glanskop of matkop?

Gestart door henrike1977, april 11, 2011, 12:12:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Vorig jaar november op het vogelhuisje in de voortuin. Ikzelf denk glanskop. Mijn vogelboek zegt dat matkoppen een echte stierennek hebben en wat plomper zijn. Dat vind ik bij deze vogel niet het geval. Maar wellicht zit ik er naast.

Groet Henrike Visser

Steven Wytema

Ik denk dat dat lichte vlekje aan de bovensnavelbasis genoeg atemmen voor glanskop meekrijgt
Steven Wytema


henrike1977

Dank je, dat staat niet in mijn vogelboek. Je krijgt ze natuurlijk niet altijd van zo dichtbij te zien.
Deze foto is door de ruit genomen dus ik had geen geluid bij de "kop" . Bedankt, kan ik deze ook weer afvinken.
Groet Henrike Visser

Steven Wytema

Graag gedaan hoor :)
Al is het niet een "keihard" kenmerk: hij heeft ook een glanzende kop (dat zou natuurlijk ook door de zon kunnen komen), en een "tweekleurige wang".
Ik werd in het begin een beetje misleid door iets dat lijkt op een vleugelpaneel, maar dat komt niet zover tot de vleugelrand.
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op april 11, 2011, 18:10:50 PM
Graag gedaan hoor :)
Al is het niet een "keihard" kenmerk: hij heeft ook een glanzende kop (dat zou natuurlijk ook door de zon kunnen komen), en een "tweekleurige wang".
Ik werd in het begin een beetje misleid door iets dat lijkt op een vleugelpaneel, maar dat komt niet zover tot de vleugelrand.

Er moet niet zoiets zijn dat lijkt op een vleugelpaneel, Een Matkop moet een duidelijk contrastrend lichter vleugelpaneel hebben.

Herman van der Meer

henrike1977

Misschien kunnen jullie me uitleggen waar zo'n vleugelpaneel op de vleugel begint en waar het eindigd? Ik vermoed vanaf de schouder naar achteren?
Ik krijg hier een stuk meer informatie dan uit mijn boekje, erg bedankt.
Groet Henrike Visser

frankneijts

#6
Het "vleugelpaneel" bij Matkop bestaat uit lichtere randjes (zomen) aan de armpennen die, op de gesloten vleugel. een aaneengesloten licht 'veld' vormen, duidelijk lichter dan de rest van de vleugel. Voor vogeltopografische benamingen kun je het beste in een goede vogelgids (zoals de ANWB of de Jonsson) kijken: meestal staat de uitleg daarvan keurig geillustreerd op de eerste pagina's (bij de ANWB op de binnenkaft zowel voor als achter). Het is niet onverstandig die plaatjes en bijbehorende tekst goed te bestuderen: bij de beschrijving van een onbekende vogel kan die opgedane kennis van grote waarde blijken te zijn.
(Overigens is dat vleugelpaneel een met de nodige voorzichtigheid te gebruiken kenmerk: die lichte randjes bij Matkop kunnen slijten waardoor het paneel vrijwel onzichtbaar wordt. Bovendien kunnen ook Glanskoppen bleke randjes aan de armpennen vertonen die onder bepaalde lichtomstandigheden ook een meer of minder opvallend 'paneel' lijken te vormen!)

Dat je dat snavelkenmerk van Glanskop (opvallende lichte vlek op + vaak dito snijrand van bovensnavel) in je gids niet tegenkomt Henrike is niet zo vreemd: het is pas recent 'ontdekt' en beschreven in het tijdschrift  "British Birds". Op dit forum hebben we het daar al vaker over gehad en e.e.a. is terug te lezen in een aantal van de topics die hier over Glans-/Matkoppen zijn bijeengebracht. In elk geval is het veruit het betrouwbaarste uiterlijke kenmerk dat in ca. 95% van de gevallen (mits goed zichtbaar uiteraard!) Glanskoppen van Matkoppen onderscheidt. Het met zekerheid vaststellen dat zo'n vlekje NIET aanwezig is, is heel wat lastiger natuurlijk.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op april 11, 2011, 22:35:06 PM
[...]
Dat je dat snavelkenmerk van Glanskop (opvallende lichte vlek op + vaak dito snijrand van bovensnavel) in je gids niet tegenkomt Henrike is niet zo vreemd: het is pas recent 'ontdekt' en beschreven in het tijdschrift  "British Birds". Op dit forum hebben we het daar al vaker over gehad en e.e.a. is terug te lezen in een aantal van de topics die hier over Glans-/Matkoppen zijn bijeengebracht. In elk geval is het veruit het betrouwbaarste uiterlijke kenmerk dat in ca. 95% van de gevallen (mits goed zichtbaar uiteraard!) Glanskoppen van Matkoppen onderscheidt. Het met zekerheid vaststellen dat zo'n vlekje NIET aanwezig is, is heel wat lastiger natuurlijk.......

Ik bekijk tegenwoordig zoveel mogelijk Glanskoppen en het is me nog steeds niet gelukt dat vlekje te ontdekken. Die beesten willen ook maar niet stil zitten!
Herman van der Meer


frankneijts

Citaat van: henrike1977 op april 11, 2011, 23:15:13 PM
Wederom dank, ik heb dit vogelboek:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://pics.librarything.com/picsizes/ea/ca/eaca7cf49c1ceca5978464d5641434d414f4541.jpg&imgrefurl=http://www.librarything.com/work/6972521/editions/&usg=__B3R__GF95z5cNd7YnWaRw06RaPs=&h=200&w=140&sz=10&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=seUwzrg1zvb26M:&tbnh=139&tbnw=104&ei=226jTcyxEYX5sgb45e2sAQ&prev=/images%3Fq%3D%2522het%2Bvogelboek%2522%26hl%3Dnl%26sa%3DG%26biw%3D1366%26bih%3D673%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=1084&vpy=371&dur=2216&hovh=160&hovw=112&tx=106&ty=102&oei=226jTcyxEYX5sgb45e2sAQ&page=1&ndsp=31&ved=1t:429,r:21,s:0
Maar eerlijk is eerlijk, het is inmiddels 20 jaar oud en valt bijna uit elkaar. Toch ben ik er erg aan gehecht, het lag altijd in de auto. Als kind probeerde ik dan tijdens vakanties etc zoveel mogelijk te zien en te raden wat het was.

Weliswaar zijn er inmiddels enkele modernere versies van dat boek Henrike, ook in zakformaat, met veel meer tekeningen van dezelfde kunstenaar (Peter Hayman) maar het beste is toch de ANWB-gids.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

henrike1977

Welke gids moet ik hebben? De veldgids of die van Europese vogels? Ze hebben namelijk 3 boeken op hun site staan. De laatste is een tuinvogelgids maar die lijkt me zowiezo al ontoereikend.
Groet Henrike Visser

Jan vH

Citaat van: henrike1977 op april 12, 2011, 09:29:33 AM
Welke gids moet ik hebben? De veldgids of die van Europese vogels? Ze hebben namelijk 3 boeken op hun site staan. De laatste is een tuinvogelgids maar die lijkt me zowiezo al ontoereikend.

http://www.anwb.nl/webwinkel/kaarten-boeken-en-gidsen,/overige-boeken-en-gidsen/natuur-en-veldgidsen/anwb-vogelgids-van-europa.html
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Dank je Jan.... (maar je kunt hem ook bij veel plaatselijke boekwinkels kopen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

henrike1977

Dank je wel, wordt vanavond besteld. Ik woon in Duitsland en ik denk niet dat ik dat boek hier ergens kan kopen. Enfin, moraal van het verhaal.....vogelen begint  met een goed boek  ;)
Groet Henrike Visser