Geluid: Trekroep

Gestart door Yeronimo, april 11, 2011, 12:43:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik kan hem even niet plaatsen.
http://waarneming.nl/sound/view/7096

CiteerBeschrijving geluid:
Tijdens trektelling 6:30-8:30. Lastig, geluid dat ik niet eerder heb gehoord maar wel herkenbaar erop staat. Het gaat om de combinatie van de verschillende tonen in het geluidje, 'tuk, ti ti, twu twu twu ti'. Nooit goed geweest in het onder woorden brengen van geluiden maar ik denk dat dit een beetje hoe het geluid was. Het tweede roepje in beiden delen heeft qua hoogte en klank wel wat weg van een Boompieper. Maar daar past het geheel volgens mij helemaal niet bij. Uiteraard lijkt het mij een trekroep. De Witgat in het midden van de opname is bekend en is geen deel van de determinatie. De vogel niet overvliegend gezien, was niet te zien tegen de zon in, en kunnen er mogelijk meerdere zijn geweest.

Gehoord om 7:47 uur, in het Leeuwarderbos (habitat is jong loofbos met voor de trektelpost een oud rietveld met daarvoor weer intensief gebruikt grasland).

Alvast bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Ik hoor, behalve die Fazant, in elk geval (ook?) een stukje zang van een Rietgors of het is een wel heel armoedige uitvoering ervan..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik hoor ook wel iets boompieperachtigs maar welk geluid bij wie hoort is met zo'n opname lastig te bepalen.




Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op april 11, 2011, 13:40:21 PM
Ik hoor ook wel iets boompieperachtigs maar welk geluid bij wie hoort is met zo'n opname lastig te bepalen.

Ik hoor volgens mij maar twee vogels. Ook zoals ik het op dat moment zag was een Witgat (die overvloog) en een vogel die het andere geluid maakte (4-lettergrepen) die niet te zien was maar het geluid wat opgenomen is kwam duidelijk uit de lucht en niet van de grond. Ook van dezelfde plek namelijk boven me en lijkt me dus stug dat het eigenlijk van twee vogels is die precies achter elkaar roepen en niet door elkaar. Volgens mij staan er op deze opname dus twee vogels waarvan één Witgat en de ander het onbekende vier lettergrepige vogel. De tweede en vierde lettergreep lieten mij meer denken qua toon aan een Boompieper maar dat is meer als beschrijving van het geluid en niet als vergelijking van het geluid gezien het voor mijn gevoel totaal geen Boompieper is.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

In het begin van de opname hoor (en zie) ik twee of drie roepjes die mij aan Boompieper doen denken. Daarna komt die Witgat, die deels overlapt met drie of vier roepen waarvoor Frank zingende Rietgors suggereert. Daarna komt die Fazant.
Het spectrogram van die roepen ziet er opvallend uit, maar zonder aanknopingspunt zal het aan de hand daarvan moeizaam zoeken zijn. Bij mij wil het kwartje in ieder geval niet vallen.


Herman van der Meer

Yeronimo

#5
Citaat van: HPM op april 11, 2011, 14:55:13 PM
In het begin van de opname hoor (en zie) ik twee of drie roepjes die mij aan Boompieper doen denken. Daarna komt die Witgat, die deels overlapt met drie of vier roepen waarvoor Frank zingende Rietgors suggereert. Daarna komt die Fazant.
Het spectrogram van die roepen ziet er opvallend uit, maar zonder aanknopingspunt zal het aan de hand daarvan moeizaam zoeken zijn. Bij mij wil het kwartje in ieder geval niet vallen.

Hmm, ik zou inderdaad ook maar een moeten leren een spectrogram te kunnen maken. Via google levert het niets op. Mag ik vragen hoe u dit voor elkaar krijgt?

