Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Vossen voeren  (gelezen 2303 keer)

Norman

• Gast
Vossen voeren
« Gepost op: maart 02, 2011, 22:19:43 pm »

Ik zag deze waarneming; http://waarneming.nl/waarneming/view/52541697
Walgelijk!! Hoe kun je nu een Vos (Carnivoor!!) voeren en dan nog met stroopwafels ook!!!
http://www.youtube.com/user/Kraanvogel2011#p/u/0/t99jtwcxw9g 

Hebben mensen dan echt geen idee hoe ze om moeten gaan met de dieren om ons heen?

Botervlieg

• Gast
Re: Vossen voeren
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2011, 07:19:23 am »

Ook al heeft een vos honger, dan ga je nog geen stroopwafels voeren.
Ook niet vanwege een mank pootje.

Het is de natuur dat dieren ziek worden en dood gaan. Maar nu is het door menselijk toedoen.
Het had beter geweest als ze het dier hadden gelaten zonder eten te geven of eventueel proberen te kijken of er een organisatie is die de vos kan opvangen.

Nu leert de vos dat mensen eten geven en blijft hij komen.
Als hij niet ziek is geworden van de stroopwafel / maagproblemen / diaree / uitdroging...

In de AWD zijn overigens meer vossen die zů tam zijn, ook zonder mank pootje.

Johan Helmus

• Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2011, 09:09:29 am »

Mensen die dergelijke dingen doen, moeten toch even beter na gaan denken bij hun acties. Het lijkt allemaal leuk en aardig om even een lief vosje te voeren, maar op deze manier beloon je dit gedrag, en wordt het dier alleen maar tammer en afhankelijker van door mensen aangeleverd voedsel. Met alle mogelijke nare gevolgen van dien.

Dit lijkt me ook niet echt goed voor het gebit van zo'n dier.  :huh:
Groeten, Johan Helmus

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2011, 09:18:09 am »

Als een vos een stroopwafel tussen het afval vindt eet hij hem ook op.

Herman van der Meer

Jarinka

• Member
    • Gedachten, gedichten & nog meer hersenspinsels
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2011, 09:31:26 am »

Maar als mensen hem een stroopwafel voeren, gaat hij mensen met voer associŽren. Dan wordt de vos steeds tammer en tammer. De kans is groot dat hij dan uiteindelijk afgeschoten wordt, net als de rugzakvossen op de Veluwe.
Niet verstandig dat die mevrouw op het filmpje de vos aait. Nu ging het goed, maar voor hetzelfde geld schrikt de vos en gaat bijten. En met zulke slome/tamme vossen weet je nooit wat voor ziektes hij heeft.
Groeten, Jarinka Heijink
Gedachten, gedichten & nog meer hersenspinsels: Sprong naar de brug.

Botervlieg

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2011, 09:36:12 am »

Is er eigenlijk een beleid op waarneming mbt dit soort foto's?

Je mag hier bijv geen foto's van nesten van vogels plaatsen omdat dat kan uitlokken dat andere mensen
ook nesten gaan zoeken met mogelijke verstoring tot gevolg.

Mogen foto's waarop wilde dieren gevoerd worden wel?

(oke, vogels voeren we ook, maar dat lijkt me een ander verhaal)

Johan Helmus

• Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2011, 10:36:22 am »

Een vos weet niet beter, een mens zou in dat geval wel beter moeten weten.
Groeten, Johan Helmus

Norman

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2011, 16:24:13 pm »

De reden dat de vossen hier zo mak zijn komt niet door het manke pootje, maar omdat hier niet gejaagd word.
De vossen vluchten in dit gebied niet voor mensen, omdat ze deze niet als gevaar zien. Je kunt dit ook bemerken in de OVP. Hier mag ook niet gejaagd worden en zijn de Vossen ook veel minder schuw als elder waar wel gejaagd word. In de OVP weliswaar niet zo rustig als in de AWD.

Doordat ze zo benaderbaar zijn, zijn ze ook makkelijk te verleiden met allerlei consumpties. Die enkele stroopwafel zal wel loslopen, maar de volgende gek voert het beestje een reep chocola. Chocola kan heel giftig zijn voor hondachtigen. Dat heeft die Vos toch niet verdient?
Ik heb al mensen gezien die in dit gebied met zakken hondenbrokken de Vossen voeren. 

Daarnaast moet je er niet aan denken dat de Vos een keer iemand, per ongeluk "bijt". Het "slachtoffer" hoeft maar een beetje te grienen in de lokale media en de heren in het groen met het jachtgeweer staan al weer glimlachend klaar om het bloeddorstige Vosje te elimineren. Uiteraard gelardeerd met allerlei sprookjes over hondsdolheid en vossenlintwormen.

Laat het wilde dier, het wilde dier blijven!

En Johan, inderdaad de mens zou beter moeten weten.

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2011, 17:56:59 pm »

Het gevaar is inderdaad dat het beest al dan niet preventief wegens te grote tamheid wordt geschoten, niet dat het stroopwafels eet. Het is dus niet verstandig om ze te voeren maar ik vind niet dat je het mensen kwalijk mag nemen want het is natuurlijk een mooie ervaring, zeker voor mensen die misschien nog nooit een vos hadden gezien. Iets anders is dat er mensen zijn die ze systematisch voeren en (daardoor) tam maken. Maar ook dan zullen vossen er echt niet ziek van worden, want ze eten uit zichzelf wel ergere rotzooi. Uit afvalbakken en-zakken bijvoorbeeld. Als ze geld en zakken hadden zouden ze waarschijnlijk elke nacht de automatiek in het dorp leegtrekken.

Herman van der Meer

Oenanthe

• Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2011, 22:16:25 pm »

Er is mij geen enkel bewijs bekend dat het slecht voor de gezondheid is om vossen met koek, chocola of wat dan ook te voeren. Zoals Herman al zegt: ze zijn bij het leegeten van de vuilnisbak ook niet kieskeurig. Ik heb jaren geleden eens een vos, die niets mankeerde maar gewoon op me af kwam, een boterham met jam gevoerd. Ik kan je verzekeren dat zulke ervaringen een onuitwisbare indruk maken. Wat dat betreft kan het geen kwaad. Maar de terreinbeheerder is niet gelukkig met dit soort dingen want zij vrezen dat de vossen steeds tammer worden en dan vroeg of laat een kind bijten. Dan breekt de hel los en moeten misschien alle vossen ineens afgeschoten worden. Dat is de reden waarom je geen vossen moet voeren, maar ik heb er begrip voor dat het wel gebeurt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 21, 2011, 22:32:31 pm »

De indruk is onuitwisbaar, dat ben ik helemaal met je eens, maar Theobromine in chocola is gewoon hardstikke dodelijk voor hondachtigen.
Die boterham met jam zal inderdaad wel loslopen, maar chocola dus echt niet.

Het belangrijkste argument om niet te voeren is het risico op een beet. Dat zou echt 10-tallen vossen het leven kosten door de hetze die hierdoor waarschijnlijk ontstaat.

Een wild zwijn een koekje uit de hand voeren is ook zeer indrukwekkend, maar erg risicovol voor zowel het zwijn als het publiek.

Wilde dieren, gewoon niet (uit de hand) voeren.

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #11 Gepost op: maart 21, 2011, 22:54:13 pm »

En daar sluit ik mij volledig bij aan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 21, 2011, 22:59:03 pm »

Maar de terreinbeheerder is niet gelukkig met dit soort dingen want zij vrezen dat de vossen steeds tammer worden en dan vroeg of laat een kind bijten.

Of een volwassene....? De bacteriŽn en ziektes die zo'n dier (in zijn mond) kan meedragen.
Ik wil het risico zelf niet lopen dat ik (wellicht ernstig) ziek wordt door een beet. Dan kan voeren nog zo leuk zijn...

Er zijn zoveel dingen die niet mogen, maar wel een onuitwisbare indruk kunnen maken, moeten we dat dan ook maar toestaan?

