Wit viooltje - Viola alba?

Gestart door Zonnekoning, april 05, 2011, 17:14:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Omdat die niet in de Heukels' staat, vraag ik het voor de zekerheid.
De locatie houd ik geheim, maar ze staan in een vochtig parkbos met exotische en stinsenflora.
Ik kan er in ieder geval niets anders van maken... :)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

brambonius

gewoon witte vorm van maarts viooltje zeker...
Bram

HPM

Herman van der Meer

Zonnekoning

Bedankt, daar had ik even niet aan gedacht!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Maarts viooltje staat in de Heukels, waarbij witte bloemen genoemd worden.

Herman van der Meer

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

han.endt

Misschien dat de wilde vorm ook (heel zeldzaam) witte bloemen kan hebben, maar in een park kan je er wel van uit gaan dat het de cultivar 'Alba' is.

Zonnekoning

Bedankt Han,

De rotzak heeft 2 ervaren natuurgidsen op het verkeerde been gezet!!! :D
Het was een grote excursie (eerder plus dan minus 50, inclusief 2 rolstoelen en 1 scootmobiel!) en hadden de groep opgesplitst.
Dat was dus op Zandhove met thema stinsenplanten (staat verkeerd in het invoerscherm!)...

De hoofdtuinman (Johan S.) kende hem ook niet en wist ook niet dat ze er stonden!
Hij werkt daar ruim 27 jaar en weet verdomd veel van het park...
Van hem heb ik recent een onderzoeksrapport ter inzage gekregen over Soeslo en Zandhove uit 1984.
Dat gaat over de eventuele schadelijke gevolgen van een Floriade in 1992 op die 2 landgoederen en het gebied ertussen...
Het is 159 pagina's + bijlagen (inclusief soortenlijsten van Soeslo en Zandhove...) dik!
Ik heb nog geen tijd gehad om het helemaal door te pluizen... :D 8)

Kan de cultivar 'Alba' aangemaakt worden?
Het is per slot van rekening een stinsenplant en weer wat anders dan een sneeuwklokje, of narcis (kon nog wel eens leuk worden...), of... ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

han.endt

Ik zou hem invoeren als Maarts viooltje met de opmerking dat het hier de cultivar 'Alba' betreft. Ik heb gezien dat in enkel geval wel een cultivar in de database is opgenomen (bijv. Galanthus nivalis 'Plenus'), maar hoever willen we gaan met het toevoegen van cultuurvariëteiten? Het lijkt me ondoenlijk. Verder is het per slot van rekening niet minder een Viola odorata dan de blauwbloemige.......

HPM

Citaat van: Han Endt op april 05, 2011, 21:09:30 PM
Ik zou hem invoeren als Maarts viooltje met de opmerking dat het hier de cultivar 'Alba' betreft. Ik heb gezien dat in enkel geval wel een cultivar in de database is opgenomen (bijv. Galanthus nivalis 'Plenus'), maar hoever willen we gaan met het toevoegen van cultuurvariëteiten? Het lijkt me ondoenlijk. Verder is het per slot van rekening niet minder een Viola odorata dan de blauwbloemige.......

Er zijn wel meer blauwbloemige planten die ook wel eens roze en witte bloemen hebben. Het lijkt me nutteloos om die apart te onderscheiden. Er zitten ook al witte Maartse viooltjes in het bestand. Eentje is er te vinden via 'afwijkend'
http://waarneming.nl/waarneming/view/53115058 maar volgens mij zitten er meer in.
Herman van der Meer

Zonnekoning

Ik heb ze ingevoerd als afwijkende cultivars 'Alba' ingevoerd.

http://waarneming.nl/waarneming/view/53227663
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.