Parallelspletige brokkelspoorzwam - Sporormiella teretispora

Gestart door ratje, april 05, 2011, 11:38:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op de paardenmest kwam ik weer een sporormiella tegen. Ik heb de sleutel van Doveri geprobeerd te volgen: 1-2-3-11-12-13-14-17-18-19-21-22-23-en kwam vervolgens bij
Parallelspletige brokkelspoorzwam - Sporormiella teretispora. De asci bij de megabrokkelspoor liepen geleidelijk uit, bij deze echter waren ze afgerond direct na de sporen. Wat ik bepreep was dat dit ook bij een keuze hoorde.
Ik heb de sporen op 60x gemeten en vervolgens omgerekend met 1,66:
34-39x6,5-7  en dit x 1,66 is 56,4-64,7x 10,8-11,6.
Alleen het geval is dat de maten niet helemaal binnen de groep die er bij genoemde soort staat valt. Iemand een andere suggestie voor me?

Dieter

#1
Waarom x 1.66? Heb je een 600x vergroting mss?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op april 05, 2011, 11:48:48 AM
Waarom x 1.66?
meestal zijn de maten toch gemeten met 100x(1000). 100 gedeeld door 60 kom ik op 1,66 en nog een hoop 6-en. Is dit niet de juiste manier? en ja dit is dan 600x

Dieter

Ja, dat is de juiste manier. Ik was eventjes vergeten dat er ook modellen zijn met een 600x vergroting, vandaar men aanpassing in de vorige post. Ik ga vanavond eens dat artikel gaan inkijken van men vorige post (zie u vorige sporormiella). Normaal zou het ingescand worden maar ik kreeg gisteren een mail dat het te veel pagina's was.  :-\
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Gezien de stappen die je neemt heb je geen haren gezien, die waren ook echt afwezig?
Waarom ga je voor S. tetrispora en niet S. intermedia?
Groeten,
Martin

Dieter

S. intermedia heeft ronde toppen aan de sporen terwijl deze konisch zijn. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op april 05, 2011, 18:35:53 PM
Gezien de stappen die je neemt heb je geen haren gezien, die waren ook echt afwezig?

ja die waren afwezig, had ik er even bij kunnen zeggen?


xenion

Je hebt maar weinig overlap met de sporenmaat uit Doveri, daardoor durf ik in ieder geval niet zeker te zijn.
Groeten,
Martin

ratje


xenion

Zie de sleutel in Doveri. Daar wordt bij stap 23 gezegd dat S. tetrispora sporen heeft van 63.6-68.4 x 11.8-12.3 µm, daar zitten die van jou nog flink onder qua lengte...
Groeten,
Martin

Ismael

toevallig ook een dergelijk gevalletje onder de  :micro: gehad. Mijne had sporen van 55 * 10 dat valt dus onder S intermedia, ook omdat ik vind dat de mijne  "losjes" aan elkaar zitten zeg maar (deeply constricted at septae, easily fragmenting) ofwel inhammen bij de septa. Als ik deze bekijk zou ik toch ook gaan voor intermedia, vooral omdat je op foto3 goed kunt zien dat ze blijkbaar makkelijk losraken. Ik gebruik overigens E&E die een sporenmaat voor intermedia geeft van 40-60*8-12 en voor grandispora 45-60*12-14 het verschil zit hem daar dus in de breedte van de sporen. Daarvanuit gaande zou ik ook voor intermedia gaan

http://waarneming.nl/waarneming/view/53253515
Groeten Ismaël Wind

ratje

#13
Citaat van: Ismael op april 08, 2011, 01:36:25 AM
toevallig ook een dergelijk gevalletje onder de  :micro: gehad. Mijne had sporen van 55 * 10 dat valt dus onder S intermedia, ook omdat ik vind dat de mijne  "losjes" aan elkaar zitten zeg maar (deeply constricted at septae, easily fragmenting) ofwel inhammen bij de septa. Als ik deze bekijk zou ik toch ook gaan voor intermedia, vooral omdat je op foto3 goed kunt zien dat ze blijkbaar makkelijk losraken. Ik gebruik overigens E&E die een sporenmaat voor intermedia geeft van 40-60*8-12 en voor grandispora 45-60*12-14 het verschil zit hem daar dus in de breedte van de sporen. Daarvanuit gaande zou ik ook voor intermedia gaan

http://waarneming.nl/waarneming/view/53253515

Hoi Ismael, ik had jouw waarneming gezien en eerlijk gezegd vond ik hem er wel wat van weghebben. Ik vind intermedia ook prima hoor. Ik probeer de sleutels te volgen (wat ik best lastig vind) en op deze manier kan ik ook terug lezen waar ik de verkeerde keus heb gemaakt. Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.  :duim: Ik voer hem dan wel in als de intermedia
Ik zal ook nog even bij de E&E kijken

Ismael

E&E de dunne versie he, microfungi on miscellaneous substrates. Ben benieuwd of de anderen er mee eens
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op april 08, 2011, 15:31:52 PM
E&E de dunne versie he, microfungi on miscellaneous substrates. Ben benieuwd of de anderen er mee eens

ja die heb ik op schijf. Ik heb hem al ingevoerd, wacht ook met spanning af  8)

xenion

E&E is eigenlijk veel te beperkt voor determinatie van dit soort dingen, als je bijvoorbeeld Doveri er naast legt kom je er achter dat er maar zeer weinig soorten behandeld worden... Sporormiella valt op zich nog mee, bijna 20 soorten in E&E tegen bijna 30 in Doveri.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op april 08, 2011, 19:50:36 PM
E&E is eigenlijk veel te beperkt voor determinatie van dit soort dingen, als je bijvoorbeeld Doveri er naast legt kom je er achter dat er maar zeer weinig soorten behandeld worden... Sporormiella valt op zich nog mee, bijna 20 soorten in E&E tegen bijna 30 in Doveri.

Ik volg alleen de tip van Ismael op, kan toch geen kwaad om te kijken lijkt me  ???
En wat wil je verder nu dat ik ermee doe? Zoals ik al aangaf heb ik geprobeerd de sleutel te volgen........
Als het te lastig wordt, zeg het dan maar

Dieter

Tuurlijk kan dit geen kwaad, maar kijk eens naar men opmerking over S. intermedia.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op april 08, 2011, 19:58:32 PM
Tuurlijk kan dit geen kwaad, maar kijk eens naar men opmerking over S. intermedia.

zal ik morgen even doen, krijg zo bezoek, dus pc uit  ;D

xenion

Ik geef alleen aan dat E&E te beperkt is voor een zekere determinatie. Welke soort het nu is durf ik in dit geval niet met zekerheid te zeggen.
Groeten,
Martin

Ismael

Citaat van: Dieter op april 08, 2011, 19:58:32 PM
Tuurlijk kan dit geen kwaad, maar kijk eens naar men opmerking over S. intermedia.
Je bedoeld dat deze sporen spits toelopen. De mijne hadden dat inderdaad niet zo Welke kan het dan zijn? In E&E word daar niet over gesproken in de sleutel, en ja E&E is natuurlijk een uitgekleed iets.Maar ik denk wel dat als je precies op een soort komt in E&E qua  :micro: kenmerken en macroscopisch dan ga ik er wel van uit dat het die is. Doveri heeft in dit geval dan 10 soorten meer maar die zullen dan toch zeker wel andere  :micro: kenmerken hebben en wordt je in de sleutel ergens anders heen geleid..?
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Dieter op april 08, 2011, 19:58:32 PM
Tuurlijk kan dit geen kwaad, maar kijk eens naar men opmerking over S. intermedia.

Heb ik gedaan en op basis hiervan zou ik voor tetrispora gaan. Misschien kan deze foto over de celstructuur wat meer duidelijkheid geven, Op grond van de foto's van beide in Doveri zou ik ook voor tetrispora gaan  ;D

xenion

Citaat van: Ismael op april 09, 2011, 00:35:03 AM
Maar ik denk wel dat als je precies op een soort komt in E&E qua  :micro: kenmerken en macroscopisch dan ga ik er wel van uit dat het die is.
Doveri vraagt bijvoorbeeld of het vruchtlichaam behaard is en of de asci ingesnoerd zijn aan de basis, dat zijn dingen die in E&E niet gevraagd worden, als dat de enige verschillen zijn gaat je opmerking niet helemaal op. Dat geldt ook voor soorten die opgesplitst zijn.
Als jij de duidelijk golvende kiemspleet over de sporen hebt gezien moet het wel S. intermedia zijn, ik kan behalve van een deel van de plaatjes uit Doveri niet opmaken dat de sporen duidelijker spits moeten zijn.

Hannie, kijk ook eens naar de kiemspleet over de sporen, bij S. intermedia moet die duidelijk golvend zijn, bij S. teretispora relatief recht. Dit noemt Doveri naast de sporenmaat als verschil.
Groeten,
Martin

ratje

duidelijker spits moeten zijn.

Hannie, kijk ook eens naar de kiemspleet over de sporen, bij S. intermedia moet die duidelijk golvend zijn, bij S. teretispora relatief recht. Dit noemt Doveri naast de sporenmaat als verschil.


ga ik morgen doen. Aldoende leert men..Wat een werk he voor zo'n klein pukkeltje  :rolleye:

Dieter

Jaja, tof hé. Maar die voldoening dat je krijgt als je hem dan gevonden hebt.  ;D
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Op de foto's die ik heb gaan ze recht. Hier de foto's.

xenion

Oei, dat is wel heel recht... S. intermedia valt nu zeker af, maar ook voor S. tetretispora lijken de kiemspleten al plaatjes kijkend veel te recht, maar dat kun jij onder de microscoop beter beoordelen.
Groeten,
Martin

loest

 
Hannie,

S. Grandispora lijkt me een kanshebber. Volgens E&E komt deze op paardenmest voor (S. Intermedia doet dat in dit boek niet)
Pseudothecia 0.3-0.4mm diam. Ascospores 3-septate, cylindric-fusiform, 45-60 x 12-14, germ-splits parallel, sheath broad.
De sporenmaten komen aardig in de buurt.
Voor een tekening van de ascospores, zie fig 461
Groet, Loes

Dieter

Ik heb de kenmerken in Doveri een goed bekeken  :angel:
Het eerste waar je moet naar kijken is of de asci aan de basis zeer plots vernauwen of eerder geleidelijk aan versmallen.
Indien de asci geleidelijk aan versmallen dan is het waarschijnlijk S. grandispora.
Indien ze echter abrupt versmallen dan moet je kijken of de septa scheef lopen over de sporen (S. intermedia) of eerder evenwijdig met de sporen (S. teretispora).
Het al dan niet golven van de septa is geen goed kenmerk omdat ze dat bij beide doen volgens de beschrijvingen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV