Kleintjes op dood naaldhout

Gestart door Gert Kremer, april 11, 2011, 13:05:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Zou het een ragschijfjekunnen zijn? maar kan niets vinden op Naaldhout.
Ook nog geen sporen gevonden.
Het zwammetje is heel dun.
foto's in Lugol.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#1
Hoi Gert,

Kijk eens of je basidien (in kongorood) kunt vinden. Het zou namelijk een cyphelloide schimmel kunnen zijn. Als je toch sporen vindt geeft dat ook meer houvast.
Groeten Marian

Gert Kremer

of het sporen zijn? dan zijn ze wat ruw en de grootste is 8,8mu,
Het zwammetje doen mij denken aan een viltlapje en is zeer dun, de onderkant is wit met haartjes.
Ik zie ook hyfen met dwarsrand. De laatste 2 foto zijn in olie 1000x.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 82 vergeten.  ;D  en deze was het beste? denk ik.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

#4
Zitten we niet naar de top van die langgerekte cellen (hyfen?) te kijken?
Dat kun je onder de microscoop zien door wat met de scherpte te spelen.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Citaat van: xenion op april 11, 2011, 21:46:59 PM
Zitten we niet naar de top van die langgerekte cellen (hyfen?) te kijken?
Dat kun je onder de microscoop zien door wat met de scherpte te spelen.
zou kunnen.

Hoi Gert,

Je zult het materiaal meer uit elkaar moeten drukken tot er meer individuele cellen te zien zijn.
Wat het ronde is weet ik niet (zie boven), kunnen die hyfen van de laatste foto ook de haren van het vruchtlichaam zijn.

Kun je bepalen of het een basidiomyceet is of een ascomyceet (basidien of asci).
Naar mijn idee is dit een basidiomyceet (en in dat geval zeer waarschijnlijk Pellidiscus pallida, Medusaschijfje) maar dan zouden er wel basidien moeten zijn :-\ Bij cyphella's is dat weleens lastig (geldt ook voor de sporen). Probeer eens een wat jonger exemplaar uit het groepje te bekijken.
Groeten Marian

Gert Kremer

ook de haren van het vruchtlichaam zijn
zou kunnen, het materiaal kruld naar binnen als je het pakt.

zal morgen nog kleinder stukje onderzoeken.  :-\   eerst weer bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

de volgende morgen  :D .
Nu heel klein stukje met een naainaald uit het zwammetje gehaald, nu sporen wel gevonden.
De sporen hebben oliedruppels en ook een klein puntje (apiculus?) en aan de andere kant een deukje. De sporen zijn 8x4mu en 7.7x 3,6mu. maar kunnen ook wat groter zijn, vertrouw de mic. maten niet meer. (moet opnieuw worden geijkt).
Op de laatste foto denk ik Basidien te zien?
Foto's 1000X in olie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert kan het nog in de buurt van een dennenviltkelkje komen. Lanchnellula?

xenion

Dat ziet er goed uit Gert!
Die dikke afgeronde elementen zijn zo te zien jonge basidiën, deze vormen samen met de vele hyfen zijn vrij typerend voor een basidiomyceet. Daarnaast zie je aan de sporen ook nog het apiculus, waarmee deze aan de basidie vastzaten, dat zul je bij ascosporen nooit zien.
Pellidiscus pallidus heeft volgens Nordic elliptische tot amandelvormige sporen van 6-9 x 3,5-4,5 µm; knotsvormige tot bolvormige basidiën van 15-18 x 6-9 µm en doorzichtige, gladde hyfen zonder gespen van 2,5 - 4 µm breed.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Hoi Gert,

Mooi dat je het materiaal nog eens bekeken hebt  :lol: :duim:
Als het toch een asco was geweest had je met dit betere preparaat vast en zeker asci gezien.
In jonger materiaal zijn sporen gemakkelijker te vinden maar inderdaad ook meer onrijpe basidien. Weinig toe te voegen aan wat Martin meldt. Je gaat deze soort nu vast vaker vinden.
http://ifunghi.npage.de/pellidiscus_pallidus_67252819.html
http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Pellidiscus&espece=pallidus

Groeten Marian

Gert Kremer

Das mooi.  :D
Medusaschijfje dus, zal deze invoeren.
Bedankt voor het mee helpen.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Leuk Gert, deze kende ik nog niet

Stip

 :duim:  ook heel algemeen op zwarte dennennaalden die nog aan de tak zitten
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.