Aanstaande zondag naar korhoen

Gestart door Robert V.T, april 06, 2011, 22:02:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Komende zondag ga ik met mijn vader naar de korhoenders bij de sallandse heuvelrug. Heeft er iemand nog tips waar we het beste kunnen parkeren en welke weg we in moeten lopen? En weet er iemand nog andere leuke gebieden daar in de buurt?

Alvast bedankt.
Groeten,

Robert van Tiel

Yeronimo

Hallo Robert, ik ga zondag ook naar de Sallandse Heuvelrug per trein. Deze stopt bij het bezoekerscentrum in de buurt en vanaf het bezoekerscentrum is het prima te doen en kan je nog een hoop leuke soorten onderweg tegenkomen.
Andere gebieden in de buurt die goed zijn voor leuke vogelsoorten zou ik zo één-twee-drie niet weten. Wat ik wel weet is dat we toen het Gravenbos in Almelo hadden geprobeerd op Middelste Bonte Specht maar helaas die moeten dippen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Robertmeer

Je kan het beste op de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer parkeren. Het adres is Grotestraat 281 te Nijverdal. Vanaf hier is het ongeveer een half uurtje lopen naar de heide. Deze is te bereiken door de grote weg (de Nijverdalsebergweg) naar het zuiden te volgen. Aan het eind van deze weg heb de grootste kans om ze te zien. Voor een kaartje zie hier.

Wij zijn twee weken geleden geweest en hebben het gecombineerd met Twickel voor bosvogels (hoofdzakelijk voor de MiBo), maar voor jou als Limburger zal dit vast niet meer zo interessant zijn... ;D
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

Ik heb een goeie tip, ga op zaterdag, dan kom je jnm'ers tegen  :duim:
Gijs

Ted van der Knaap

Citaat van: Robert V.T op april 06, 2011, 22:02:33 PM
En weet er iemand nog andere leuke gebieden daar in de buurt?

Alvast bedankt.

Wat er vrij dicht in de buurt ligt (ietsje boven Vriezeveen) is het gebied Engbertsdijksvenen: http://waarneming.nl/gebied/info/72009 
Vandaag vloog daar een Purperreiger over en 'n paar dagen geleden 2 Kraanvogels.
Mooi uitgestrekt gebied ook met Vogelkijkhutten/schermen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Theovanv

Die Korhoenen moet ik ook een keer doen, de balts is wel zo'n beetje afgelopen denk ik dus ze zullen straks wel moeilijker te vinden zijn?
Theo van Veenendaal

Robert V.T

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!
Groeten,

Robert van Tiel

snwja3

Je hebt twee makkelijker plekken om te parkeren.

1) bij Haarle, achter de boerderij van SBB:
http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=52.353849,6.38649&hl=en&geocode=&mra=mift&mrsp=1&sz=14&sll=52.347557,6.412582&sspn=0.036387,0.111322&ie=UTF8&t=h&z=14
Je hoeft dan alleen het fietspad af te lopen, onderweg ook erg leuk voor Bosuil, Zwarte Specht, ect.

2) aan de oostkant (bij de camping Noetselerberg), is het kortst bij de plek waar ze tegenwoordig vnl zitten:
http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=52.350284,6.45524&hl=en&geocode=&mra=mift&mrsp=1&sz=14&sll=52.353534,6.44906&sspn=0.036382,0.111322&doflg=ptk&ie=UTF8&t=h&z=14
Wietze Janse

Rickschonewille

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 00:00:58 AM
Die Korhoenen moet ik ook een keer doen, de balts is wel zo'n beetje afgelopen denk ik dus ze zullen straks wel moeilijker te vinden zijn?

De Baltstijd is nog zeker niet afgelopen hoor! Het word prima weer dit weekend, en ze worden per jaar zeldzamer dus ik zou dit weekend toeslaan ;)

snwja3

Citaat van: Theovanv op april 07, 2011, 00:00:58 AM
Die Korhoenen moet ik ook een keer doen, de balts is wel zo'n beetje afgelopen denk ik dus ze zullen straks wel moeilijker te vinden zijn?

Mijn ervaring is dat ze op mooie zwoele zomeravonden in mei ook goed te doen zijn. Heb ze dan nog regelmatig bolderend gezien. Was wel alweer een paar jaren en langer terug, toen ze nog wat algemener waren. Mooi combo met Nachtzwaluw, Houtsnip etc., ook eens een mooi langdurig jagend vrouwtje Roodpootvalk erbij.
Wietze Janse

laatvlieger

Zorg wel dat je er vanaf het eerste licht bent! En blijf een lange tijd staan en kijk goed om je heen. Op de heide zijn enkele brandplekken, de mannetjes kun je soms op deze kale plekken zien, maar zitten vaak net langs de rand van zo'n plek. Soms vliegen ze ook over de hei. Ik heb er zelf onlangs 2 man en minimaal 3 vrouwtjes gezien, maar had daarmee erg mazzel. Een jagende Blauwe Kiekendief man joeg de beesten voor zich uit.

Succes, het is een waanzinnig mooie plek!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Theovanv

Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Hey,

Ik wil woensdag graag die kant op met het OV vanuit Groningen. Dat betekent dat ik op z'n vroegst tussen 8 en 9 ter plaatse kan zijn, weet iemand of ik dan nog enige kans heb om de Korhoenders te zien? Ik wil de vogels graag zien nu het nog kan, baltsend of niet. Woensdag wordt wel wat neerslag en relatief weinig zon voorspeld, maar het moet er een keer van komen!

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille

Citaat van: Jos Welbedacht op april 09, 2011, 12:29:04 PM
Hey,

Ik wil woensdag graag die kant op met het OV vanuit Groningen. Dat betekent dat ik op z'n vroegst tussen 8 en 9 ter plaatse kan zijn, weet iemand of ik dan nog enige kans heb om de Korhoenders te zien? Ik wil de vogels graag zien nu het nog kan, baltsend of niet. Woensdag wordt wel wat neerslag en relatief weinig zon voorspeld, maar het moet er een keer van komen!

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Toen ik er vorige week was waren ze nog bezig met bolderen om half 10. Maar dat zegt natuurlijk niks over hoe het morgen zal zijn. Maar als je er om half 9 bent, en dan ook echt al op de heide bent, dan moet het denk ik lukken.

Jos Welbedacht

Bedankt voor je reactie, Rick. Zou leuk zijn om de vogels te zien!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maarten Hotting

Leuk om al die tips te lezen, daar heb ik ook wel wat aan  ;) .
Ik wil dit voorjaar ook nog graag die kant op en kan op z´n vroegste pas 7 mei!
Ik heb de waarnemingen van afgelopen jaren bekeken en begin mei was toen nog wel te doen!
Hopelijk werken ze dit jaar dan ook nog mee en kan ik ze ook nog in NL zien voordat ze helemaal verdwenen zijn.
Groet,
Maarten

Jarinka

Ik ben er vandaag geweest, en 't is zeker de moeite waard! Als je vergeet dat deze populatie gedoemd is tot uitsterven, kun je er erg van genieten. Ik heb een opvliegend mannetje gezien, en later zaten er een stuk verderop twee mannen te baltsen. En ook voor de rest is het een erg leuk gebied.

Jos, een tip: als je een fiets huurt, neem dan geen OV-fiets. De heuvels zijn steil, en op de heide zelf is erg veel los zand. Een OV-fiets is dan absoluut niet handig, zoals ik vandaag zelf heb ondervonden.
In Raalte worden er (behalve OV-fietsen) geen fietsen verhuurd. In Nijverdal zit de Aanstoot, een erg goede plek om fietsen te verhuren. De eigenaar woont boven de winkel, dus als je even van tevoren belt kun je ook een fiets buiten de openingstijden huren. Je betaalt er €7,50 voor een fiets met 5 (of was het 7?) versnellingen. Het is wel een stukje lopen vanaf station Nijverdal, maar het fietst stukken beter.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Mannetje ontzettend dichtbij in de boom zien zitten, maar Jarinka en Stijn hadden het te druk met praten, dus zagen hem pas toen hij al bijna uit beeld was  :rolleye: (had stijn nog aangestoten)

Was zeker een succes!

Het zijn trouwens 8 versnellingen. Ik werd achteraf zelfs nog door de vader van de eigenaar met de auto bij het station afgeleverd, een betere service kan je niet wensen!
Gijs

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op april 09, 2011, 21:06:26 PM
Ik ben er vandaag geweest, en 't is zeker de moeite waard! Als je vergeet dat deze populatie gedoemd is tot uitsterven, kun je er erg van genieten. Ik heb een opvliegend mannetje gezien, en later zaten er een stuk verderop twee mannen te baltsen. En ook voor de rest is het een erg leuk gebied.

Jos, een tip: als je een fiets huurt, neem dan geen OV-fiets. De heuvels zijn steil, en op de heide zelf is erg veel los zand. Een OV-fiets is dan absoluut niet handig, zoals ik vandaag zelf heb ondervonden.
In Raalte worden er (behalve OV-fietsen) geen fietsen verhuurd. In Nijverdal zit de Aanstoot, een erg goede plek om fietsen te verhuren. De eigenaar woont boven de winkel, dus als je even van tevoren belt kun je ook een fiets buiten de openingstijden huren. Je betaalt er €7,50 voor een fiets met 5 (of was het 7?) versnellingen. Het is wel een stukje lopen vanaf station Nijverdal, maar het fietst stukken beter.

Uhm je hebt ook station Nijverdal West, die stopt gewoon recht voor het bezoekerscentrum...
Verder was ik vandaag ook op de Sallandse Heuvelrug maar heb je niet gezien, wel een fietsenbende op een gegeven moment midden op een voetpad wat vast jullie clubje geweest zou zijn ^^
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Wouter van der Ham

@jeroen


Dan heb ik jou dus toch gezien! ik zag bij het bezoekerscentrum maar ik wist niet zeker of jij het was, nu dus wel!  :)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Die fietsenbende midden op dat zandpad? Jup, dat waren wij.

Station Nijverdal West is inderdaad dichterbij, maar daar verhuren ze geen fietsen. Lopen kan op zich wel, maar het is daar vrij groot. Bij tijdnood is het huren van een fiets een goede overweging.
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

Bedankt voor de tip, Jarinka. Fietsen scheelt inderdaad veel tijd, ik zal het overwegen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Ik ga het morgen proberen, ben om 9 uur op de heide, hoop dat het vroeg genoeg is! ;)
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Heb het iets moeten uitstellen. Hopelijk lukt het mij morgen om daar naartoe te gaan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op april 10, 2011, 11:28:09 AM
Die fietsenbende midden op dat zandpad? Jup, dat waren wij.

Ja het is altijd te merken als jullie op stap gaan he, stelletje ongeregeld. Kon er maar net aan door :p
Vond wel beetje onlogische plek om daar fiets neer te zetten, jullie waren ook niet in de buurt van de officiële paden. Verboden gebied ingegaan ofzo?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 12:52:54 PM
Citaat van: Jarinka op april 10, 2011, 11:28:09 AM
Die fietsenbende midden op dat zandpad? Jup, dat waren wij.

Ja het is altijd te merken als jullie op stap gaan he, stelletje ongeregeld. Kon er maar net aan door :p
Vond wel beetje onlogische plek om daar fiets neer te zetten, jullie waren ook niet in de buurt van de officiële paden. Verboden gebied ingegaan ofzo?
Geen idee of het stelletje altijd zo ongeregeld was, dit was mijn eerste keer op een JNM-kamp. Gijs kan je er ongetwijfeld meer over vertellen ;D
Ik vond de locatie ook niet heel logisch. We zijn naar die plek gefietst, en vanaf daar verder over het zandpad gelopen richting de plek waar regelmatig een haan stond te baltsen. Na een poosje zijn we over hetzelfde pad verder gelopen, en kwamen we met wat bochtenwerk bij een lang pad waar heel veel vogelaars stonden te kijken. Daar hebben we in de verte twee hanen gezien. We zijn dus gewoon op de goede paden gebleven ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op april 13, 2011, 14:24:25 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 12:52:54 PM
Citaat van: Jarinka op april 10, 2011, 11:28:09 AM
Die fietsenbende midden op dat zandpad? Jup, dat waren wij.

Ja het is altijd te merken als jullie op stap gaan he, stelletje ongeregeld. Kon er maar net aan door :p
Vond wel beetje onlogische plek om daar fiets neer te zetten, jullie waren ook niet in de buurt van de officiële paden. Verboden gebied ingegaan ofzo?
Geen idee of het stelletje altijd zo ongeregeld was, dit was mijn eerste keer op een JNM-kamp. Gijs kan je er ongetwijfeld meer over vertellen ;D
Ik vond de locatie ook niet heel logisch. We zijn naar die plek gefietst, en vanaf daar verder over het zandpad gelopen richting de plek waar regelmatig een haan stond te baltsen. Na een poosje zijn we over hetzelfde pad verder gelopen, en kwamen we met wat bochtenwerk bij een lang pad waar heel veel vogelaars stonden te kijken. Daar hebben we in de verte twee hanen gezien. We zijn dus gewoon op de goede paden gebleven ;)

Ik denk dat ik inderdaad nu wel weet waar jullie stonden.  :rolleyes:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Citaat van: Jarinka op april 13, 2011, 14:24:25 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 12:52:54 PM
Citaat van: Jarinka op april 10, 2011, 11:28:09 AM
Die fietsenbende midden op dat zandpad? Jup, dat waren wij.

Ja het is altijd te merken als jullie op stap gaan he, stelletje ongeregeld. Kon er maar net aan door :p
Vond wel beetje onlogische plek om daar fiets neer te zetten, jullie waren ook niet in de buurt van de officiële paden. Verboden gebied ingegaan ofzo?
Geen idee of het stelletje altijd zo ongeregeld was, dit was mijn eerste keer op een JNM-kamp. Gijs kan je er ongetwijfeld meer over vertellen ;D
Ik vond de locatie ook niet heel logisch. We zijn naar die plek gefietst, en vanaf daar verder over het zandpad gelopen richting de plek waar regelmatig een haan stond te baltsen. Na een poosje zijn we over hetzelfde pad verder gelopen, en kwamen we met wat bochtenwerk bij een lang pad waar heel veel vogelaars stonden te kijken. Daar hebben we in de verte twee hanen gezien. We zijn dus gewoon op de goede paden gebleven ;)

Ik zal er wat meer over vertellen aan de hand van een foto


Zegt genoeg toch lijkt me  ;D

Gijs