Onbekende waarneming

Gestart door Zuidberg, april 11, 2011, 13:49:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zuidberg


Dag allemaal,


Afgelopen zaterdag (9 april) in de Oostvaardersplassen, nabij kijkhut de Schollevaar (in tamelijk dichte begroeiing), een klein (pak 'm beet formaat zwartkop waar ik in eerste instantie naar aan het kijken was) donker vogeltje (donkergrijs/zwart) voorbij zien vliegen. Het vogeltje ging zitten op een tak niet ver boven de grond. Ik had alleen een achteraanzicht en toen viel met name de bruinrode/donkerrode stuit op. Ook de staart had een rode gloed, maar minder opvallend dan de stuit. Het dier was erg schichtig en vloog al snel weer weg, waarna ik het niet terug heb kunnen vinden. Alle kenmerken die ik heb kunnen waarnemen wijzen op een (zwarte) roodstaart (vrouw), maar ik twijfel een beetje omdat dit nou niet echt een algemene soort is in de Oostvaardersplassen. Is een roodstaart in de Oostvaardersplassen, op dit moment, (zo goed als) onmogelijk? Zo ja, heeft iemand een andere suggestie?


Groet,
Joost Zuidberg

HPM

Heb je ook aan Nachtegaal gedacht?

Herman van der Meer

Zuidberg

Hmm, nee. Dat is wellicht wel een goede (roodbruine stuit). De bruine kleur van de nachtegaal kan ik alleen niet rijmen met hetgeen ik heb gezien: een zeer donkergrijs tot zwart vogeltje. Beslist niet bruin. Daarnaast zie ik dat de nachtegaal momenteel ook niet veel wordt waargenomen in de Oostvaardersplassen.
Joost Zuidberg

GertJ

#3
Een blauwborst heeft ook rood in de staart en komt veel voor in de OVP.
Ik heb zelf daar wel eens een gekraagde roodstaart gezien. Ik denk dat ze daar niet broeden, maar rond deze tijd trekken ze door en kunnen ze op onverwachte plekken opduiken.
Misschien heb je wat aan deze suggesties.
Succes!
Groet Gert Jager

gko

(zwarte) roodstaart heel goed mogelijk daar
met vr gr gkoopman

Zuidberg

Blauwborst is vandaag de dag weer erg algemeen in de Oostvaardersplassen inderdaad, maar daar ben ik inmiddels wel aardig bekend mee. Dat was het niet. Alle kenmerken die ik heb waargenomen wijzen nog steeds op (zwarte) roodstaart (vrouw): een donkergrijs/zwart vogeltje met een roestbruine stuit en (iets minder) roestbruine staart.

Tot nu toe dank voor al jullie zinvolle reacties!
 
Joost Zuidberg