bruin-oranje

Gestart door rodewouw, april 10, 2011, 22:38:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

rodewouw

Beste allen, gisteren ineens een mos dat mij voorkwam als erg ongewoon. Maar misschien vergis ik me. Kan iemand het voor mij determineren? Bij voorbaat hartelijke dank, Addy
addy

rodewouw

Min of meer hetzelfde plaatje maar met meer kb. Hopelijk maakt dat het wat duidelijker. Groet, Addy
addy

rodewouw

#2
Inmiddels begin ik me af te vragen of het bronsmos is. Zou goed kunnen binnen het gebied?? (Noordhollands Duinreservaat) Zie kaart.

Zie bv dit: http://www.botaniliberec.cz/img/4c98c89f87179.jpg  ???

Hoor graag wat deskundig commentaar!
                                                            Addy
addy

vdvaart

Hallo Addy,
Mijn indruk is dat de roodbruine kleur niet wijst op een bepaalde soort, dit mos is zo te zien vooral dood en daardoor verkleurd.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

rodewouw

Hallo Koos, afgezien van de beigere stukken (op de foto -vooral aan de onderkant- goed te ontwaren) leek het mos mij eigenlijk niet dood en de rodere punten zelfs jonge, uitspruitende stukken. Het is o.a. vanwege de vorm van die drogere, beige stukken dat ik over bronsmos begon te denken. (Wel na het bekijken van honderden mosfoto's. Maar weten doe ik helemaal niets van mossen ... ). Ik probeer  over een paar dagen de  'plak' weer eens te bekijken. Dat lukt waarschijnlijk wel want hij viel vanwege de bruinrode kleur erg op in de omgeving. (Ik liep er voorbij en keerde meteen op mijn schreden terug). In elk geval bedankt, alvast! Dag, Addy
addy

vdvaart

Hallo Addy,
Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar ik ken zelf eigenlijk geen mossen met die kleur, wat ik wel vaker zie zijn mossen die zo'n kleur aannemen door bijzondere omstandigheden zoals de aanwezigheid van urine of uitwerpselen, verkleuring door zeer fel zonlicht of zoals ik recent op waarneming.nl las van Ben Kruijsen door roodverkleuring tegen vorstschade. De foto laat mij niet voldoende detail zien om te raden welke soort het is (geweest), maar wellicht hebben anderen een beter oog. Ik zou een volgende keer nog iets dichter op het mos fotograferen!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

rodewouw

Ja, zoiets. Verkleuring door iets bijzonders in de grond, daar heb ik ook nog aan gedacht. Ik hoop dat ik de plek terugvind en dan hoor je het nog. De foto zal ik proberen duidelijker te maken. Lastig is dat hij voor gebruik op het forum terug moet van 6MB naar maximaal 400 KB. Enfin, wie weet lukt een en ander. Dag, Addy
addy

vdvaart

Je kunt me de hogere resolutie emailen, vaart008@planet.nl.....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

#8
ik zie soorten als Hieracium pilosella en Hypochaeris radicata dus niet al te kalkrijk. Zo te zien is dit gebied begraasd door paarden (?) want we zien m.i. de restanten van uitwerpselen van grote grazers waardoor het mos verkleurd is.

rodewouw

Beste Ben, wat een toeval. Ik stuurde op hetzelfde moment de 7MB foto's naar Koos. Jullie zijn het met elkaar eens lijkt me. En ja, grote grazers zijn er inderdaad wel in het duinreservaat, paarden ook. Op dit stuk duin zie je niet zo vaak maar een enkele keer toch wel, vooral de paarden. Hartelijk dank voor de moeite. Vriendelijke groet, Addy
addy

rodewouw

Beste Koos, 
de fotobestanden komen steeds maar niet aan. Een alleen-tekst-mailtje ook niet.
Maar bij, inmiddels, zoveel overeenstemming is alles toch wel duidelijk: we gaan,  helemaal voor de optie paardepis. Veel dank voor de moeite! Hartelijke groet, Addy
addy

vdvaart

Hallo Addy,
De foto is wel degelijk aangekomen, en wel 2x, en toen was mijn mailbox vol....
Ik heb de foto bekeken en weet nog niet precies welke mossen er opstaan, rood verkleurd door uitwerpselen, dat staat wel vast nu Ben het daar mee eens is. Ik zie zeker 3 mossen.
Allereerst groot laddermos, het niet rood verkleurde, inderdaad laddervormige mos met stomp eindigende zijtakken. Het echt rode mos is zo te zien een recht omhoog groeiend niet vertakt mos, dat zou misschien een haarmos kunnen zijn, ik sluit een uitsnede van je foto bij, misschien dat anderen een beter idee hebben. Tenslotte zie ik nog fijner mos dat wat goudkleurig is maar daar kan ik zelfs de naam niet van raden, ook op de hoge resolutiefoto te onscherp.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

rodewouw

Hallo Koos, Wat leuk dat je toch nog bent gaan kijken welke soorten het zijn die er zo verkleurd bij liggen! Ik was daar toch wel benieuwd naar. En dat derde mos, is dat dat helemaal linksonder op jouw uitsnede? Of is dat een stukje niet verkleurd/pas opgekomen/heel jong groot laddermos? Inderdaad, het is te onscherp.
Ben benieuwd of er nog iemand naar wil kijken. Dag, Addy
addy

Ben Kruijsen

ik zie op de laatste foto Groot laddermos en waarschijnlijk Polytrichum juniperinum

vdvaart

Hallo Addy,
Op deze uitsnede zie je beter wat ik bedoel, het meer sprietige goudgele mos. Ik kan er geen naam aan geven, helaas.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

rodewouw

Ja, inderdaad!! Ik ga proberen de plek terug te vinden en kijken of zich daar de komende weken nog wat voor doet.  Wie weet is het een nieuw plaatje waard en dan stuur ik het nog even op. Hartelijke groet, Addy
addy