Hybride Meerkoet x Waterhoen - Krimpenerwaard

Gestart door Jan Willem, april 05, 2011, 16:11:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53208671
een onzekere Hybr. Waterhoen x Meerkoet - Fulica atra x Gallinula chloropus gezien op 2011-04-05 te Bergambacht (gemeente)
foto`s :




bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen


BramtK

Het zou in ieder geval interessant zijn om determinatie als gewoon Meerkoet te onderbouwen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Ik zie alleen de kleur van de bles die afwijkt van Meerkoet. Dat lijkt me te weinig voor een hybride.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

Doet me denken aan de Slate-coloured Coot uit zuid-amerika



Die hybride heeft namelijk ook een gele/rode/oranje snavel
Gijs

Herman van der Klis

Ik zie geen spooortje waterhoen bij deze vogel . ook de zogeheten 'hybridegevallen' met gekleurde blessen in Amerika bij Slate-coloured Coot zijn meestal  'presumed' en  'considered to be' .

Herman vvan der Klis
Herman van der Klis

JohanvantBosch

Citaat van: Herman van der Klis op april 06, 2011, 08:11:39 AM
Ik zie geen spooortje waterhoen bij deze vogel . ook de zogeheten 'hybridegevallen' met gekleurde blessen in Amerika bij Slate-coloured Coot zijn meestal  'presumed' en  'considered to be' .

Herman vvan der Klis

Maar wat denk jij dan dat het is? Een gezwel? Een afwijking? ???

Herman van der Klis

Citaat van: JohanvantBosch op april 06, 2011, 09:43:33 AM
Citaat van: Herman van der Klis op april 06, 2011, 08:11:39 AM
Ik zie geen spooortje waterhoen bij deze vogel . ook de zogeheten 'hybridegevallen' met gekleurde blessen in Amerika bij Slate-coloured Coot zijn meestal  'presumed' en  'considered to be' .

Herman vvan der Klis

Maar wat denk jij dan dat het is? Een gezwel? Een afwijking? ???

Misschien dat de fotograaf Jan Willem nog eens terug moet om de vogel beter te bekijken of nog meer en betere foto's. De rode vlekjes onder aan de bles en op snavel (bovenaan) ; zijn dat rode pigment (kleur) vlekjes of wondjes ?  Lastig te zien.

Herman van der Klis
Herman van der Klis

steenl

Citeerrode vlekjes onder aan de bles en op snavel (bovenaan)
Lijkt erop dat het rood pigment is. Dus hybride met Waterhoen?  Volgens mij wel.

BramtK

In het artikel van Harvey van Diek worden kenmerken van zekere hybriden genoemd: "De hybriden werden als zodanig gedetermineerd omdat ze zowel kenmerken van Meerkoet (zoals grootte, ontbreken van witte streep op de flanken) als van Waterhoen (zoals witte onderstaart en groene poten) vertoonden, alsmede intermediaire kenmerken zoals de smalle lobben aan de tenen. De kenmerken van de hybriden komen vrijwel geheel overeen met die van de beschrijving en kleurenfoto's van een hybride Waterhoen x Meerkoet in de winter van 1995/96 in Stuttgart, Duitsland, in Pfiz (1997) en met de algemene beschrijving van hybriden Waterhoen x Meerkoet door Thiede (1995). Meer foto's van de Arnhemse hybriden zijn te vinden in Anonymus (2000) en Perdeck et al (2000)."

Deze vogel vertoont een van die kenmerken - en dat nog maar ten dele - namelijk een oranjegetinte bles. Andere kenmerken zijn of niet zichtbaar of wijzen op Meerkoet. Hybride kan met deze foto dus niet worden bewezen en vooralsnog moeten we m.i. uitgaan van een Meerkoet met merkwaardige verkleuring van de bles.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan Willem

Afgelopen vrijdag heb ik de vogel niet terug kunnen vinden. Gisteren heeft Kjell Nilsen mooie foto's van het beest kunnen maken:

http://waarneming.nl/waarneming/view/53362161
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Sander Haak

Groet, Sander Haak (Woerden)

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

joostheeremans

#16
Citaat van: j.steenbergen op april 12, 2011, 15:11:47 PM
Daar heb jij dan weer gelijk in.
Waar had jij dan gelijk in?  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Herman van der Klis

Citaat van: Jan Willem op april 12, 2011, 09:02:18 AM
Afgelopen vrijdag heb ik de vogel niet terug kunnen vinden. Gisteren heeft Kjell Nilsen mooie foto's van het beest kunnen maken:

http://waarneming.nl/waarneming/view/53362161

Ik ben er afgelopen zondag geweest Jan Willem. Het beest met de geel/oranje bles zat inmiddels op eieren en is dus klaarblijkelijk een vrouwtje . Overigens zijn de oranje vlekken op de poten van adulten normaal hoor. Ben wel nieuwschierig hoe de jongen er uit gaan zien.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

HPM

Citaat van: Herman van der Klis op april 13, 2011, 22:16:48 PM
Citaat van: Jan Willem op april 12, 2011, 09:02:18 AM
Afgelopen vrijdag heb ik de vogel niet terug kunnen vinden. Gisteren heeft Kjell Nilsen mooie foto's van het beest kunnen maken:

http://waarneming.nl/waarneming/view/53362161

Ik ben er afgelopen zondag geweest Jan Willem. Het beest met de geel/oranje bles zat inmiddels op eieren en is dus klaarblijkelijk een vrouwtje . Overigens zijn de oranje vlekken op de poten van adulten normaal hoor. Ben wel nieuwschierig hoe de jongen er uit gaan zien.

mvg

Herman van der Klis

Beide geslachten broeden.
Herman van der Meer

BramtK

Een foto van de tenen zou wellicht interessant zijn ter beantwoording van de vraag of dit een hybride is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Citaat van: HPM op april 13, 2011, 22:28:02 PM
Citaat van: Herman van der Klis op april 13, 2011, 22:16:48 PM
Citaat van: Jan Willem op april 12, 2011, 09:02:18 AM
Afgelopen vrijdag heb ik de vogel niet terug kunnen vinden. Gisteren heeft Kjell Nilsen mooie foto's van het beest kunnen maken:

http://waarneming.nl/waarneming/view/53362161

Ik ben er afgelopen zondag geweest Jan Willem. Het beest met de geel/oranje bles zat inmiddels op eieren en is dus klaarblijkelijk een vrouwtje . Overigens zijn de oranje vlekken op de poten van adulten normaal hoor. Ben wel nieuwschierig hoe de jongen er uit gaan zien.

mvg

Herman van der Klis

Beide geslachten broeden.

Zij is nog aan het leggen , legsel was nog niet compleet, broeden begint later .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Herman van der Klis

Citaat van: BramtK op april 13, 2011, 22:34:19 PM
Een foto van de tenen zou wellicht interessant zijn ter beantwoording van de vraag of dit een hybride is.

Je bedoelt , denk ik , de aan(af)wezigheid van teenlobben Bram ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Juist, in het eerder aangehaalde artikel staat een foto van de hybride waarop goed te zien is dat de vorm van de tenen afwijkt van gewone Meerkoet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Citaat van: BramtK op april 14, 2011, 12:09:13 PM
Juist, in het eerder aangehaalde artikel staat een foto van de hybride waarop goed te zien is dat de vorm van de tenen afwijkt van gewone Meerkoet.

Ik ga dit beest zeker wat vaker bezoeken.

mvg

Herman van dewr Klis
Herman van der Klis