Maandopdracht foto april: "baltsend/zingend"

Gestart door Vincent Hart, april 04, 2011, 22:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Eerlijk geleend van Birdpix: De 'maandopdracht'! Elke maand een themaopdracht. Stuur je mooiste/beste foto die aansluit op het thema   naar  MaandopdrachtATlive.com  (nieuw!) ('AT' vervangen door '@').     
*** Vermeld in je mail ook de plaats waar de foto genomen is, en op welke datum ***Na de sluitingsdatum worden de foto's op http://defrisseblik.weebly.com/april.html   geplaatst. Zonder vermelding van fotograaf, maar met datum. Na  plaatsing van de foto's kan iedereen zijn/haar favoriete foto's   nomineren in de  poll in dit topic. De foto met de meeste nominaties wint.
   


   
Opdracht voor april:
"baltsend/zingend".   Maak een foto van een (of meer) baltsende en/of zingende vogel(s). Laat het voorjaar zien! Het hoeft niet persee vunzig, zingende vogels zijn ook heel mooi  ;)
 
Ingangsdatum opdracht (foto's moeten op of na deze datum gemaakt zijn): vrijdag 1 april
Sluitingsdatum insturen: zaterdag 30 april 23.59u!
 

   


Spelregels Maandopdracht
 
  Voor fotografen
  * Foto maximaal 1024x768 pixels.
  * De foto moet gemaakt zijn op of na de ingangsdatum van de opdracht.
  * De inzender moet de foto zelf gemaakt hebben.
  * Deelnemers moeten jonger zijn dan 25 jaar, of pas net begonnen zijn met fotograferen.
  * 1 inzending per deelnemer, MAAR:
    * VOOR de sluitingsdatum mag je nog wisselen: Als je al een foto   gestuurd hebt,  maar vindt dat je inmiddels een betere foto hebt gemaakt, stuur je gewoon die betere foto op. Je eerdere inzending doet   dan dus niet meer mee.
  * LET OP: Het welzijn van vogel en omgeving   zijn ALTIJD belangrijker dan je  foto. Oftewel: Houd je ook bij het   maken van foto's aan de Gedragsregels.  GEEN nestfoto's!
 
  Voor nomineerders
  * Je mag een foto maar 1 keer nomineren.
  * Uiteraard mag je niet je eigen foto nomineren.   
  * Je kunt je stem wijzigen.

   


   
> Jaaropdracht <
Vanaf februari 2011 een nieuwe uitdaging, en een extra stimulans om elke maand mee te doen: De jaaropdracht!   Elke maand zijn er punten te verdienen voor de nummers 1 t/m 3 uit de   uitslag van de maandopdracht, EN voor iedereen die aan die opdracht   meedoet. De punten worden als volgt verdeeld:
Nummer 1 - 5 punten
Nummer 2 - 3 punten
Nummer 3 - 2 punten
Meedoen - (normaal belangrijker dan winnen, nu nog altijd goed voor) 1 punt
Bij een gelijk aantal punten voor 2 of meer deelnemers, krijgen die evenveel punten. Maar als bijvoorbeeld er 2 mensen 1e worden, krijgen die beide 5 punten, en wordt degene met daarna het meeste punten 3e, met 2 punten.                 



Na de laatste opdracht van het jaar (december 2011) wordt de einduitslag   bepaald. Degenen die in die einduitslag de bovenste drie plaatsen   bezetten, worden nu eens niet afgescheept met Eeuwige Roem:
1e plaats aan het eind van het jaar: Een vogelfotografie-workshop, verzorgd door Menno van Duijn (u aangeboden door Inezia Tours) en een leuk boek.
2e plaats aan het eind van het jaar: Een jaarabonnement op het tijdschrift Dutch Birding (u aangeboden door Dutch Birding Association)
3e plaats aan het eind van het jaar: Een tegoedbon voor de Waarneming.nl Webwinkel (u aangeboden door bartwork)

Extra prijzen*
Grootste talent van het jaar: Een vogelfotografie-workshop, verzorgd door Menno van Duijn (u aangeboden door Inezia Tours)
Mooiste foto met een niet-SLR-camera: Een vogelfotografie-workshop, verzorgd door Menno van Duijn (u aangeboden door Inezia Tours)
*Jurering door Menno. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd!