Bedankt iedereen in ieder geval, hoop dat bij iemand het kwartje wel valt want was even een raar momentje.
Dus als ik het zo zie kan ik het opdelen in een aantal geluiden:
1. 'tuk'= ??
2. 'ti ti'= Lijkt Boompieper, komt teveel op chronologische volgorde achter geluid één waardoor zelfde vogel lijkt. Dan past het lijkt me niet meer op Boompieper gezien eerste geluid daar niet bij past.
3. Witgat
4. 'twu twu twu'= Rietgors? Lijkt mij uitgesloten gezien Rietgors de hele ochtend niet gezongen heeft naast de telpost en hun trekroepje niet deze trekjes heeft, daardoor denk ik dat het toch bij die ene vogel in de lucht past.
5. 'ti'= Lijkt weer op Boompieper, maar gaat weer precies achter het andere geluidje en komt uit dezelfde richting waardoor zelfde vogel lijkt.
6. Fazant
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Ja. Deze heb ik met RavenLite gemaakt. Gratis maar je moet je er wel voor registeren. Je kan ook het gratis WaveSurfer gebruiken. Voor andere goede programma's moet je betalen.

Herman van der Meer

BramtK

Ik gebruik een ander programma om de geluidsbestanden te knippen, te versterken enzovoorts, maar kan me de naam daar niet van herinneren. Gebruik jij alleen Raven, Herman?
Groeten,

Bram ter Keurs

Yeronimo

Zelf gebruik ik wavepad voor het bewerken ervan.
Heel erg bedankt voor de link in ieder geval :duim:

Hoop dat ik er nog achter kom welke vogel(s) dit geluid produceerden, balen dat ik ze niet heb zien vliegen anders had ik qua vlucht en vorm nog een beschrijving kunnen geven. Iemand anders nog enig suggestie?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Maarten Hotting

Het geluid doet mij een beetje denken aan een zingende Blauwborst, of is dat een gek idee?
Groet,
Maarten

Yeronimo

Bedankt aan Lars voor het met zekerheid eruit halen van de Boompieper (als amateur weer uitgemaakt, dat ik die er niet uit kon filteren ^^).
De andere is volgens hem een Witte Kwikstaart (die harde twu twu twu, nummer 4).

Bedankt in ieder geval iedereen voor zijn 'opinion'.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: BramtK op april 11, 2011, 16:20:46 PM
Ik gebruik een ander programma om de geluidsbestanden te knippen, te versterken enzovoorts, maar kan me de naam daar niet van herinneren. Gebruik jij alleen Raven, Herman?

In Raven kan je wel wat bewerken maar ik gebruik het voornamelijk om de geluiden te bekijken, al is het maar om te zien tot  waar het storende achtergrondgeluid reikt.  Voor de bewerking gebruik ik voornamelijk GoldWave, en soms Audacity. Volgens mij kan het met Audacity allemaal net zo goed, maar ik ben nou eenmaal aan GoldWave gewend. Audacity is gratis, GoldWave helaas niet meer hoewel de versie die ik gebruik voor mijn doel prima voldoet. Nieuwelingen in geluidsbewerking kan ik Audacity zeker aanbevelen, ook voor degenen die Engels niet zo gemakkelijk vinden want het is ook op Nederlands in te stellen.
Zie overigens ook het board 'Geluidsregistratie'. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=61.0.html

Herman van der Meer

BramtK

Juist, ik bedoelde Audacity. In ieder een programma dat redelijk intuitief werkt.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

Citaat van: BramtK op april 11, 2011, 20:47:55 PM
Juist, ik bedoelde Audacity. In ieder een programma dat redelijk intuitief werkt.
Inderdaad, je kunt er vrij vlot mee aan de slag. Wat wel onhandig is, is dat je per se op de stopknop moet drukken voor je een bewerking toe kunt passen. Dat zorgde aan het begin voor heel wat verwarring. Verder spreekt Audacity voor zichzelf, en werkt dus lekker makkelijk.
Groeten, Jarinka Heijink

JandJ

Audacity gebruik ik ook, na een tip hier ergens op het forum. maar kan je met die software ook sono- of spectogrammen maken?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: Jarinka op april 11, 2011, 20:59:56 PM
Citaat van: BramtK op april 11, 2011, 20:47:55 PM
Juist, ik bedoelde Audacity. In ieder een programma dat redelijk intuitief werkt.
Inderdaad, je kunt er vrij vlot mee aan de slag. Wat wel onhandig is, is dat je per se op de stopknop moet drukken voor je een bewerking toe kunt passen. Dat zorgde aan het begin voor heel wat verwarring. Verder spreekt Audacity voor zichzelf, en werkt dus lekker makkelijk.

Ja, dat van die stopknop is niet handig. Goldwave heeft daar geen last van.
Herman van der Meer