Rupsenaaskever

Gestart door HJ Eygenraam, mei 31, 2005, 10:26:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJ Eygenraam

Op waarneming.nl is 2 keer de rupsenaaskever, Dendroxena quadrimaculata gemeld, de tweede vandaag door ondergetekende. Nu lijkt het door mij waargenomen beestje sprekend op de Xylodrepa quadrimaculata bij www.koleopterologie.de foto
Weet iemand of het hier om 2 verschillende rupsenaaskevers gaat of om 2 verschillende wetenschappelijke namen voor de zelfde kever ?

Groet, Henk Eygenraam

boogey55

Op Dendroxena quadrimaculata bij google niets te vinden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

HJ Eygenraam

Klopt. Maar wel op alleen Dendroxena. Plaatjes van een identieke ? kever.

Mark van Veen

#3
De genusnaam lijkt veranderd te zijn. Zie: Finse naamlijst, genus Dendroxena.

Op basis van deze naamlijst lijkt Dendroxena de juiste (meest recente) genusnaam te zijn.  Daarmee is waarneming.nl up-to-date  :duim:

Mark
groet,

Mark van Veen

HJ Eygenraam

Oké, da's mooi.

Moet ik nu uit deze Finse lijst opmaken dat Motschulsky de naam Dendroxena in 1858 heeft ingevoerd, Thomson vanaf  1859 Xylodrepa, maar dat  Dendroxena de enig juiste naam is ?

Mark van Veen

CiteerMoet ik nu uit deze Finse lijst opmaken dat Motschulsky de naam Dendroxena in 1858 heeft ingevoerd, Thomson vanaf  1859 Xylodrepa, maar dat  Dendroxena de enig juiste naam is ?
Dat klopt.

Bedenk je dat voor soortnamen geldt dat de oudste (eerst gepubliceerde) naam geldt, maar dat genera meer de taxonomische indeling weerspiegelen. In dit geval zien we dat:
1. Linneaus de soort beschreven heeft (in een ander genus want (Linnaeus, 1761 nec Linnaeus, 1758) staat tussen haakjes; welk genus weet ik niet maar Linneaus plaatste de soorten in heeeel brede genera),
2. dat meneer Motchulsky de soort in het genus Dendroxena heeft geplaatst,
3. dat meneer Thompson de soort in Xylodrepa heeft geplaatst,
4. maar dat de opinie nu is dat de soort toch in het genus Dendroxena hoort.

Mark
groet,

Mark van Veen

HJ Eygenraam

Quadripunctata is blijkbaar ook nog eens veranderd naar quadrimaculata.

Ik was al wel vaker op deze lijsten gestuit bij het googelen maar begin er nu iets meer van te begrijpen.

Groet, Henk

gardensafari

Beste Mark en Henk,

Ik had Henk ook al een mailtje gestuurd over deze wirwar van namen, maar Mark heeft het al opgelost. Is er trouwens een site van de club die officieel die namen vaststelt, zodat je een en ander kunt checken?
Een geheel ander verhaal is dat van de synoniemen die nu niet op waarneming.nl staan. Op zich niet zo belangrijk, heb ik ook lang gedacht. Maar veel mensen gebruiken zoekmachines en om die mensen op onze site te krijgen is het belangrijk over veel alternatieve namen te beschikken, mits nog gebruikt, anders zien al die lieden onze site nooit. Nogmaals dit heeft niets met wetenschap of zo te maken, maar met 'commercie'.
Misschien eens een boom over opzetten?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.