Meedoen is leuker dan winnen
Iedereen die aan het eind van het jaar acht of meer punten heeft, ontvangt deze vintage sticker!

Enneh ... Geen ijsbeer!

Prachtige   prijzen, en nog maar een extra excuus om het komende jaar veel het veld   in te gaan! Niet je camera thuis laten liggen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Leuk onderwerp!

Misschien is het een idee om vanaf nu af te spreken dat stemmen niet meer gewijzigd kunnen worden. Ik heb nu al een paar keer gezien dat sommige foto's stemmen erbij krijgen en er later ineens ook weer afgaan, wordt een beetje onoverzichtelijk en is misschien ook niet zo leuk voor de betreffende fotograaf ;)
Theo van Veenendaal

Stijn E.

Theo, dat geldt natuurlijk niet ale er een foto niet is aangekomen oid, en er later nog bij gezet wordt...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 06, 2011, 15:55:37 PM
Theo, dat geldt natuurlijk niet ale er een foto niet is aangekomen oid, en er later nog bij gezet wordt...
Neej, dat is idd wel reden voor een uitzondering, maar in principe gebeurt dat niet natuurlijk :)
Theo van Veenendaal

Stijn E.

Maar dat het gebeurt komt m.i. ook deels door een aantal foutjes de afgelopen tijd ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

Nog een arbitrair vraagje, hoe streng wordt het criterium baltsend/zingend gehanteerd? Moet de vogel per se zn snavel open hebben of baltsend in beeld zijn? Wanneer is iets baltsen en wanneer niet? Een vogel kan soms rare bewegingen maken en of dat dan baltsen is of iets anders is soms lastig te beoordelen. Ben al een avondje bezig geweest in het veld en vroeg me dat af ;)
Theo van Veenendaal

Maarten Hotting

Citaat van: Theovanv op april 06, 2011, 21:37:21 PM
Nog een arbitrair vraagje, hoe streng wordt het criterium baltsend/zingend gehanteerd? Moet de vogel per se zn snavel open hebben of baltsend in beeld zijn? Wanneer is iets baltsen en wanneer niet? Een vogel kan soms rare bewegingen maken en of dat dan baltsen is of iets anders is soms lastig te beoordelen. Ben al een avondje bezig geweest in het veld en vroeg me dat af ;)

Wanneer een vogel zingt of baltst kan je natuurlijk zelf heel goed vaststellen!
Dan is het alleen nog maar de opdracht van de fotograaf om dat zo goed mogelijk op de foto te krijgen!
Hoe je dat doet moet je helemaal zelf weten, als het maar duidelijk zichtbaar is dat de vogel zingt of baltst.
Groet,
Maarten

Margreet Kwh

Behalve de selectie door de fotograaf, kan de stemmer ook nog selecteren op het criterium zingen/baltsen.
Zo heb je twee filters.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Citaat van: Maarten Hotting op april 06, 2011, 23:40:39 PM
Citaat van: Theovanv op april 06, 2011, 21:37:21 PM
Nog een arbitrair vraagje, hoe streng wordt het criterium baltsend/zingend gehanteerd? Moet de vogel per se zn snavel open hebben of baltsend in beeld zijn? Wanneer is iets baltsen en wanneer niet? Een vogel kan soms rare bewegingen maken en of dat dan baltsen is of iets anders is soms lastig te beoordelen. Ben al een avondje bezig geweest in het veld en vroeg me dat af ;)

Wanneer een vogel zingt of baltst kan je natuurlijk zelf heel goed vaststellen!
Dan is het alleen nog maar de opdracht van de fotograaf om dat zo goed mogelijk op de foto te krijgen!
Hoe je dat doet moet je helemaal zelf weten, als het maar duidelijk zichtbaar is dat de vogel zingt of baltst.
Zingen is makkelijk natuurlijk, maar baltsgedrag bij bijv. zangvogels vind ik niet altijd even duidelijk, soms maken ze andere bewegingen die erop lijken.

