Hoofdmenu

geel kelkje

Gestart door bruggeman, maart 30, 2011, 21:17:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vrij groot geel kelkje in losse groep. Deze is middelmaat. Ze stonden tussen mos op essenhout. Ik geloof niet dat ze op het hout groeiden, eerder op aarde, maar helemaal zeker is dat niet. Sporen 8-12 x 3-3.5 um
groet,
Ida

Ismael

in elk geval een hymenoscyphus (essen?)
Groeten Ismaël Wind

Stip

Hoi Ida,
Kan het niet Lanzia luteovirescens zijn? check even de vorm van de apicaalring, 2 dunne streepjes die meestal niet doorlopen tot de top is Hymenoscyphus, aan de bovenkant en onderkant verdikt is Rutsroemia-achtigen waaronder Lanzia
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

Hallo Stip, heb jij een voorbeeld plaatje van hetgeen je hiervoor verteld, in de Ellis & Ellis kan ik dat niet vinden, dan kan ik mer er iets bij voorstellen .


gr. Peter
Groet Peter


bruggeman

#5
Hoi Stip, sorry voor deze late reactie. Ring aan de apex van wat? De asci, de hyfen? Het lijkt me trouwens geen Lanzia  want die heeft bredere sporen. Deze zijn 8-11 x 2.5-3.5 um
groet,
Ida

Stip

hoi Ida en Peter,
een plaatje om het duidelijk te maken
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Marian Jagers

Hoi Stip,

Handig, deze foto's :duim:
Groeten Marian

bruggeman

Inderdaad, handig! Bedankt Stip
groet,
Ida

peterpeperkamp

Oef , lastig Stip, bij het Sclerotinia type zie je ook de lijnen evenwijdig lopen... hoe bepalend is de tijd dat je met J. kleurt ?  sec. ? minuten ?


Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
bij sclerotinia type lopen ze door tot de top en zijn daar verbreed evenals aan de bais (minder), by Calycina type zijn ze alleen apicaal verbreed en bij Hymenoscyphus alleen 2 lijntjes.
De tijd heb ik nooit zo bijgehouden
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

kijk dat zet - voor mij - zoden aan de Hollandsche dijk , als de tijd minder belangrijk lijkt... dan komt dus het accent op de reactie gevolgen te liggen en daar ken ons wat mee , zoals ze in goed Zeeuws zeggen... ;D

Groet Peter