlijk). De vraag wat een goede foto is, wordt daarmee niet gemakkelijker te beantwoorden...

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Margreet Kwh

Hallo Melchior,

Wat is een goede foto, een leuke vraag.
Bij de planten ben ik een topic begonnen, plant van de dag.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135414.0.html

Een foto moet me treffen, door de compositie, door het gevoel dat wordt overgebracht.
Foto's op waarneming.nl dienen vaak ter documentatie van de waarneming, maar kunnen ook gewoon mooi zijn of verwondering wekken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Robert Heemskerk

Citaat van: Melchior van Tweel op april 15, 2011, 10:30:12 AM
Hallo Robert en Peter,

Leuke reacties! Bij beide zie ik eigenlijk dat je een foto kunt zien als kunst of in ieder geval veel kenmerken daarvan heeft (emoties oproepen, schoonheid is persoonlijk). De vraag wat een goede foto is, wordt daarmee niet gemakkelijker te beantwoorden...

Groet, Melchior

hi Melchior,

Ik zou nou niet direct een foto als kunst zien of het in zo'n kader plaatsen. Je loopt vrij snel kans dat dit juist afstand schept voor mensen. Of het wordt eindeloos vaag geklets  ;D


Mimino

Melchior,
Volgens mij heb je nou de beerput opengetrokken !  ;D
Dit kan nog een leuke discussie worden.

Om nou elke foto als kunst te beschouwen gaat inderdaad een beetje te ver, denk ik.
Een foto is een registratie van de werkelijkheid, al dan niet via de interpretatie van de fotograaf.
Bovendien zijn er ten minste twee variaties op het thema GOED.
Een foto kan technisch perfekt zijn, maar toch niet interessant en derhalve schiet dit soort foto's toch vaak wat te kort als het gaat om een beoordeling als "goede foto"
Aan de andere kant kan een foto onscherp en onderbelicht zijn ( volgens een onbevooroordeelde kijker ) maar toch interessant voor veel mensen.
Een foto kan dus een droge registratie zijn, zoals zo veel foto's hier op dit forum ( en dat bedoel ik zonder iemand te willen kwetsen ), maar een "goede" foto laat tenminste iets zien van de fotograaf zelf, zijn ( of haar ) zienswijze.
Of die bedoeling overkomt is nog maar de vraag.
Om maar een voorbeeld te noemen: "Erwin Olaf". ( googelen ! )
Technisch perfekte foto's, haarscherp en goed verlicht. Maar z'n onderwerpen en hoe hij ze in beeld brengt boeien me voor geen meter.
Goede foto's voor velen, onzin voor de rest.
Bovendien zijn er nog unieke foto's ( ik denk dan vooral aan de fotojournalistiek, mijn achtergrond ) die technisch weliswaar niet helemaal perfect zijn, maar een bepaald belangrijk moment uit de geschiedenis laten zien dat zich nooit meer zal herhalen.
Zelfs al zijn die foto's een beetje onscherp, toch zijn het "goede " foto's omdat ze een uniek beeld laten zien.

Ik denk dat we er hier niet helemaal uit zullen komen, maar ben heel benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.....


Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

wijnands

Melchior, je driedeling is dezelfde die ook al tijden hanteer.
Groeten,
Jeroen Wijnands

hdijk

Het liefst maak ik de laatste van de drie, maar doorgaans is het de tweede    O0
Hendrik Jan van Dijk