Citaat van: MarKoHu op april 07, 2011, 10:30:15 AM
Behalve de selectie door de fotograaf, kan de stemmer ook nog selecteren op het criterium zingen/baltsen.
Zo heb je twee filters.
Hoe bedoel je dat? De foto's gaan niet via ingevoerde waarnemingen ;)
Theo van Veenendaal

Margreet Kwh

Theo, ik druk me kennelijk onduidelijk uit. Jij als fotograaf vraagt je af wanneer gedrag valt onder zingen/baltsen; ik als stemmer kan laten meewegen of ik vind dat de foto zingen/baltsen laat zien. :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Theo van Veenendaal

Yeronimo

Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 22:49:24 PM
Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Heb je nu alleen de sluiter en de ontspanknop? ;D :P
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:35:51 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 22:49:24 PM
Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Heb je nu alleen de sluiter en de ontspanknop? ;D :P

Haha, nee wel iets meer als dat :p
Heb de body in ieder geval al, morgen als goed is de lens bezorgd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 23:36:33 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:35:51 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 22:49:24 PM
Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Heb je nu alleen de sluiter en de ontspanknop? ;D :P

Haha, nee wel iets meer als dat :p
Heb de body in ieder geval al, morgen als goed is de lens bezorgd.
Das chill, welke lens heb je besteld?
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:37:54 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 23:36:33 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:35:51 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 22:49:24 PM
Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Heb je nu alleen de sluiter en de ontspanknop? ;D :P

Haha, nee wel iets meer als dat :p
Heb de body in ieder geval al, morgen als goed is de lens bezorgd.
Das chill, welke lens heb je besteld?

Ach beginnersdingetje, Sigma 55-200 4-5.6 DC canon. Als body Canon eos 1000d :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 23:39:46 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:37:54 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 23:36:33 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:35:51 PM
Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 22:49:24 PM
Ik ga denk ik eens ook maar een poging wagen als ik ook mijn camera compleet binnen heb  ;D
Heb je nu alleen de sluiter en de ontspanknop? ;D :P

Haha, nee wel iets meer als dat :p
Heb de body in ieder geval al, morgen als goed is de lens bezorgd.
Das chill, welke lens heb je besteld?

Ach beginnersdingetje, Sigma 55-200 4-5.6 DC canon. Als body Canon eos 1000d :)
Leuke set, veel plezier ermee alvast!!
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:50:00 PMLeuke set, veel plezier ermee alvast!!

Dankje! ;D Lars had al commentaar op al mijn foto's dat hij nooit precies kon zien wat erop stond. Al zeurt hij wel eens vaker over slechte kwaliteit bij sommige dingen van me, die foto's heeft hij zeker gelijk in. En een goede camera mist nog in mijn uitrusting dus vandaar ^^
Nu maar even snel alles leren van het vak want het is nu wel een grote stap van digitaal naar spiegelreflex.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2011, 23:57:07 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2011, 23:50:00 PMLeuke set, veel plezier ermee alvast!!

Dankje! ;D Lars had al commentaar op al mijn foto's dat hij nooit precies kon zien wat erop stond. Al zeurt hij wel eens vaker over slechte kwaliteit bij sommige dingen van me, die foto's heeft hij zeker gelijk in. En een goede camera mist nog in mijn uitrusting dus vandaar ^^
Nu maar even snel alles leren van het vak want het is nu wel een grote stap van digitaal naar spiegelreflex.
Ok ;) Gewoon vaak doen, dan leer je het snelst ;)

Je bedoelt van compact naar spiegelreflex denk ik? Je spiegelreflex is ook digitaal neem ik aan ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Nog een paar dagen voor deze maandopdracht, ik heb mijn foto inmiddels ingezonden ;)
Theo van Veenendaal

Jarinka

Citaat van: Theovanv op april 28, 2011, 23:11:35 PM
Nog een paar dagen voor deze maandopdracht, ik heb mijn foto inmiddels ingezonden ;)
Oei! Dank je, was 't bijna vergeten. Anders ben ik te laat met inzenden...
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

April is ondertussen toch echt afgelopen. Wanneer komen de foto's erop te staan??
Gijs

Stijn E.

Ik was vanmorgen nog even vogelen en ben nu onderweg terug van een verjaardag. Ik zal vanavond proberen de foto's erop te zetten!

NB. Voor de instuurders: ik vergeet steeds om jullie op tijd een bevestiging te sturen, maar ik zal ze vanavond versturen en gelijk even kijken naar een oplossing om er eerder aan te denken!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

De foto's staan erop! Zie http://defrisseblik.weebly.com/april.html
Ik mis nog wat info maar de desbetreffende mensen zijn inmiddels gemaild. Zodra deze mensen terugmailen zet ik het ook op de site neer.
Voorlopig is het even wachten op de poll (Vinceeeent ;)) en dan mogen we stemmen. Het zijn lekker veel inzendingen dit keer, dus wat mij betreft nu al een geslaagde opdracht  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

GijsB

Je zou bijna denken dat 4 en 7 dezelfde fitis is  :rolleye:
Gijs

Maarten Hotting

Citaat van: dralion13 op mei 01, 2011, 20:37:16 PM
Je zou bijna denken dat 4 en 7 dezelfde fitis is  :rolleye:
Misschien zijn de beide fotograveren een dagje samen wezen fotograveren en hebben ze toevallig aan het eind van de maand dezelfde vogel gekozen om in te sturen voor de maandopdracht ;)
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Ik was vanochtend de dwergarend dippen en vanavond een witvleugelstern r*k zien, dus ik plaats de poll met (of zonder) jullie welnemen morgen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Citaat van: Maarten Hotting op mei 01, 2011, 21:42:53 PM
Citaat van: dralion13 op mei 01, 2011, 20:37:16 PM
Je zou bijna denken dat 4 en 7 dezelfde fitis is  :rolleye:
Misschien zijn de beide fotograveren een dagje samen wezen fotograveren en hebben ze toevallig aan het eind van de maand dezelfde vogel gekozen om in te sturen voor de maandopdracht ;)


Ik weet het wel zeker :P (ik stond erbij maar was zo stom om mn camera te vergeten :P)
Gijs

Maarten Hotting

Citaat van: dralion13 op mei 01, 2011, 23:36:42 PM
Citaat van: Maarten Hotting op mei 01, 2011, 21:42:53 PM
Citaat van: dralion13 op mei 01, 2011, 20:37:16 PM
Je zou bijna denken dat 4 en 7 dezelfde fitis is  :rolleye:
Misschien zijn de beide fotograveren een dagje samen wezen fotograveren en hebben ze toevallig aan het eind van de maand dezelfde vogel gekozen om in te sturen voor de maandopdracht ;)



Ik weet het wel zeker :P (ik stond erbij maar was zo stom om mn camera te vergeten :P )
Of niet ;) anders hadden we waarschijnlijk 3 dezelfde vogels gehad :P
Groet,
Maarten

Vincent Hart

U moogt stemmen!

En voor de inzender van foto 9: De redactie heeft van u geen soortnaam mogen ontvangen, dus heeft er in al haar wijsheid maar een fitis van gebrouwen. Graag nog even bericht of dit klopt, kan de site ook aangepast worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers