Fitis?

Gestart door nelappelmelk, april 12, 2011, 16:17:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

nelappelmelk

Een helder en mooi gezang in de wijk. Bovenop een dak.
Maar welke vogel is het?
Kan dit een fitis zijn?

groeten Nel

colossus

Ik ben niet helemaal zeker, maar lijkt mij een Grauwe Vliegenvanger.
Anderen hier zullen het ongetwijfeld zo weten.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

JandJ

#2
dat was ook mijn ook 1e gedachte, maar die zingt niet helder. luister maar na op waarneming.nl. deze soort momenteel nog maar net begonnen met het binnendruppelen van NL. maar hij lijkt er toch wel wat op... ik weet het dus ook niet zo snel. voor zover ik op mn mobiel kan zien, is het ook geen heggemus.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jonas D

Vrouwtje zwarte roodstaart?
Groeten,
Jonas

nelappelmelk

Ben diverse vogels aan het bekijken. En voel ook voor het vrouwtje zwarte roodstaart. Ik weet dat die in die wijk ook al gesignaleerd is.
Maar wie er nog meer over weet. Ik houd me aanbevolen.
Iedereen al bedankt voor de reacties.
groeten Nel

HPM

#5
Merkwaardig geval (zangpost en heldere en mooie zang, en het toch wwel vroege tijdstip) maar ook ik zou hier een Grauwe Vliegenvanger van maken. Wel een mooie voor de fenologie dan.
Herman van der Meer

JandJ

in feite zingen vrouwelijke vogels niet... ze roepen natuurlijk wel, maar dat is weer wat anders.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Thijs Fijen

Citaat van: jandj op april 12, 2011, 17:36:48 PM
in feite zingen vrouwelijke vogels niet... ze roepen natuurlijk wel, maar dat is weer wat anders.
Dat is niet waar.. Er zijn zeker wel voorbeelden te bedenken van vrouwelijke vogels die zingen (Heggenmus bijvoorbeeld)
Thijs Fijen

frankmeer

Citaat van: nelappelmelk op april 12, 2011, 17:13:40 PM
En voel ook voor het vrouwtje zwarte roodstaart.

Maar waarom dan geen jong mannetje?
Frank van der Meer

colossus

borst en keel zijn niet gestreept. achter stuit lijkt rood te zitten.
dat met de tijd en de zang erbij pleit inderdaad allemaal voor Zwarte Roodstaart vrouw.
toch blijf ik het net als Herman een Grauwe Vliegenvanger vinden ...
ben benieuwd of iemand uitsluitsel kan geven over de identiteit van dit exemplaar, dat blijkbaar een andere soort zou willen zijn! :lol:

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

JandJ

Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2011, 17:52:40 PM
 
Citaat van: jandj op april 12, 2011, 17:36:48 PM
  in feite zingen vrouwelijke vogels niet... ze roepen natuurlijk wel, maar dat is weer wat anders. 
 
Dat is niet waar.. Er zijn zeker wel voorbeelden te bedenken van vrouwelijke vogels die zingen (Heggenmus bijvoorbeeld) 
 
dan ben ik heel benieuwd hoe je dat verschil ziet ;) 
  weet je nog meer voorbeelden? liefst van vogels waar de sexes duidelijk verschillend zijn. als ik een vogel zingend invoer, zet ik het geslacht altijd op mannelijk.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op april 12, 2011, 18:05:09 PM
Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2011, 17:52:40 PM
 
Citaat van: jandj op april 12, 2011, 17:36:48 PM
  in feite zingen vrouwelijke vogels niet... ze roepen natuurlijk wel, maar dat is weer wat anders. 
 
Dat is niet waar.. Er zijn zeker wel voorbeelden te bedenken van vrouwelijke vogels die zingen (Heggenmus bijvoorbeeld) 
 
dan ben ik heel benieuwd hoe je dat verschil ziet ;) 
  weet je nog meer voorbeelden? liefst van vogels waar de sexes duidelijk verschillend zijn. als ik een vogel zingend invoer, zet ik het geslacht altijd op mannelijk.

Het verschil tussen man en vrouw Heggenmus zie je niet.  En alleen op basis van de zang een vogel man noemen is niet verstandig als je niet weet of de vrouwtjes ook kunnen zingen.
Volgens mij is er een topic (In DFB?) over dit onderwerp dus misschien kun je dat opzoeken en eventueel je vraag daar stellen.
Herman van der Meer

gko

#12
in ieder geval een (zwarte) roodstaart, vooral door het al genoemde oranje op
overgang buik en onderstaart
met vr gr gkoopman

Boon

Citaat van: HPM op april 12, 2011, 18:11:15 PM
Het verschil tussen man en vrouw Heggenmus zie je niet.  En alleen op basis van de zang een vogel man noemen is niet verstandig als je niet weet of de vrouwtjes ook kunnen zingen.
Volgens mij is er een topic (In DFB?) over dit onderwerp dus misschien kun je dat opzoeken en eventueel je vraag daar stellen.

Topic over zingende vrouwtjes staat hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138134.0.html
Groet, Onno den Boon

JandJ

#14
de aanleiding van inge om dat topic te beginnen was een zwarte roodstaart. uiteindelijk bleek dat geen vrouwtje, maar vermoedelijk een 1e zomer/2e kalenderjaar mannetje zwarosta. het lijkt me niet misplaatst om aan deze vogel ook deze naam, leeftijd en dit geslacht te plakken. de foto's laten inderdaad iets roods/oranjes zien. 
      (grauwe vlieg is naast de gehoorde zang, de zangpost en momentele zeldzaamheid ook uitgesloten vanwege de snavel, kijk en vergelijk in het vogelboek) 
    @o.a. HPM, ik weet wel dat alleen mannetjes zingen, daarom zet ik ze dus wel altijd op man. waarom zouden vrouwtjes trouwens zingen? het lijkt me inderdaad heel aannemelijk dat het dan jonge mannetjes betreft, net als het gros op het gegeven topic (waarvoor nog dank) vindt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op april 12, 2011, 18:39:09 PM
de aanleiding van inge om dat topic te beginnen was een zwarte roodstaart. uiteindelijk bleek dat geen vrouwtje, maar vermoedelijk een 1e zomer/2e kalenderjaar mannetje zwarosta. het lijkt me niet misplaatst om aan deze vogel ook deze naam, leeftijd en dit geslacht te plakken. de foto's laten inderdaad iets roods/oranjes zien. 
      (grauwe vlieg is naast de gehoorde zang, de zangpost en momentele zeldzaamheid ook uitgesloten vanwege de snavel, kijk en vergelijk in het vogelboek) 
    @o.a. HPM, ik weet wel dat alleen mannetjes zingen, daarom zet ik ze dus wel altijd op man. waarom zouden vrouwtjes trouwens zingen? het lijkt me inderdaad heel aannemelijk dat het dan jonge mannetjes betreft, net als het gros op het gegeven topic (waarvoor nog dank) vindt.

Jan, er zijn talloze voorbeelden van vogels waarbij ook de vrouwtjes kunnen zingen. Een zingende vogel is dus niet per definitie een mannetje.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Boon op april 12, 2011, 18:24:26 PM
Citaat van: HPM op april 12, 2011, 18:11:15 PM
Het verschil tussen man en vrouw Heggenmus zie je niet.  En alleen op basis van de zang een vogel man noemen is niet verstandig als je niet weet of de vrouwtjes ook kunnen zingen.
Volgens mij is er een topic (In DFB?) over dit onderwerp dus misschien kun je dat opzoeken en eventueel je vraag daar stellen.

Topic over zingende vrouwtjes staat hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138134.0.html

Maar ik bedoelde een ander. Heb het nog niet gevonden.


Herman van der Meer

frankneijts

Is natuurlijk een 1e zomer (2e kj) man Zwarte Roodstaart van het vrouwelijke type ('cairii'). Behalve de snavel die Jan noemt zie je ook dat de borst niet wittig is maar grijzig en ongestreept wat Grauwe Vliegenvanger uitsluit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nelappelmelk

Hartelijk dank.
Ik vind dit toch een lastige materie.
Ik zou er alleen niet uitkomen.
Groeten Nel (p.s. ik leer het wel!)

colossus

Citaat van: frankneijts op april 12, 2011, 19:33:02 PM
Is natuurlijk een 1e zomer (2e kj) man Zwarte Roodstaart van het vrouwelijke type ('cairii'). Behalve de snavel die Jan noemt zie je ook dat de borst niet wittig is maar grijzig en ongestreept wat Grauwe Vliegenvanger uitsluit.

Frank, een man van het vrouwelijke type? maak je nou een tikfoutje of een geintje?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op april 12, 2011, 22:37:38 PM
Citaat van: frankneijts op april 12, 2011, 19:33:02 PM
Is natuurlijk een 1e zomer (2e kj) man Zwarte Roodstaart van het vrouwelijke type ('cairii'). Behalve de snavel die Jan noemt zie je ook dat de borst niet wittig is maar grijzig en ongestreept wat Grauwe Vliegenvanger uitsluit.

Frank, een man van het vrouwelijke type? maak je nou een tikfoutje of een geintje?

Kees

Ik snap dat het wat raar klinkt ... 8) maar wat ik wilde zeggen is dat veel 1e zomer (2e kj) mannetjes (die van het "cairii'-type) qus verenkleed veel op vrouwtjes lijken (niet of nauwelijks daarvan te onderscheiden zijn).  Dit i.t.t. de vogels van het (zeldzamere) 'paradoxus'-type welke in hun 1e zomer (2e kj) op adult man lijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Dank je Frank. En de ongestreepte borst is hier dus ook een bruikbaar kenmerk, Nel.
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

JohanvantBosch

#22
Dan nog een terzijde over zingende vrouwtjes. In bijvoorbeeld Zuid-Amerika is het voor veel zangvogelsoorten heel normaal dat vrouwtjes ook zingen. Bij veel soorten Antbirds en Overbirds (Miervogels en Ovenvogels?) zingen mannetjes en vrouwtjes beiden en is het gebruikelijk dat ze 'duetten'.

joostheeremans

Je hebt natuurlijk ook soorten met omgekeerd baltsgedrag zoals Morinelplevier en de franjepoten (weliswaar geen zangvogels).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

nelappelmelk

Ik heb dit een leerzame discussie gevonden. Met dank aan ieders inbreng.
Groeten Nel