Hop

Gestart door Zuidberg, april 05, 2011, 11:56:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zuidberg

Hop
Dag allemaal,


Geen idee of dit de juiste plek is om dit te vermelden.

Zaterdagochtend rond kwart voor negen heb ik op de Ibisweg (Zeewolde/Almere) halverwege de afslagen naar de Wulpweg en de Dodaarsweg een tweetal vogels gezien van het formaat gaai. Eén er van kwam golvend aanvliegen vanuit het bosje tussen de Ibisweg en de A6 en voegde zich bij de andere vogel in één van de bomen naast de Ibisweg. De vogels deden mij in eerste instantie wel denken aan een gaai, maar toch vond ik de vlucht (golvend) niet passen bij de gaai en miste ik de blauwe onderdelen die toch zeker in de vlucht goed te zien zijn. Daarnaast vond ik de hals- en kopkleur erg oranje en niet passen bij de meer naar rood neigende kleur van de gaai. Zwoegend op mijn racefiets heb ik in al mijn domheid in een split second besloten niet om te keren om de vogels nader te bekijken. Naar alle waarschijnlijkheid was het gewoon een paartje gaaien, maar ik twijfel nog steeds en heb spijt dat ik dat niet even zeker heb gesteld.

Omwille van de minimale kans dat het toch twee hoppen waren, wilde ik dit toch even met jullie delen. Voor mensen die koers zetten richting de Dodaarsweg of gewoon toevallig in de buurt zijn, is het misschien aardig om uit te kijken naar verdachte vogels.


Groet,
Joost Zuidberg

HPM

- Gaaien hebben geen blauwe onderdelen. Alleen wat blauw in de vleugel maar dat zie je van afstand niet.
- Gaaien hebben een min of meer golvende vlucht.



Herman van der Meer

Zuidberg

De afstand was zo klein dat het blauw (excuses voor de term "onderdelen") in de vleugel voor mijn gevoel duidelijk zichtbaar had moeten zijn.

Maar goed, ik gaf ook al aan dat het waarschijnlijk gewoon gaaien waren, omdat dat nu eenmaal het meest voor de hand ligt.
Joost Zuidberg

Jarinka

Als het twee Hoppen waren geweest, had je dat duidelijk gezien. In vlucht vallen de zwart-witte vleugels heel erg op, en bovendien vliegen ze vrij vlinderachtig. Zelfs op een paar honderd meter zijn deze kenmerken nog te gebruiken (weet ik uit ervaring).
Groeten, Jarinka Heijink

Zuidberg

Citaat van: Jarinka op april 05, 2011, 13:59:50 PM
Als het twee Hoppen waren geweest, had je dat duidelijk gezien. In vlucht vallen de zwart-witte vleugels heel erg op, en bovendien vliegen ze vrij vlinderachtig. Zelfs op een paar honderd meter zijn deze kenmerken nog te gebruiken (weet ik uit ervaring).

Dat denk ik ook, Jarinka. Alhoewel ik niet uit ervaring weet wat ik onder "vlinderachtig" vliegen moet verstaan. Ik heb één keer een zekere hop gezien (in Namibië) en toen is mij de vlucht niet opgevallen. Afgaande op die ene keer weet ik wel dat een hop tamelijk onmiskenbaar is.

Kortom, het waren vast geen hoppen, maar ik ben ook nog steeds niet overtuigd van gaaien..
Joost Zuidberg

Jeroen Nagtegaal

Waarom zo moeilijk doen? Juist goed dat er toch even een berichtje geplaatst word lijkt me.
Beter een paar te veel iets melden dan een keer te weinig toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gko

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2011, 17:14:48 PM
Waarom zo moeilijk doen? Juist goed dat er toch even een berichtje geplaatst word lijkt me.
Beter een paar te veel iets melden dan een keer te weinig toch?

ik ben het niet met je eens, beter dit soort waarnemingen niet melden vind ik,
als hij zelf al niet de moeite nam om af te stappen om ze te controleren.
(niet lullig bedoeld)
met vr gr gkoopman

Stijn E.

Citaat van: gko op april 05, 2011, 17:47:05 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2011, 17:14:48 PM
Waarom zo moeilijk doen? Juist goed dat er toch even een berichtje geplaatst word lijkt me.
Beter een paar te veel iets melden dan een keer te weinig toch?

ik ben het niet met je eens, beter dit soort waarnemingen niet melden vind ik,
als hij zelf al niet de moeite nam om af te stappen om ze te controleren.
(niet lullig bedoeld)

Maar dan krijg je, mochten er tóch twee Hoppen ontdekt worden daar, later mogelijk ook weer een hoos mensen over je heen, dat je het eerder had moeten zeggen...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 05, 2011, 19:30:01 PM
Citaat van: gko op april 05, 2011, 17:47:05 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2011, 17:14:48 PM
Waarom zo moeilijk doen? Juist goed dat er toch even een berichtje geplaatst word lijkt me.
Beter een paar te veel iets melden dan een keer te weinig toch?

ik ben het niet met je eens, beter dit soort waarnemingen niet melden vind ik,
als hij zelf al niet de moeite nam om af te stappen om ze te controleren.
(niet lullig bedoeld)

Maar dan krijg je, mochten er tóch twee Hoppen ontdekt worden daar, later mogelijk ook weer een hoos mensen over je heen, dat je het eerder had moeten zeggen...
Tja, het is ook nooit goed met die vogelaars he...
Raar volk ;D

Ik vind het ook goed dat je hem hebt gemeld.
Maar je zou natuurlijk ook zelf terug kunnen gaan om te kijken of ze er nog zitten ;)

Certhia

Gewoon melden. Mensen die gaan kijken weten dat het niet om een zekere melding gaat dus no harm done en als er wel twee hoppen zitten heb je later geen gezeik.


Prima actie! Volgende keer natuurlijk wel gewoon even afstappen. :)


Marc

Zuidberg

Dank voor alle reacties. Ik kan ze me allemaal prima voorstellen.

Hoe dan ook was dit een pijnlijk leermoment. Volgende keer keer ik zeker om.
Joost Zuidberg