Groetjes, Marleen

Oenanthe

• Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 21, 2011, 23:19:38 pm »

Marleen, ik bespeur bij jou dezelfde angst als die ik al vaak bij mensen heb bespeurd: van wilde dieren word je ziek. Wel je handen wassen hoor, zei een dame ooit tegen me toen ik een versufte muis van het fietspad had opgeraapt en in de struiken had gezet. Ik heb er niets van gekregen (zonder handen wassen), net zo min als ik van de duizenden vogels die al geringd heb, ooit iets opgelopen heb.

Wat je vraag betreft: het is niet toegestaan maar je houdt het toch niet tegen. Vraag maar aan een beheerder van een kinderboerderij of een dierentuin: bordjes met niet voeren a.u.b. helpen geen zier. Beesten willen voeren is de mens eigen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2011, 07:28:12 am »

Marleen, ik bespeur bij jou dezelfde angst als die ik al vaak bij mensen heb bespeurd: van wilde dieren word je ziek. Wel je handen wassen hoor, zei een dame ooit tegen me toen ik een versufte muis van het fietspad had opgeraapt en in de struiken had gezet. Ik heb er niets van gekregen (zonder handen wassen), net zo min als ik van de duizenden vogels die al geringd heb, ooit iets opgelopen heb.

Niet elk dier maakt je ziek. En niet elk dier wat je ziek maakt zorgt ervoor dat je dat gelijk merkt. Sommige dingen zijn "sluipend" en kom je pas na jaren achter. Ik wil niet -op wat voor manier en wanneer dan ook- er ziek van worden. Maar vind het voor de natuur ook niet goed. Ik help zo'n beest er echt niet mee door het te voeren. En als het straks zelf niet meer kan jagen, alleen maar omdat ik/wij het voeren zo leuk vind(en). Dat vind ik niet nodig.

Wat je vraag betreft: het is niet toegestaan maar je houdt het toch niet tegen. Vraag maar aan een beheerder van een kinderboerderij of een dierentuin: bordjes met niet voeren a.u.b. helpen geen zier. Beesten willen voeren is de mens eigen.

Dat een ander het doet, is voor mijn geen "excuus" om het dan ook maar te doen. Zelf nadenken, eigen verantwoordelijkheid nemen.

Oenanthe

• Member
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2011, 08:14:24 am »

Natuurlijk heb je gelijk. Ik verwijt jou niet dat je er niet aan mee doet. Daar doe je goed aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2011, 15:46:04 pm »

Wilde dieren, gewoon niet (uit de hand) voeren.
Dus ook geen Egels, Huismussen, Zilvermeeuwen en Knobbelzwanen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostvds

• Member
Re: Vossen voeren - gistermiddag (er lag ook een wilde eend naast; road-kill?)
« Reactie #17 Gepost op: maart 25, 2011, 21:58:05 pm »

Open brief:
"Lief, onzeker, dolend natuurmens,
Bij foto's gaat het pas in tweede instantie om techniek; foto's vertellen een verhaal, jouw verhaal.
Stel dat je dit eendagskuiken hier hebt neergelegd, naast 5 andere, bij fotografisch een van de meest verkrachte vossen van de AWD, wat is je verhaal? Welk beeld, welke woorden zie je als je Jouw Technisch Perfecte Vossenfoto ziet? Nu, over een halfjaar, over 20 jaar? Precies, een K*Tverhaal, gewoon nep. Zoek vossen, ontmoet ze en laat ze vos zijn, ipv die schoothond die je in 20 minuten wilt domestiseren. Wil je trots zijn op je natuurontmoeting, of wil je er telkens aan herinnerd worden wat voor loser je bent om de natuur zo naar je hand te willen zetten? De keuze is aan jou.

Warme groet,

Joost"

www.vandersluijs.net

« Laatst bewerkt op: maart 25, 2011, 22:25:57 pm door joostvds »

Marcel van kammen

• Member
« Reactie #18 Gepost op: april 01, 2011, 12:49:15 pm »

Ach...in ieder geval beter voor de Vos dan stroopwafels  >:D :rolleye:
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 21 queries.