kowa tsn 771, 773 of toch 881, 883

Gestart door jeffplischke, april 12, 2011, 17:53:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeffplischke

beste mensen,

Ik wil graag mijn eerste telescoop gaan aanschaffen. Ik ga vaak met mijn kameraad op stap en hij heeft 65 hd van swarovski. Nou heb ik gisteren door en kowa tsn883 gekeken en toen viel mij op hoe scherp het beeld van deze kijker eigenlijk is.
Nou heb ik half internet geprobeerd af gestruind om op te zoeken wat nou precies het verschil is tussen de 771 en 773 en de 881 en 883. Is het de kwaliteit van het beeld het verschil in vulling van gas of? Ik kan het niet echt vinden.
Ik heb nog niet door een 771 enzo gekeken maar ben wel benieuwd waar nou het kwaliteit-/ prijs verschil in zit.

Ik hoop van jullie te horen!

Jeff Plischke

Thijs Fijen

Het verschil zit em in de diameter. De 881 heeft 88 mm als diameter en de 771 77 mm. Dat verschil maakt uit hoeveel licht er binnenkomt. Hoe groter de diameter, des te beter je zult zien bij slechtere lichtomstandigheden (schemer, donker weer, grote afstand). Nadeel is dat hij echt 10 centimeter dikker is. Dit is een persoonlijke afweging.
Het laatste cijfer van het typenummer slaat op 45 graden inkijk (1) of rechte inkijk (3). Ook een persoonlijke voorkeur.
Thijs Fijen

jeffplischke

Zoals ik het nu lees heeft het eigenlijk alleen maar te maken met de diameter van het glas en dus het intredende licht. Dus verder niets met coating van de lenzen e.d.. Dan is voor mij zo de overweging gemakkelijk, maar ik zal maar eerst even door kijken scopen gaan kijken om te zien wat het optische verschil is.

in ieder geval bedankt!

jeffplischke

Dan heb ik meteen nog een vraagje wat ik nu pas zie. De 771 en 881 hebben een semi ED lens en de 773 en 883 een prominar ED lens. Ik heb geen idee wat dit betekend. kan iemand mij dit uitleggen?


joost nijskens

Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2011, 18:04:37 PM
Het laatste cijfer van het typenummer slaat op 45 graden inkijk (1) of rechte inkijk (3). Ook een persoonlijke voorkeur.

De 771, 773, 881 en 883 hebben een 45 graden inkijk. De 772, 774, 882 en 884 hebben een rechte inkijk. 773, 774, 883 en 884 hebben prominar lenzen. Als ik ga zoeken op internet zie ik dat de kleuren door de prominar lenzen beter zijn en er minder kleurrandjes ontstaan. Ik heb zelf de tsn-883. Een prachtige kijker: geweldig scherp beeld en licht, ook bij grotere vergrotingen. De 771 is wel goedkoper dan de 883. Bij foto Rooymans in Budel (ik denk wel de meest voordelige leverancier van ons land) kost de 773 1700 euro en de 883 2070 euro. In vergelijking met de kijkers van swarovski en leica is dit erg voordelig. De nieuwste kijker van leica kan wel meer dan 3000 euro kosten, terwijl de kowa's bijna even goed beeld leveren.

Kijk ook eens hier: http://www.tvwg.nl/ -> testrapporten -> telescopen -> kowa tsn 773 en 883
Groeten,
Joost Nijskens

Thijs Fijen

Citaat van: joost nijskens op april 12, 2011, 19:09:04 PM
Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2011, 18:04:37 PM
Het laatste cijfer van het typenummer slaat op 45 graden inkijk (1) of rechte inkijk (3). Ook een persoonlijke voorkeur.

De 771, 773, 881 en 883 hebben een 45 graden inkijk. De 772, 774, 882 en 884 hebben een rechte inkijk. 773, 774, 883 en 884 hebben prominar lenzen. Als ik ga zoeken op internet zie ik dat de kleuren door de prominar lenzen beter zijn en er minder kleurrandjes ontstaan. Ik heb zelf de tsn-883. Een prachtige kijker: geweldig scherp beeld en licht, ook bij grotere vergrotingen. De 771 is wel goedkoper dan de 883. Bij foto Rooymans in Budel (ik denk wel de meest voordelige leverancier van ons land) kost de 773 1700 euro en de 883 2070 euro. In vergelijking met de kijkers van swarovski en leica is dit erg voordelig. De nieuwste kijker van leica kan wel meer dan 3000 euro kosten, terwijl de kowa's bijna even goed beeld leveren.

Kijk ook eens hier: http://www.tvwg.nl/ -> testrapporten -> telescopen -> kowa tsn 773 en 883

Excuses, idd niet goed gekeken
Thijs Fijen

M. Hoogteijling

#6
Beste allen de series geven inderdaad de diameter aan: beginnend met 77 = 77mm doorsnee en de 88-serie heeft 88mm doorsnee: dit is van belang voor de lichtopbrengst. De getallen 1,2, 3 en 4 er achter geven het volgende aan: 1= 45gr inkijk en high grade lens, 2=- rechte inkijk, high grade lens (dus geen XD of Fluorite)

de 773 en 4 (wederom schuine  resp. rechte inkijk) heeft een XD-lens, vergelijkbaar met ED_glas
de 883 en 4 (wederom schuine resp rechte inkijk heeft PUUR FLUORIET-glas, het beste glas qua kleurschifting, kleurrandjes etc. (zie ook: http://kowa-prominar.com/product/spotting/tsn880/77.htm)

Als je de tests leest op bijv www.tvwg.nl dan zie je dat de KOWA heel erg goed is en dat de 773 maar ietsjes onder doet voor de 883. Heb zelf ook de 883 en hij bevalt me super (niet alleen het heerlijke kijkbeeld maar ook de dualfocus scherpstelling.

Ter overweging: het 30x groothoekoculair en/of de 20-60 zoom. Ik heb ze beiden maar gebruik 99% van de tijd de 30x (daarmee is ook goed te digiscopen en een lekker groot blikveld).

maar let op: de swarovski HD (65 of 80) met oculair naar keuze is flink in de aanbieding, vraag er eens naar bij je dealer!!
Succes met de keuze, gr marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

jeffplischke

Bedankt voor de reacties!
Ik ga ze eerst maar eens allen bekijken e.d. voor ik mijn keuze maak.
Bedankt voor de info!

Vriendelijke groet,

Jeff Plischke

hdijk

Ik heb nu tweeenhalf jaar de 773 met 30x. Ben je voor 1450 klaar.

- De 883 is wel beter, maar ook zwaarder (en duurder). Ik vond het verschil te klein om die stap te maken.
- De 30x is echt heel fijn, zeker voor trektellen (wat ik veel doe). Alleen met ganzen/halsbanden kom je soms iets te kort, maar dat ik dan ook zelden.
- Zag zelf geen verschil tussen 773 en de Swaro (model van toen), alleen dat het blikveld van de kowa iets groter is. Daarom heb ik het verschil, 700 euro, in m'n zak gestoken.

Zou wel in alle gevallen even doorsparen voor de ed of fluoriet versie.
Hendrik Jan van Dijk

Timo Roeke

Gewoon kopen Jeff! Hoef ik de mijne helemaal niet meer mee te nemen  :angel: