Hoofdmenu

champignon

Gestart door knabenkraut, september 22, 2006, 18:44:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze champignons stonden in een buitenbak vlakbij een hoop paardenmest. Ze roken naar Anijs en bij het beschadigen van de hoed trad er een gele verkleuring op.
De doorsnee van de hoed 12 cm, en van het grote volgroeide exemplaar (foto3) ongeveer 20 cm. De verkleuring op de steel komt niet door druk of beschadiging die ik heb toegebracht.
Herkent iemand deze Champignon?
groetjes,
Dini

knabenkraut

Verkleuring bij beschadiging.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Oud exemplaar van ongeveer 20 cm
groetjes,
Dini

Corryabbink

Dag Dini,

Ik denk aan de Gewone anijschampignon(A. arvensis). Die kan geel verkleuren en heeft een sterke anijsgeur.  :rolleyes:

Ze zijn alleen een beetje groot. Ik lees hier een formaat van 5-15 cm.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Dag Corry,

Zelf ben ik ook gelijk gaan kijken bij de anijschampignon maar er staan een paar dingen in de Gerhardt die niet helemaal overeenkomen, nl de kleur van de steel en de ring zou tandrad inscheurend zijn. Dit herken ik niet op de foto.
groetjes,
Dini

Corryabbink

Dini ik heb Gerhardt niet dus...........wacht maar af ik probeerde je alleen maar te helpen.
met groet, Corry

Corryabbink

In de Phillips staat dat ze 20 cm. kunnen worden met een dubbele ring waarvan de onderste helft als een ster om de steel opensplijt.
met groet, Corry

knabenkraut

CiteerDini ik heb Gerhardt niet dus...........wacht maar af ik probeerde je alleen maar te helpen.
Nog eventjes en hij komt eraan. :rolleyes: Ik leen hem elke keer van de bieb.
En je hulp waardeer ik zeer.
groetjes,
Dini

Cees Veenema

Niet zo bang Dini,

Als jij met je frisse neus Anijs ruikt is het toch een Anijschampignon of niet soms.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerNiet zo bang Dini,

Als jij met je frisse neus Anijs ruikt is het toch een Anijschampignon of niet soms.
Cees er zijn er nog meer die naar Anijs ruiken dus moeten we niet te snel tot deze soort besluiten.

Dini hadden de jonge exemplaren ook roze plaatjes?
met groet, Corry

Cees Veenema

Vind ik niet eerlijk maar dat moet dan maar.
Groet,

Cees

knabenkraut

Het is idd volgens mij de Gewone Anijschampignon. Ik heb even gegoogeld en vond de volgende foto. Deze heeft ook een gladde ring zonder tandradelementen.
Bedankt Corry.
groetjes,
Dini

Niko Buiten

Er zit nog een addertje onder het gras. Ik heb de microscopische sleutel van de in Nederland voorkomende champignons van Marijke Nauta voor mij liggen en daarin schrijft zij dat de diameter van de hoed van de Gewone anijschampignon meestal kleiner dan 10,5 cm is.

Grotere anijschampignons zijn:
-- Forse anijschampignon; diameter hoed meer dan 12 cm; meestal in bossen
-- Sneeuwwitte anijschampignon; diameter hoed 8 tot 17,5 cm; meestal in graslanden
Groet,

Niko Buiten.

knabenkraut

Nou Cees, daar komen da Anijschampignons voor de dag :D

Dag Nico,
Wel vreemd al die verschillende beschrijvingen wat de diameter van de hoed betreft. De Gerhardt geeft aan 5-15cm. En wat Corry zegt, de Phillips ook 15 cm.
Ik ga weer even googelen met jouw informatie :D bedankt.
groetjes,
Dini

Corryabbink

CiteerEr zit nog een addertje onder het gras. Ik heb de microscopische sleutel van de in Nederland voorkomende champignons van Marijke Nauta voor mij liggen en daarin schrijft zij dat de diameter van de hoed van de Gewone anijschampignon meestal kleiner dan 10,5 cm is.

Dag Niko,

Ik weet helemaal niet of het de Gewone anijschampignon is dat zul jij wel beter weten.  Bij de maat van A. arvensis wordt toch ook in Horak, dat boek dat jij ook hebt, aangegeven dat de hoed tot 20 cm kan worden. Daarom zou het wel kunnen.

Citeerde Phillips ook 15 cm.

Dini, Phillips gaf ook 20 cm.
met groet, Corry

Niko Buiten

Dag Dini,

Marijke geeft in deze sleutel niet de maximale maat van de diameter van de hoed van de Gewone anijschampignon. Dat zou ik in de FAN moeten nakijken. (Staat de FAN niet in je bibliotheek?)

Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Ik geef het op ...........je moet de mic er maar bij halen :D De FAN heb ik niet en ik denk Dini ook niet maar dat zegt nog niets..........oude paddestoelen houden zich meestal niet aan de regels het zijn net mensen :rolleyes:  
met groet, Corry

Niko Buiten

Citeer
Dag Niko,

Ik weet helemaal niet of het de Gewone anijschampignon is dat zul jij wel beter weten.  Bij de maat van A. arvensis wordt toch ook in Horak, dat boek dat jij ook hebt, aangegeven dat de hoed tot 20 cm kan worden. Daarom zou het wel kunnen.
Dag Corry,

Aan Horak heb ik helemaal niet gedacht. Dan zou het inderdaad weer wel kunnen. Maar wanneer ik zou moeten kiezen dan zou ik voor de sleutel van Marijke kiezen.

Ik kijk morgen in de FAN na wat daarin de maximale diameter van de hoed van Gewone anijschampignon is.

Ik heb de wetenschappelijke namen van de Forse anijschampignon en de Sneeuwwitte anijschampignon nog niet genoemd. Die zijn respectievelijk Agaricus macrocarpus en Agaricus osecanus. Dat vergemakkelijkt het zoeken op internet.

Ik heb geen flauw idee welke champignon het is, Corry. Daarvoor zou ik microscopisch onderzoek moeten doen.
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Zojuist in de FAN gelezen dat de maximale diameter van de hoed van Gewone anijschampignon 15 cm is.

De maximale diameter van de hoed van Forse anijschampignon is 17 cm en die van de hoed van de Sneeuwwitte anijschampignon is 19 cm.

(Vanwege andere bezigheden ben ik vandaag verder niet voor vragen e.d. bereikbaar.)
Groet,

Niko Buiten.

knabenkraut

Ik bewaar hem voorlopig even in de map onbekend. Maandag ga ik er weer naar toe en dan neem ik er 1 mee.
En Nico ik heb de FAN idd nog niet  maar er staat meer op m'n verlanglijstje o.a een microscoop en een cursus hoe daar mee om te gaan :D
Corry en Nico hartelijk bedankt voor het meedenken.  
groetjes,
Dini

Corryabbink

CiteerZojuist in de FAN gelezen dat de maximale diameter van de hoed van Gewone anijschampignon 15 cm is.

De FAN is ook niet altijd zaligmakend! Je moet ook zelf blijven denken.

In de PdS wordt als uiterste maat 18 cm hoed genoemd.

Dan in de Gele bijbel staat dat de Sneeuwwite anijschampignon vaak verward wordt met de Gewone. Daarvan verschillend door o.a. kleinere en rondere sporen. lang wit blijvende hoed en dikkere ring.

Dini succes ermee! Ik ben benieuwd :rolleyes:

Ik ben maar een leek maar alles op een rijtje gezet geloof ik nog altijd in de Gewone anijschampignon(A.arvensis) mede om de sterke vergeling onder de ring. Je zou nog naar de knol kunnen kijken de Forse anijschampignon(A. macrocarpus) heeft een gerande knol.
met groet, Corry

a.houter

De standplaats is typisch voor A. arvensis, A. macrocarpus is meer een soort van de bossen, en bezit een duidelijke knol (misschien waargenomen?).
Van A. nivescens is bekend dat die niet of nauwelijks verkleurd bij druk of kneuzing.
Dat laatste kenmerk is nog nauwelijks in aanmerking genomen, terwijl dat toch erg duidelijk aanwezig was bij deze waarneming.

Waarschijnlijkste keuze is A. arvensis, temeer omdat je deze ook als sensu lato kan opvatten en dan wordt A. nivescens er automatisch in besloten.

:duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci