Parallelspletige brokkelspoorzwam - Sporormiella teretispora

Gestart door ratje, april 05, 2011, 11:38:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

#30
Citaat van: Dieter op april 11, 2011, 00:51:39 AM
Ik heb de kenmerken in Doveri een goed bekeken  :angel:
Het eerste waar je moet naar kijken is of de asci aan de basis zeer plots vernauwen of eerder geleidelijk aan versmallen.
Indien de asci geleidelijk aan versmallen dan is het waarschijnlijk S. grandispora.
Indien ze echter abrupt versmallen dan moet je kijken of de septa scheef lopen over de sporen (S. intermedia) of eerder evenwijdig met de sporen (S. teretispora).
Het al dan niet golven van de septa is geen goed kenmerk omdat ze dat bij beide doen volgens de beschrijvingen.

Hoi Dieter, de asci bij deze soort waren abrupt gerond. Bij de vorige brokkelspoor die ik had ging de asci heel geleidelijk naar een eindpunt,bij deze was dat niet het geval. Ik heb hier juist erg opgelet. Van de septa zal ik even bekijken. Ik ga ervan uit dat de septa enigszins schuin lopen als ik het zo bekijk. Ik denk ook dat daarom de spoormodellen enigszins gebogen zijn.

xenion

Dieter, jij noemt het septa, maar je bedoelt kiemspleet neem ik aan?

Hannie, je hebt wel naar de basis (waar de steel zit) van de asci gekeken? Door jouw reactie heb ik het idee dat je de top hebt bekeken.
Groeten,
Martin

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: xenion op april 11, 2011, 21:43:37 PM
Dieter, jij noemt het septa, maar je bedoelt kiemspleet neem ik aan?

Hannie, je hebt wel naar de basis (waar de steel zit) van de asci gekeken? Door jouw reactie heb ik het idee dat je de top hebt bekeken.

Nee ik had niet begrepen dat Dieter de kiemspleet bedoelde. En ik had gezien dat bij de asci beide kanten afgerond waren dus niet langzaam uitliepen. Dit heb ik ook gevolgd in de sleutel.
De kiemspleten lopen lichtelijk schuin over de sporen.

Dieter

Hoi Hannie,

Sorry voor de verwarring!
Ja het is nu aan u om uit te maken welke soort het is. Ik zou er persoonlijk een onzekere S. teretispora  van maken want de kenmerken wijken wat af van de beschrijving om er een zekere determinatie van te maken. S. intermedia sluit ik niet helemaal .

Groetjes Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: ratje op april 12, 2011, 13:43:01 PM
Nee ik had niet begrepen dat Dieter de kiemspleet bedoelde. En ik had gezien dat bij de asci beide kanten afgerond waren dus niet langzaam uitliepen. Dit heb ik ook gevolgd in de sleutel.
Één kant van de ascus is in ieder geval min of meer gesteeld en aangezien die kant aan de onderliggende cellen gehecht is zal deze niet afgerond zijn, maar wat afgeplat, zoals ook op het plaatje van Loes te zien is. Het is soms wel lastig te zien.
Groeten,
Martin

ratje

#36
Citaat van: LoesT op april 10, 2011, 23:51:01 PM

Hannie,

S. Grandispora lijkt me een kanshebber. Volgens E&E komt deze op paardenmest voor (S. Intermedia doet dat in dit boek niet)
Pseudothecia 0.3-0.4mm diam. Ascospores 3-septate, cylindric-fusiform, 45-60 x 12-14, germ-splits parallel, sheath broad.
De sporenmaten komen aardig in de buurt.
Voor een tekening van de ascospores, zie fig 461

ik schaam me diep, ik had deze reactie gewoon over het hoofd gezien. Wel gezien maar niet genoeg aandacht aan besteedt, Foutje. Sorry Loes.
Als ik bij de E&E de sleutel lees kom ik ook uit bij de Grandispora, maar dan komt het volgende probleem. Staat niet in de lijst en ook niet bij verspreidingsatlas. Zucht, zucht.  ??? :-\ :D

Dieter

#37
Hannie toch  :P
Zoals Martin zei is het soms toch beter om Doveri te gebruiken. Doveri zegt bv. dat intermedia geen mestype verkiest...
S. grandispora had je uitgesloten op basis van men uitleg. (zie citaat hieronder) Mocht je een foto hebben van de basis van de asci mag je die altijd eens toevoegen want is niet goed te zien op u vorige foto's.

Citaat van: Dieter op april 11, 2011, 00:51:39 AM
Ik heb de kenmerken in Doveri een goed bekeken  :angel:
Het eerste waar je moet naar kijken is of de asci aan de basis zeer plots vernauwen of eerder geleidelijk aan versmallen.
Indien de asci geleidelijk aan versmallen dan is het waarschijnlijk S. grandispora.
Indien ze echter abrupt versmallen dan moet je kijken of de kiemspleet scheef lopen over de sporen (S. intermedia) of eerder evenwijdig met de sporen (S. teretispora).
Het al dan niet golven van de kiemspleten is geen goed kenmerk omdat ze dat bij beide doen volgens de beschrijvingen.

S. grandispora heeft volgens Doveri trouwens een duidelijke nek, de andere twee niet echt, ook een kenmerk waar je eens naar kan kijken.

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Ik hoop dat jullie mijn mooie kunstwerken op prijs kunnen stellen.  :P  Ik zie ze nog steeds als rondlopend en zoals ik al eerder zei heb ik ze op de foto misschien niet al te duidelijk staan, onder de mic heb ik ze aan beide kanten tamelijk rondlopend gezien.

Dieter

#39
Het is gratis ter beschikking gekomen. Revision of the genera Sporormia and Sporormiella: http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/b72-061

Very interesting, de artikels die tot vorige week niet vrij beschikbaar zijn, staan nu gratis ter beschikking. Vlug een paar bestanden afhalen voor het te laat is, je weet maar nooit.  :wacko:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje


Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Kan geen kwaad om te downloaden :) De artikelen zijn wel vrij oud, misschien dat ze daarom vrij te downloaden zijn?
Groeten,
Martin

Dieter

Citaat van: xenion op april 19, 2011, 23:01:00 PM
De artikelen zijn wel vrij oud, misschien dat ze daarom vrij te downloaden zijn?
Alles is momenteel vrij te downloaden: 1951-2011  :wacko:
En de ervaring leert, hoe ouder de artikels, hoe moeilijker dat je eraan raakt.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Maar de informatie die ik nog zocht staat er weer net niet op :(
Groeten,
Martin

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Iets van een beschrijving van Trichopeziza urticicola (=Mollisia urticicola) (iets beter dan in E&E), er staan wel 2 artikelen op JSTOR waar die schijnbaar in staat, maar daar kom ik nog niet bij.
Groeten,
Martin

Dieter

Komt hieruit: Mollisia urticicola (W. Phillips) W. Phillips, Man. Brit. Discomyc. (London): 177 (1887)

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: Dieter op april 19, 2011, 21:48:56 PM
Valt wel mee, ik had het eigenlijk over andere bestanden die ik nodig had. Deze zijn misschien wel bruikbaar voor u en anderen...
Revision of the genus Podospora
The genus Lasiobolus
North American species of Coprotus (Thelebolaceae: Pezizales)
The psilopezioid fungi. IV. The genus Pachyella (Pezizales)
Taxonomy and relationship within the genus Octospora

Er zijn er nog maar ik heb nog niet verder gekeken...

dank je,  :duim:  deze ook opgeslagen, kan ik ze eens bekijken.

Dieter

Citaat van: Dieter op april 19, 2011, 09:39:38 AM
Very interesting, de artikels die tot vorige week niet vrij beschikbaar zijn, staan nu gratis ter beschikking. Vlug een paar bestanden afhalen voor het te laat is, je weet maar nooit.  :wacko:

Het lek is gedicht  :'(
Gelukkig de dingen die ik nodig had afgehaald.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op mei 03, 2011, 11:47:09 AM
Citaat van: Dieter op april 19, 2011, 09:39:38 AM
Very interesting, de artikels die tot vorige week niet vrij beschikbaar zijn, staan nu gratis ter beschikking. Vlug een paar bestanden afhalen voor het te laat is, je weet maar nooit.  >:D

Het lek is gedicht  :'(
Gelukkig de dingen die ik nodig had afgehaald.

Kon ook niet uitblijven denk ik.  ::)