Hoi,
Ik heb mijn voorstel af voor het verbergen van wereldwijd bedreigde zoogdieren door stroperij.
Mijn voorstel is om te beginnen met de soorten te verbergen die bij de IUCN de status Vulnerable of zwaarder hebben en daarnaast te lijden hebben onder de door de IUCN aangegeven threat “Hunting en collecting terrestrial mammals”.
De excel is groter dan 400 kb en een plat bestand zou nuttige informatie verliezen, dus ik heb het gestuurd naar infoatwaarneming.nl.
In mijn bestand heb ik deze soorten de code 9 gegeven in de kolom D ‘obscure’.
Werkwijze:
Ik heb bij IUCN Redlist een export gemaakt op de volgende criteria:
1. Mammal
2. Threat: Biological resource use: Hunting en trapping terrestrial mammals is van de threats die de soort bedreigen
Ik heb daarna een export gemaakt van de observado zoogdierenlijst.
Ik heb de lijsten gematcht op wetenschappelijke naam (zie tabblad 1 Kolom R).
Ik heb de match gefilterd op VU, EN, CR
Vervolgens heb ik deze selectie van soorten een 9 gegeven in tabblad Kolom D ‘obscure’ en deze nagelopen op bijvoorbeeld Beluga en Polar Bear waar verbergen minder nodig voor lijkt.
Daarnaast heb ik gekeken welke door poaching bedreigde soorten niet in Observado staan en deze toegevoegd (zie tabblad 1 kolom T en tabblad 2 Kolom Y) en indien nodig ook op 9 gezet in de kolom obscure.
Persoonlijk lijkt het me goed om dit soort acties ook te herhalen voor de andere soortgroepen, en later te proberen om op basis van nieuwsberichten, rapporten en lokale kennis nog meer te verbergen, maar dan is de grote bulk alvast beter afgeschermd.
Groet,
Maurice Tijm